0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hitta en kurva som visar att COP är som bäst vid 50% effekt. Dålig bild tyvärr. Men det visar det Daikin säger om COP.På bilden är bästa COP 4,62 vid 50% och COP 4,0 vid lägsta uteffekten.
COP är som regel alltid bäst på dellast och du brukar väl kika på Energimyndighetens hemsida där man lättast kan avläsa dettaom man klickar i utökad tabell uppe till höger på vald/valda modeller.Visar dock bara 50%,75% och 100% effekt och COP vid +7 och +2 grader tror jag om jag minns rätt. Hög COP är bra vid både del/full last men helst ska det vara med bra värmeeffekt också vilket man inte kan se med bara ett COP värde.Men jag kanske missförstod något om vad du ville visa med bilden som var med, den var ganska otydlig när jag försökte förstora upp den på telefonen så jag är inte helt säker på vad som framgick Tror Västerhaninge 17 fastnade för en Hitachi av någon märklig anledning
Säkert inget fel på Hitachi men av ren nyfikenhet så undrar jag hur du kom fram till att den skulle ge lägre energiförbrukning för din fastighets förutsättningar jämfört med andra märken/modeller då det är svårt att hitta uppgifter på effekt och effektivitet vid olika temperaturer.På produktbladet är det väl bara ett COP värde vid +7 grader som uppges och några ledtrådar via tester hos energimyndigheten ser inte ut att finnas men du kanske har hittat mer info någon annanstans som visade detta?