0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bor I södra Sverige utanför Helsingborg i en 1,5 plans villa på 155 Kvadrat byggt 1980. Hushållet består av 2 vuxna samt 2 barn, 1 och 7 år. Har en Toshiba Ras 10 installerad från den 1 Maj iår, har inga element på i huset. De tidigare ägarna förbrukade 22300Kwh per år. Hittils har jag från den 1 Maj till den 23 december förbrukat 4830Kwh med allt inräknat. Om detta håller i sig bör jag landa på ungefär mellan 10000-11000Kwh per den 1 maj 2006. En halvering av den totala förbrukningen. Tror att mitt hus har en bra planlösning för en luft-luft.
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 23 december 2005, 16:45:23"Midvinternattens köld är hård"En ganska normalstor villa på ca 130 kvm med halvtaskig isolering kommer lätt upp i 6kw effektförbrukning under nyårsnatten, och det betyder 3 pumpar för att klara av detta!Det pratas mycket om cop-värden vid låga temperaturer, och detta är enbart pizzapengar! vid temperaturer runt -15 grader.Ofta talas om cop 2 vid -15 och inverterpumpEffektförlusterna pga avfrostningar är inte medräknade och effektförlusterna med isbildning mellan avfrostningarna (Extremt vid 0 grader) är inte heller medräknade vilket med största sannolikhet innebär att cop landar på sisådär 1,3dygnet har 24 timmar och högst 1 månad med -15 grader i snitt ger en besparing på extrapumpen med 1000 kr /år om du betalat 12000 kr är payofftiden 12 år förmodligen är det bättre att satsa pengarna i fonder men man vet ju inte säkert med det heller!Jag skulle vilja be dej att läsa mitt inlägg igen och bemöta punkt 1-3 var för sig. Jag välkomnar mer detaljerade synpunkter än vad du hittills presenterat.MVH/Gano
"Midvinternattens köld är hård"En ganska normalstor villa på ca 130 kvm med halvtaskig isolering kommer lätt upp i 6kw effektförbrukning under nyårsnatten, och det betyder 3 pumpar för att klara av detta!Det pratas mycket om cop-värden vid låga temperaturer, och detta är enbart pizzapengar! vid temperaturer runt -15 grader.Ofta talas om cop 2 vid -15 och inverterpumpEffektförlusterna pga avfrostningar är inte medräknade och effektförlusterna med isbildning mellan avfrostningarna (Extremt vid 0 grader) är inte heller medräknade vilket med största sannolikhet innebär att cop landar på sisådär 1,3dygnet har 24 timmar och högst 1 månad med -15 grader i snitt ger en besparing på extrapumpen med 1000 kr /år om du betalat 12000 kr är payofftiden 12 år förmodligen är det bättre att satsa pengarna i fonder men man vet ju inte säkert med det heller!
L/L-pump har kanske inte setts som ett helt seriöst uppvärmningssätt och gränsen går nog rent mentalt vid högst en pump. Bergvärme för ¼ miljon ses dock som mycket seriöst.
Om man räknar en värmepump och jämför kostnaden med ytterligare en blir resultatet ofta en lång payofftid på xtra pumpen.men om räknar på totalinstallationen istället så blir det för det första så att payofftiden blir lite längre men totalekonomin bättre!Och egentligen är det totalekonmin som är intressant men i verkligheten kommer sannolikheten att en av pumparna pajar pga att du har fler än en att öka.Jag vill bara försöka visa att det är svårt att räkna hem installationen och att det förmodligen behövs ett mycket avancerat dataprogram för att visa var den optimala nivån på värmepumpseffekt kontra boyta ligger.Nu va det visst mer glögg på gång! hej så länge!