Jag såg föregående inlägg och har ett liknande problem.
Vi har ett problem med placeringen av värmepumpen som vi har köpt. Jag bifogar en länk till en ritning som referens för texten nedan.
http://www.bostroms.nu/foto/ritning3.jpgFör ett par veckor sedan installerades en luftvärmepump hos oss. När vi diskuterade placeringen av inne-enheten så gissade jag att den skulle ha bäst verkan på placering 1 eller 5 enligt bifogad ritning. Installatören sa då att vid läge 5 så kommer vi att bli störda av ljudet oavsett om vi har rummet som sovrum eller allrum. Det håller jag med om. Vid läge 1 sa han att den inte får plats.
Han ville därför placera enheten vid läge 2 eller 3 och det blev vid punkt 3. Jag påtalade dock att jag var tveksam till placeringen eftersom vi har visat ritningen för andra säljare tidigare och har då fått rådet att inte placera inne-enheten i korridoren på grund av att värmen stannar där + att pumpen får korta driftsintervaller som sliter på värmepumpen. Han hade då en utläggning om hur luften sprider sig och att det inte skulle vara några problem.
MEN… Det här är just vad som har hänt. Redan vid ett 1-2 minusgrader måste vi ha mellan 30 grader på pumpen (30 är max) för att uppnå en temperatur av 19-20 grader i det stora utrymmet längst bort. Mellan punkt 1 och 3 är det 25 grader och i övriga utrymmet ca 19-20. Till och med vid stängda dörrar till smårummen stannar värmen i korridoren. Runt punkt 4 är det som en luftsluss där en kalla luften kommer. Dessutom känns det som om pumpen inte får gå tillräckligt länge innan den slår ifrån. Troligen på grund av att den känner av uppnådd temperatur i den trånga korridoren.
Som det är nu så sprider pumpen lika mycket värme till köket som till utrymmet längst bort i sovrumslängan. Men – i köket har vi en pelletskamin så där behöver jag ingen stödvärme. Pumpen skall klara upp till 150 m2 och som den sitter nu klarar den knappt 50 som det stora utrymmet är.
Dessutom kollade jag placering 1 och inne-enheten hade visst fått plats?
Nu är jag ju ingen montör men jag tror mer på placering 1, 4 eller 6.
Jag har skickat ett mail till installtören för ca 1 vecka sedan där jag påtalar ovanstående och anser att de bör flytta pumpen men har inte fått något svar ännu.
Kan någon hjälpa oss med lite synpunkter på installationen och eventuell omplacering?
(Pumpen det gäller är en Panasonic E9DKE)