Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installationsproblem - placering av innedel  (läst 11880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #15 skrivet: 29 december 2005, 13:33:35 »







Räcker en vanlig bordsfläkt till för att göra det här testet?  Jag har inte hunnit prova ännu men innebär detta att om fläkten gör så att värmen stiger så sitter pumpen fel och om inte så är det något annat som spökar.  Är det så glasklart eller finns det tveksamheter i det här testet?
Jadå, en bordsfläkt flyttar ganska mycket luft, men den bör vara någorlunda stor, åtminstone ca 3 dm i diameter. Testa både att blåsa neråt med värmepumpen och blåsa iväg varmluften med fläkten och att blåsa horisontellt med värmepumpen och blåsa in kalluft i hallen längs med golvet med fläkten.
En annan sak att prova är att ta en madrass eller någon skiva för att hjälpa sidoriktarna att vinkla flödet så du får det mer längs efter hallen.
« Senast ändrad: 29 december 2005, 13:35:10 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad dalken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #16 skrivet: 29 december 2005, 13:37:17 »
Citera

Ett litet test du kan prova dej på är att placera en vanlig bordsfläkt på golvet mitt emot innerdelen som blåser mot punkt 5. Rikta sedan utblåset ner på golvet vid fläkten mina föräldrar har en liknande lösning och det fungerar utmärkt. Om dettta skulle göra stor skillnad för dej så är det ingen tvekan om vem som har rätt ;) Stå på dej tror personligen du har helt rätt att placeringen är dålig.

//Dalken
Citera

Räcker en vanlig bordsfläkt till för att göra det här testet?  Jag har inte hunnit prova ännu men innebär detta att om fläkten gör så att värmen stiger så sitter pumpen fel och om inte så är det något annat som spökar.  Är det så glasklart eller finns det tveksamheter i det här testet?

Hos mina föräldrar räckte det med en bordsfläkt dom kör ej på full fart utan 2av 3 hastigheter. Hos mina föräldrar så gick all värme in i köket och väldigt lite till sovrummet (se bild). Då provade vi ställa ner riktningen av luften ur innerdelen BLÅ placering mot golvet i hallen sen ställde vi en vanlig bordsfläkt vid RÖD punkt som då blåste varm luft parrarellt med golvet mot datorrummet. Det fungerar bra ca 2graders ökning av tempen i sovrummet nu ca 22 i köket och 19i sovrummet 20-21 i datorrummet.

//Dalken
ARGO AWI 35 AHL (SAP-KRV123EH) Installerad 2005-11 + Panasonic XE12DKE i källaren installerad 2006-07. Fjärrvärme Central Cetetherm med Programmerbar Rumstermostat. Villa 100m2, inredd vind 50m2 1,80 taghöjd, 100m2källare. Årsförbrukning Fjärrvärme före VP ca 22000Kwh inkl tappvarmvatten.

Utloggad - Andreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pumpägare
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #17 skrivet: 02 januari 2006, 11:21:21 »
Nu har jag testat att köra med en bordsfläkt och i vissa placeringar har jag lyckats med att få upp temperaturen 1-2 grader längst bort vid punkt 5.  Är detta ett stöd för min teori att placeringen i korridoren är felaktig ?

Hur jag än vänder och vrider på mina placeringsalternativ så finns det inget som är helt klockrent. 5:ans placering sprider nog värmen bäst men jag vågar nog inte riskera en sådan placering på grund av ljudnivån.

Har ni några synpunkter på placering 4:a. ?   http://www.bostroms.nu/foto/ritning3.jpg

Jag som novis resonerar som så att om innedelen placeras vid 4:an så har luften möjlighet att riktas både mot korridoren/smårummen och mot det större utrymmet längst bort beroende på var man vill ha mest värme. Riktas luftströmmen mot det stora utrymmet så har luften större möjlighet att röra sig jämfört med dagens placering vid 3:an.   

Kan detta fungera?

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2006, 19:43:10 »
Hej!

Jag skulle definitivt rekomendera alternativ 1 under förutsättning att det går att blåsa högt längs taket i koridoren. Då får du returluft längs golvet i korridoren. Riktar man luften nedåt stoppar man den kalla returtluften. Principen är att man inte skall få tillbaka redan uppvärmd luft till innedelen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #19 skrivet: 04 januari 2006, 14:20:40 »
Innedelen är ju formad så att den lutar nedåt i främre överkant där den tar in luften. Är det värt att ta bort det övre fönsterfodret för att kunna placera pumpen med 5-7 cm mellanrum till taket eller skall man strunta i det och låta det vara 2 cm?

Genki - Fick du några bi-ljud vid denna placering?

Nej,  jag fick inga bi-lju med 2 cm till taket.

Utloggad - Andreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pumpägare
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2006, 17:53:46 »
Nu har jag testat att köra med en bordsfläkt och i vissa placeringar har jag lyckats med att få upp temperaturen 1-2 grader längst bort vid punkt 5.  Är detta ett stöd för min teori att placeringen i korridoren är felaktig ?

Har ni några synpunkter på placering 4:a. ?   http://www.bostroms.nu/foto/ritning3.jpg


Synpunkter?

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installationsproblem - placering av innedel
« Svar #21 skrivet: 04 januari 2006, 20:42:51 »
Om placeringen är felaktig eller inte är svårt att säga då ditt hus inte verkar vara optimalt för luftvärmepump. Att du får upp tempen med några grader mha bordsfläkten är ju en hint om att pumpen inte är optimalt placerad i alla fall. Jag vill slå ett slag för läge 5 i alla fall, kan man tänka sig att du har den där och krämar fullt på dagarna när ni är på jobbet/skolan och nätterna då ni inte är i vardagsrummet. Mellan typ kl 17-23 kan du ju köra pumpen på lägre varv för att inte störa.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 313
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!