0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm förutsätter att vi blir kvar ett tag men om det är 20 år svårt att sia om.... Har drt någon betydelse om det befintliga systemet med element är gammalt, har hört detta om framledningstemp m.m. Ska ta in offerter framöver men var lite nyfiken på detta om luft/vatten funkade i sth.
Sen är det här med ljud väldigt olika från person till person men om jag tittar lite på min egen pump så har den en ljudnivå på ca 65dBa 30cm från väggen och eftersom det är en ON/OFF maskin så går den alltid 100% när den går (antingen har jag max ljud eller helt tyst).Observera sedan att dessa maskiner står ute och om man tittar på vad tex. ett fönster reducerar i dBa så har tvåglasfönster en reduktion på ca 35dba och tre glasfönster reducerar runt 42dBa.Att jag tog upp ljudreduceringen på fönster beror på att fönstret är det som släpper in mest ljud på hela fasaden.Måste jag tala om att jag är tvungen att ÖPPNA mina 2glas fönster för att höra min pump!Betänk sedan att en hummla surrar med mellan 50-60dBa, på biblioteket är det ofta 40dBa, ett kylskåp med 40dBa anses som tyst.Duggregn mätt med min telefon 42dBa, passerande bil (ca15 meter avstånd) mätt med telefonen 62dBa (gå in på appstore eller market och ladda hem en decibelmätare) kanske inte 100% korrekt men kan ge en bra fingervisningArbetsmiljöverket har en skala där man kan se hur mycket dB(A) som olika saker harhttp://www.av.se/teman/buller/fordjupning/termometer/Så har du tvåglasfönster och en värmepump som avger 65dBa ute så har du ca 30dBa inne vilket är lägre ljudnivå än på biblioteket (nästan i klass med en susande skog)Inte så högt