0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt problem är att jag inte får det varmt på övervåningen. Speciellt i 2 rum ca 17 grader vid 7 plus ute.jag försöker därför producera mkt värme till övervåningen för att se om det blir varmt.I dagsläget har jag:Stängt av flödet helt till undervåningenMax cirk flöde från pumpenCa 3-4 liter flöde till varje slinga uppeJag har ökat hysteres för att den inte ska stänga av på detKurva står på 34 och Rum bör på 22 Inatt har jag haft 7 vp körningar enl. Bild.10 grader ute.Jag mätte tempen på golvet i stora sovrummet. Var ca 23-24 grader vilket är lite mer än normalt. 21.5 grader i sovrummet vilket är ungefär som vanligt.Smårummen hade 18 resp. 19 vilket är lite högre än vanligt (dock är det 3 grader varmare ute än tidigare). Golvtemperatur 20-21 grader.Jag tror fortfarande att det är dålig värmeöverföring från det nu jättevarma vattnet ut i slingorna till golvet och rummet.Det jag kan tänka är att man dragit slangarna fel, luft i systemet, snålat med plåtarna eller nåt likn. Annars borde det vara jättevarmt uppe nu tycker jag eftersom vattnet i slingorna inatt har varit väldigt hög (se bild)
Ställdonen som är kopplade mot rumsgivarna är bortkopplade.
Hej! Tittar lite på dina kurvor och nu ser det lite bättre ut.Verkar som något inte stämmer när du skickar ut så hög värme.Kan ju vara så enkelt att det inte orkar driva runt systemet tillräkligt men det där borde din installatör veta.Tråkigt att dom inte har hjälpt dig med att trimma in bättre men dom kanske avaktar tills det blir lite kallare.
Bilden som du visar av golvvärmen... verkar ok. där finns plåt, vet inte vad som är vanligt cc mått på ö.v. men ö.v har ju normalt mycket mindre värmebehov jämfört med n.v. Parketten verkar ganska tjock, men det skall ju normalt inte vara något problem. Du verkar ha fönster som går nästan ner till golvet... större värmebehov.Har du något badrum på ö.v, finns där kakel? Är det varmt?Hur var det med tilluften i de små rummen? Kanske en stor del av huset tilluft tas frånde två små rummen på ö.v.Du verkar ju bestämt tro att felet ligger på felgjord/underdimensionerad gv. Eftersom du har varmt ute borde det ju gå att testa... sätt B.v på endast tillsats, sätt lämplig kurva tex framledning 30 °C, då borde ju inte hysteres eller flöde kunna störa så mycket, en elpanna är inte alls lika känslig som en VP för dåliga driftsförhållanden. Jag har ingen erfarenhet av detta men elpatronen borde väl hålla temperaturen på 30 °C tämligen jämt. OBS yttemperaturen på golvet får inte överstiga typ 28 °C
Vet nu inte om du redan gjort detta men hur känns returen på slingorna på öv? Någon varmare än andra? Hur är stocken placerad i förhållande till rummen, dvs är det längre slang till de små rummen än till andra? (Om stocken är på ena sidan av huset och de små rummen är på andra sidan hjälper ju de små rummen till att värma de större då det kanske finns en "motorväg" med slangar som går genom dem först).
jo, men du skriver om rumbör och det avser en funktion att vp ska ta hänsyn till temperatur i rummen när den beräknar start och stopp. Den har en separat rumsgivare för det.
Sorry. Jag förklarade fel. Ändrade Rum till 22 på vp. Alltså parallell förflyttade kurvan uppåt.
ok så du är säker på att du inte har någon innegivare kopplad till vp?Kan du prova att öppna luftningarna på öv för att se om det kommer ngn luft, syns längst till höger på stockarna?
Enkelt, skaffa fyrkantnyckel för vanliga element och bara öppna. Håll ett glas under eller nåt. Finns det luft kommer det ut direkt, med lite vatten. När det bara kommer en fin vattenstråle stänger du. Klart.
Lufta båda stockarna. Det är inga stora mängder vatten så knappast behov av påfyllning, men isåfall bara att öppna några sekunder tilloppet från kallvattnet. Gonatt!