0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sätt på värmen på b.v nu på nytt, jag skulle ha gjort det för en par dagar sedan, se till att du har gott om flöde uppe trots att b.v är på. Jag skulle också sänka kurvan. Hysteres o tempdiff skulle jag inte röra i detta läge. Det låter ju märkligt om du tar in lika mycket tilluft i de små rummen som i de stora. Det är väl enkelt att testa att minska tilluften, tejpa för ventilerna tillfälligt. Tacka vet jag FTX Det andra testen jag skrev om tidigare var att köra VP som elpanna, bara för att få testat gv utan påverkan av hysteres o mindre påverkan av flödet.
Flödena är låga på öv, är de lika låga på bv med alla ventiler öppna? Om alla flöden blir så låga som 3-4 liter tror jag felet ska sökas där. Och eftersom det inte verkar vara onormalt många eller långa slingor så måste det röra sig om någon form av installationsfel av själva vp eller ledningsdragningen, eller något fel på själva cp eller dess styrning.CiteraJag har inte testat att maxa flödet nere.Men. Enl. lks beräkningar så ska det inte vara så höga flöden. max är 2.4 l/min. se bilder
Jag har inte testat att maxa flödet nere.Men. Enl. lks beräkningar så ska det inte vara så höga flöden. max är 2.4 l/min. se bilder
Ok, faller flödet på öv till 1 ynka liter när du öppnar upp bv på strypa flöden så är ju felet där, totalflödet i systemet är åt skogen för lågt. Kan du ta bilder på alla ställen stammarna grenar av och på alla ventiler. Det kan också vara luft i själva cp, porlar det i den när den går så måste den luftas.
Jag kan vara lite borta nu, men hur många meter slang är det totalt? Som du ser har jag 480m på 130m2 och då är mina 20mm. Borde vara cc200 för mig.
OK, men det är ändå väldigt låga flöden. Inte speciellt långa slingor och inte så många totalt. Eller vad säger ni andra?Vad har du för tidsskala på sista bilden på framledningen, 39 minuter?Om det såg ut så där under dessa 6 timmar är det ju något annat som ligger och reglerar än vp.Hade varit bra annars om vi fick en bild av hur det såg ut under natten när vp gick konstant 6 timmar.
Jag skulle ha justerat in slingorna enligt beräkningarna och på torsdag då thermia kommer fråga varför det inte är 20 grader/jämn temperatur i rummen få en förklaring på varför det inte är korrekt. Har ju läst om tidigare trådar där det behandlas om att thermia har sina (in)kompetenta installatörer.Vidare är det ju intressant att veta om de fuskat med slang på öv men troligen inte på nv.