0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Precis, mätarna borde visa max på öv om allt var ok med installationen. Utan speciellt stor cp. Något är fel där. Och avläsningar när vp står är helt meningslösa iaf när flödet är så lågt. Öppna allt nu och lufta själv på öv, det är inget svårt. Varför vänta en vecka på det?
Det senaste fotot du tog av gv-fördelaren var bra, där ser man att det inte finns någon shunt, bypass eller liknande.Men man ser oxå att trots du har bara fem slingor i användning så är inte flödet så högt. Med bara fem slingor i användning borde flödesmätarna vara i botten, om de inte är strypta. Den vita grejen längst till höger på fördelaren borde vara avluftningsskruv. (Installatören som som kommer på Torsdag, är det samma som varit många gånger tidigare? Ring efter någon annan!)Eftersom du har ett nybyggt hus borde det vara välisolerat och om du har ca 90m2 på övrevåningen borde 5 slingor räcka till, övrevåningar har allmänt mindre värmebehov.1. Ta foto av VP-installation, finns där bypass, shunt eller annat vi missat.2. temp diff 6 grader 3. Hysteres till 12 (tillfälligt tills du fått anläggningen att fungera)4. Jag skulle sätta på flödet till nedrevåningen på nytt annars blir det kallt i hela huset5. Berätta åt oss var på GV-fördelaren på övrevåningen som du har höjt på flödet, nere vid ställdonet eller vid flödesmätaren? På min fördelare går det att göra på båda ställena6 Nya foton över temperaturerna, bilderna med kurvor är det inte så stor nytta av.
Menar du att det tar en timme innan framledning visar 25(xx) från att det varit 40(xx)?Min pump har efter stop samma framledning och returledning efter ca 1 minut.Vp gårFramledning 33(27)Retur 28(40)En minut efter stopFramledning 28(27)Retur 28(28)5 minuter efter stopFram 26(27)Retur 26(26)Ute +1 och halvstormInne 21,8
Jag tänker så här med anledning av Zyberdudes mätdata under förutsättning att CP går när VP står:Om ingen värme överförs till golvet så har det redan samma temperatur som framledningen och returen har.Men mera troligt går vattnet en genväg genom nån bypass/shunt eftersom det efter 5 minuter sjunkit 2 grader på både fram och retur, gick det genom golvet så skulle det ha högre temp på returen, dvs ta upp värme från golvet.
Mycket riktigt får framledning och retur samma temperatur en sund efter att VP stannat. För mig som bara har golvvärme (ingjuten) ta detta en par minuter, returen stiger efter halva körningen med max 1-2 grader. Låter nog nästan omöjligt att dina slingor inte skulle kunna avge någon värme, isfall skall det vara isolering på båda sidorna om slingorna, det skulle ju vara ett stort byggfel om slingorna inte skulle kunna avge värme. Du frågade tidigare om hurudant flöde vi andra har... jag har elva slingor och flödet är 2-4 liter/slinga, cirkpumpen går på läge III (max), öppnar jag någon slinga mer så stjäl det från någon annan, det borde inte finnas mera att ta från pumpen på detta sätt har jag en diff över pumpen på 6 grader. Över två slingor är diffen mera än 6 och på två är diffen mindre än 6, men detta är eget val.Är det något ljud vid stocken. Vid min Hörs det bra att vatten cirkulerar där. Posta bilder nu.
Vad vill ni se för bilder när vp går? Vilka värden och vid vilken tidpunkt?
Ta bilder av temperaturerna (siffror)I början av körning, i mitten o i slutet av körning. Framkommer inte på bilden (har bara tittat på den i telefon) om du har något filter på returledningen. Det borde finnas ett sånt.
Tråkigt att du inte har filter, det skulle du kunna kräva när rörisen kommer nästa vecka.Jag har en fråga om bilden, ritade in den i bilden