0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Posta värdena från värmepumpen när den gått 5 minuter.Jag tror du har några typiska fel 1. För hög kurva så pumpen går korta stunder och hinner inte räkna ner integral. 2. För lite flöde. Golvvärme skall ha lägre delta än 8 för att fungera bra. 3 Termostater som stryper bort flöde. 4 Dåligt injusterade golvslingor. Åtgärd, bort med inne givare o termostater. Försök justera slingorna. Sänk kuran. Eller med andra ord börja om från noll på nytt. Vid noll grader ute borde typ 26-29 graders framledning (bör) vara tillräckligt ( pumpen går högre en stor del av värme körningen)
Min 3v som du ändrade till 6v gjorde att då pumpen står stilla cirkulerar nu vattnet sna bare i golvet än då den är på 3v. Mera flöde alltså.Är rummen med 18 grader fortfarande strypt?
Alla temperaturer och delta ska avläsas när vp arbetar, värdena när vp står och bara cp cirkulerar, är helt ointressanta. Jag hade struntat i alla ev beräkningar i detta läge. Det bästa är istället att se till att alla flöden är max, vänta något dygn, och börja strypa med strypventilerna, ej termostater! , de slingor där värmeavgivningen bör för stor.När det är rätt tempFÖRDELNING i alla rum är det dags att hitta rätt kurva så du får rätt temperaturnivå också i hela huset.Slutligen kan du finjustera alla flöden så du når ett totalt delta på 6-8 grader, men det klarar din cp själv.Slutligen montera och låta termosterna stänga av i de rum som TILLFÄLLIGT tenderar att bli för varma IBLAND pga stor solinstrålning eller eldning i öppen spis eller liknande.
Nej, du ska börja strypa enbart om något rum bli varmare än de andra, fler grader än de ska vara jfrt med övriga, tex kanske du vill ha 2 gradet varmare i badrum än resten av huset, då stryper du övriga tills du nått dit. Då kanske du har 25 i badrummet och 23 i resten av huset. Vill du då ha 20 i resten av huset så ska du inte strypa mer nånstans utan börja finjustera kurvan vid aktuell utetemp.
Självklart måste jag ta hänsyn till om jag vill ha högre eller lägre temp i nåt av rummen när jag justerar in.
Hej!Vad har du för storlek på pumpen.Att ändra från kurva 32 till 36 blir nog för mycket så ta mindre men tycker det verkar som du kör på för hög kurva.Testa att lägg en rumstermometer så du kan börja trimma där i dom rummen.Tänk på trögheten i systemet när du trimmar och det här med solintrång och gärna lite minus ute och ha tålamod.
Det är lätt att minska på värmen i ett rum->strypa flödet. Det är betydligt svårare att ha "mycket" varmare i ett, tex om du har 21 grader i hela huset är det inte vettigt att ha 23 i badrummet isf måste bvpumpen göra för "mycket" värme hela tiden som du stryper bort i de andra rummen->oekonomisk drift+ dåliga flödesvärden för pumpen
Jag tror vi säger samma sak men på olika sätt.Om jag vill ha säg 21 grader i hela huset, och alla rum varierar mellan 23 och 27 grader vid fullt flöde, så bör jag väll först strypa de rummen som är 27 grader så att alla till slut hamnar på samma temperatur, kanske 24 grader.Sen sänker jag kurvan på pumpen tills jag får 21 grader i hela huset.Självklart måste jag ta hänsyn till om jag vill ha högre eller lägre temp i nåt av rummen när jag justerar in.
Hejsan Jag tror jag har en 8kW, Thermia Diplomat Optimum.Jag höjde kurvan från 30 till 36 när det blev kallare ute och inne (vi har fortfarande inte varit nere på 0 gradit i Göteborg, runt 5 grader som minst skulle jag uppskatta). Så jag är rätt övertygad om att pannan i sig inte är för klen än iaf.Nu har jag sänkt den till 34 grader men då har jag 17.5-18 grader på övervåningens små-rum. Ca 20 grader i de större.På nedervåningen är det varmare, ca 21 grader som jag ställt in rumstermostaterna på.Vidare har jag termometrar i varje rum (rumstermostaterna).Fråga: Vad menar du med att jag kör på för hög kurva? Borde väll bara bli varmare, eller tänker jag fel?