0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Har något fel på FVP och/eller golvvärme.VP matar ut ca 40grader på framledningen och returen ligger på ca 25grader ändå blir det inte riktigt varmt i huset. 180m2. Har golvvärme i hela huset. Har kollat alla reglerventiler och de verkar fungera. Känner jag på utgående slang så är de varma ung. samma temp som framledningstemperaturen. Samtliga returer är kalla. Låter som om cirkulationen inte fungerar som den skall. Har bytt Cirkpump. Tappvarmvatten finns. VP är en AquaES480 från 91. Golvvärmesystemet är ett Virsbo inkl grendon och har 20 mm slang.Någon som har något 'hett' tips om vad det kan vara för fel?MVHMali
CiteraTack för svaret.Ja, ventilerna öppnar som de skall.Cirkulationspumpen går.Vilket Smutsfilter , sitter det ett i FVPen och i så fall var? Eller finns det något i golvärmen?Mvh/Mali
Citat från: mali skrivet 20 december 2005, 15:17:42CiteraTack för svaret.Ja, ventilerna öppnar som de skall.Cirkulationspumpen går.Vilket Smutsfilter , sitter det ett i FVPen och i så fall var? Eller finns det något i golvärmen?Mvh/MaliDet borde sitta ett i närheten av din FLVP, på returen är vanligast. Ser ut som en blindad ansutning på röret, med en stor mutter på.
Hittar inget filter, undrar om det finns. Står ingen om detta i manualen heller.Det enda med stor mutter är anslutningarna till cirkpumpen men där sitter bara 2 st avstängningsventiler som står rätt. Har aldrig rört dessa.Har följt returen från Golvvärme anslutningen till pannan ingenting.Mvh Mali
Citat från: mali skrivet 20 december 2005, 20:00:17Hittar inget filter, undrar om det finns. Står ingen om detta i manualen heller.Det enda med stor mutter är anslutningarna till cirkpumpen men där sitter bara 2 st avstängningsventiler som står rätt. Har aldrig rört dessa.Har följt returen från Golvvärme anslutningen till pannan ingenting.Har troligen lokaliserat felet. På golvärmereturerna sitter en strypventil för att anpassa flödet till slingornas längd. De rum med korta slingor är mer strypta än de långa slingornna och tenderar att slamma igen. Detta ämne kommer troligen från pannan eftersom slingorna och fördelarna är korrosionsfria. Har gjort ren en av strypventilerna och det blev mycket bättre. Skall rensa hela systemet till sommaren och då även byta FLVPen. Tack för tipset.//Mali Filtret ingår inte i VP:n utan är något som seriösa installatörer sätter dit för att det inte ska bli igensättningar i värmepumpen. Jag tror du får ta hem installatören.
Hittar inget filter, undrar om det finns. Står ingen om detta i manualen heller.Det enda med stor mutter är anslutningarna till cirkpumpen men där sitter bara 2 st avstängningsventiler som står rätt. Har aldrig rört dessa.Har följt returen från Golvvärme anslutningen till pannan ingenting.
Har själv samma VP. Sedan jag skaffat den har jag blivit gråhårig. Jag ser ett visst samband. Börvärdena kanal 15 och 16 vad står de på? kör du med innegivarstyrning?Prova detta: Nollställ till fabriksinställning. Sedan kör du på utegivarstyrning. Det är kanal 13 som skall vara på 1. Om inte detta hjälper prova också att köra den manuellt med styrningen nere till vänster.På min Vp fick 3 vägsventilen bytas då den helt enkelt kärvat ihop.
Hur yttrade det sig när 3 vägsventilen inte fungerade?
Kanske dum fråga men har du testat att lufta ur maskinen? 480.n du har är väl utrustad med en separat avluftnings ventil som är ett rör som kommer uppifrån koax/växlaren och har ventilen brevid cirkpumpen. Lite andra funderingar för att lösa ditt problem.Den klassiska frågan, har det någonsin fungerat, maskinen du har kan bara ge ett flöde/tryck som kanske inte räcker till ditt system? Pumpen du bytte, började du med att byta pumpen för att åtgärda problemet eller kom det efter pumpbytet, i så fall har den rätt kapacitet? Ta bort några av Wisbo styrdonen så är väl slingorna fullt öppna blir det bättre då?