Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Trögstartad cirkulationspump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Trögstartad cirkulationspump (läst 6495 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MLind
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MLind
«
skrivet:
08 oktober 2014, 19:40:09 »
Citera
Hej,
Jag har en CTC Master 109-L från 1989 där c-pumpen (Perfecta) till tilluften kärvar. Den går enkelt att få igång med ett hjälpvrid med en mejsel i axelspåret, men vill inte starta på egen hand. Jag har sträckkört den ett par timmar, men likt väl vill den inte starta själv nästa gång. Jag förstår ju att pumpen är gammal och kanske borde bytas ut, men jag vill först höra om det finns något mer jag kan göra.
Där finns inte mycket friktion, utan axeln snurrar lätt. Om konden är kass, hade det kunnat ge det här beteendet, eller är det troligare att det är skit i lagren/impellern? Om lager/impeller, är det lönt att plocka ner och göra rent?
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9820
Karma +19/-4
Roland
SV: Trögstartad cirkulationspump
«
Svar #1 skrivet:
08 oktober 2014, 20:51:43 »
Citera
Har varit med om nästan samma sak. Det gick att lätt snurra på axeln men när den startade drogs pumphjul och axel mot motorhuset och axeln fastnade mot något. Jag plockade isär pumpen så jag kom åt pumphjulet. När jag tryckte det mot motorn och snurrade på det fick jag loss beläggningarna inne i motorn. Man skulle behöva dra axeln mot sig och snurra i stället för att trycka på axeln men jag kunde inte hitta på något bättre sätt att pressa axeln i den riktningen än att demontera pumpen.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
09 oktober 2014, 06:35:54 »
Citera
Jag har fått igång en cirkpump genom att använda skruvdragare som jag omväxlande kör fram/back och samtidigt försöker trycka axeln åt oilka sidor samtidigt, alltså radiellt tryck samtidigt som man backar/kör framåt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #3 skrivet:
09 oktober 2014, 07:31:05 »
Citera
Fel på kondensatorn (t ex totalt avbrott, för låg kapacitans eller stora förluster) kan mycket väl leda till att motorn inte vill starta alls eller är alldeles för svag i starten. Det kan också vara frågan om avbrott i den ena av motorns två lindningar.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
09 oktober 2014, 07:32:50 »
Citera
Visst, det håller även jag absolut med om.
Det kanske är det troligaste.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
MLind
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
MLind
«
Svar #5 skrivet:
09 oktober 2014, 10:07:39 »
Citera
Tack för svaren. Jag ska prova att vara något våldsammare med skruvdragaren och se om det rensar bort något. Det jag kan se av lindningarna ser helt ut.
Jag har också en annan kond, från en annan havererad Perfecta-pump.
På den trögstartade pumpen är konden märkt 2µF, 400V, 85°C.
Från den gamla pumpen är märkningen 2.6µF, 400V, 85°C.
Kapacitansen är alltså inte lika, men kan det fungera ändå? Vad blir resultatet?
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #6 skrivet:
09 oktober 2014, 14:21:10 »
Citera
Om du sätter dit en lite för stor kondensator så blir följden troligen att motorn får bättre startmoment men istället brummar och vibrerar den lite mer när den väl är igång.
Enfas asynkronmotorer som måste ha någotsånär bra startmoment (t ex för en billig tryckluftkompressor) brukar alltid ha en kondensator som egentligen är större än vad som är idealt för normal drift, medan däremot en motor som alltid startar obelastad, oftast går med lätt last och bara tillfälligt belastas fullt (t ex en pelarborrmaskin) oftast har en kondensator i minsta laget för att gå tyst och fint när den är obelastad. Man kan alltså ändra motorns egenskaper litegrann efter önskemål bara genom att ändra kondensatorn.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
MLind
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
MLind
«
Svar #7 skrivet:
09 oktober 2014, 14:34:14 »
Citera
Tack, bra svar!
Loggat
MLind
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
MLind
«
Svar #8 skrivet:
09 oktober 2014, 16:43:25 »
Citera
Tänkte bara följa upp lite. Jag gick lös med skruvdragaren och försökte skaka axeln lite mer än tidigare. Resultatet blev att jag inte kunde få igång den alls sen. Det kändes ett vibrerande "drag" i den, så det märktes att den ville igång dock. Efter lite knackande på pumphuset började axeln rotera med små steg för att sen vina igång igen. Min slutsats av det är att det sitter skit i den som bromsar, så nästa steg blir att riva den och försöka göra rent.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9820
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #9 skrivet:
09 oktober 2014, 18:18:08 »
Citera
Ska du riva pumpen kanske det här kan vara till hjälp:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54036.msg559913#msg559913
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
MLind
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
MLind
«
Svar #10 skrivet:
10 oktober 2014, 22:14:40 »
Citera
Tackar. Jag tog aldrig isär rotorn, utan när jag fått bort pumphuset med lindning vred jag runt den lite vinklat för att skrapa bort eventuell skit från pumphjulets sidor. Efter allmän rengöring och återmontering kunde jag snurra till på axelskruven och få axeln att fortsätta snurra ett par sekunder av farten. Tyvärr gjorde det ingen skillnad, utan med matning ville den bara brumma utan att köra igång och jag fick inte ens igång den med hjälp. Småsur, men testade sista alternativet innan byte av hela pumpen och lödde dit konden från den havererade pumpen, och se på f-n, nu snurrar den igång så fint så.
Skam den som ger sig och med lite tur håller den lika länge som resten av anläggningen lär göra, vilket med lite tur är ett par år till...
Stort tack för all hjälp!
Loggat
MLind
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
MLind
«
Svar #11 skrivet:
13 oktober 2014, 11:03:43 »
Citera
Jaha, aldrig får man vara riktigt glad. Pumph-vtet stannade igen, trots ett tiotal lyckade start/stopp-test. Denna gången blev pumphuset så pass varmt att det började lukta riktigt illa av alltför varm vatten/glykolblandning. Inga packningar verkar ha bränts, utan allt är fortfarande tätt. Nu är pumpen urkopplad och ny beställd.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1117
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
permard@hotmail.com
krambriw
McPearson
Josth
Zappa59
Börje__
pathe915
TS Comfort AB
kebj76
slutsteg
tyke
jantijanti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info