0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, med modern tid menar jag väl i princip efter andra världskriget.Säga vad man vill, men det har ju hänt en hel del med civilisationen sedan dess.Att ryssarna försöker återta ukraina betyder ju inte att de utgör en omedelbar fara för oss svennar.
Igår gjorde jag upp om rörligt avtal på jämtkraft f.o.m årsskiftet.Så i vinter blir det skyhöga elpriser, då jag just bestämt att det blir torraste och kallaste vintern i mannaminne, och att minst 3 reaktorer kommer att stå p.g.a. fel/underhåll.
Men låt oss då satsa ngn miljard på vågkraft. ..200 ggr mer energi vid samma vindstyrka och el även vindstilla dagar via dyningar. Näe, i Sverige ska vi satsa på solceller och elbilar. ..
Om man slår ihop all avgiven energi från alla kraftverk (i synnerhet kärnkraftverk) och all absorberad solenergi från våra vägar och byggnader så borde det bli måååånga terrawatt som värmer vår planet eller vad tror ni, kanske det inte är så mycket i det stora hela?Snuppesno
Sedan så förhåller det sig på det viset att jordens globala medeltemperatur har inte stigit de senaste 18 åren och detta trots att CO2-halten i atmosfären ökat från 280 ppm till 400 ppm under dessa år.