0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min gamla Mercedes C180 ser löjligt låg ut nästan oavsett vad som står bredvid på en parkering idag. Minsta Skoda är större frontalareamässigt känns det som. En av dagens supersnåla magermotorer eller dieslar och en 6-7växlar i min bil hade givit helt makalösa verkliga förbrukningsvärden, även om de är bra redan nu.
Nu beställde vi en Kia...---Det blev den svarta och leverans nästa vecka.
Man kan klanta till allt. T.ex så är inte nödvändigtvis den rådande trenden inom otto-motorer att siza-ner mha turbo speciellt bra. Iaf inte så länge man envisas med att köra på så uselt bränsel som vanlig bensin. Man tvingas då sänka kompet när man monterar turbon vilket leder till en ständigt parasiterande lägre verkningsgrad, samtidigt som motor när man använder turbon, tvingas köras fett och inte stökiometriskt, vilket ökar förbrukningen ytterligare.Andra exempel på dumheter är när tillverkare snålar på en detalj som oljekylare + oljemängd, vilket leder till att oljan blir för varm OM man skulle köra på näst högsta växeln för att maxa bilen (vanligt from det började bli std med 5-växlade lådor), på autobahn. Av denna orsak väljer en del tillverkare då att sänka slutväxeln istället, så bilen inte går snabbare på 4an än 5an, och (de flesta) förare kommer att köra på 5an istället i den specifika situationen... Resultat, bilen drar nästan alltid mer soppa istället.Sådana här ständigt parasiterande effektivitetsbromsar är det värsta i en bil, man kan inget göra åt dem som användare.Högt luftmotstånd är ett annat exempel, vilket just alla SUVar lider av.Genom en enorm utveckling på motor och transmissionsområdet de senaste 10 åren har man lyckats maskera det usla luftmotståndet i dessa bilar, samt ökat frontalarean på övriga normala bilar på samma gång. Så det ser ut som att SUV inte drar speciellt mkt extra. Min gamla Mercedes C180 ser löjligt låg ut nästan oavsett vad som står bredvid på en parkering idag. Minsta Skoda är större frontalareamässigt känns det som. En av dagens supersnåla magermotorer eller dieslar och en 6-7växlar i min bil hade givit helt makalösa verkliga förbrukningsvärden, även om de är bra redan nu.Den enda vägen att slippa sådant här är att jämföra likadan körning i verklig körning samt konstantfart ala landsvägskörning.Den bil som visar upp de bästa värdena på båda är också billigast att köra och drar minst bränsle under bilens livslängd. Om det nu finns några bilar kvar med anständig frontalarea...Att man kan gasa bort en bra förbrukningssiffra hör alltså inte hit.
Har idag en Saab turbo med ganska många hästar, klenare bil än den har jag nästintill aldrig kört, rullar man inte igång tillräckligt mycket på ettan vill den dö när man lägger in 2:an.Men underbar att köra om man varvar den lite och supersnabb, nästan så jag inte vill sälja den. Har inte för vana att sälja bilar, jag skrotar dom eller ger bort dom så vi får se hur det blir med den här.Efter 40 mil måste man uppsöka bensinstationen igen