Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Viner i bilmotorn.  (läst 72441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #90 skrivet: 30 oktober 2014, 12:42:00 »
Nja, rätt få har nog SUV för att de brukar köra på dåliga vägar, men kanske på grund av alla förbannade vägbulor vi har här i Göteborgstrakten kanske!
Det är ju iaf rationellt, om man mest kör inne i stan.
Att det enbart är en fråga om den egna ekonomin håller jag dock inte med om, vi måste hushålla med resurserna och det är inte OK att bränna soppa bara för att man har råd.
Det måste till mera fokus på bränsleförbrukning om vi ska komma någonstans med den miljömässiga och fossilfria omställningen enligt min mening.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #91 skrivet: 30 oktober 2014, 12:47:48 »
I så fall finns ingen anledning att nån bil ska ha över 100 hk och båtar skoter och mc ska också begränsas eller ? Enda sättet att få folk att köpa snålare bilar är tex som nu genom bilskatten eller andra avgifter på törstiga bilar men flera suvar drar inte mer än en standard volvo som i exemplet tidigare i tråden med Kia.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #92 skrivet: 30 oktober 2014, 12:50:54 »
De drar mer om det är jämförbara motorer, naturlagarna gäller.
Och det är mkt mer än vad just en starkare motor behöver dra idag.
Förr var stark motor synonymt med högre förbrukning, så icke idag.
Givetvis finns undantag.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #93 skrivet: 30 oktober 2014, 12:55:37 »
En modern bil som uppfyller ncap behöver mer än 100hk.
100hk bilarna drar inte mindre än bilar med mer effekt, vid belastning drar de mer.

Angående kia's design så har de tagit Peter schreyer från VW/Audi.
Mannen bakom bla TT.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #94 skrivet: 30 oktober 2014, 13:01:36 »
En stark motor som använder effekten drar mera bensin har du inte effekten kan den inte dra så grymt mycket om den är rätt byggd. En suv med snål motor kan mycket väl dra mindre än en vanlig bil som inte har snål motor men vilken av dom är värst då ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #95 skrivet: 30 oktober 2014, 13:10:04 »
En miljöklassad v60 på ca 100hp körd av en kvinna på 90väg drar mer än min fd bil på 177hp körd betydligt hårdare och på 110 väg.
Testresultaten är optimerade för låg förbrukning i labb och inte för verkliga körförhållanden.
Toyota fick gå upp i motorvolym och effekt för att få ner förbrukningen i prius.
Belastningen avgör och hur effektiv motorn är vid olika belastningar vid verkliga körförhållanden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #96 skrivet: 30 oktober 2014, 13:26:32 »
Tittar du på tex vw/skoda så har dom riktigt små motorer dock kryddade med turbo och dom är snåla vid vanlig körning i alla den 1.2 tsi som sitter i vår Octavia kombi vilken verkar dra under 0.6 blandad vilket är helt ok enligt mig vet dock inte vad den drar i test. Jag påstår inte att en kraftigare motor drar mera vid lika körning men en kraftig motor kan dra mycket mera om man använder den rätt eller fel beroende på åsikt. Sen finns det naturligtvis kraftiga motorer som drar mindre än små motorer men det beror helt på hur bra konstruktören lyckats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #97 skrivet: 30 oktober 2014, 14:18:57 »
Man kan klanta till allt.
T.ex så är inte nödvändigtvis den rådande trenden inom otto-motorer att siza-ner mha turbo speciellt bra. Iaf inte så länge man envisas med att köra på så uselt bränsel som vanlig bensin.
Man tvingas då sänka kompet när man monterar turbon vilket leder till en ständigt parasiterande lägre verkningsgrad, samtidigt som motor när man använder turbon, tvingas köras fett och inte stökiometriskt, vilket ökar förbrukningen ytterligare.

Andra exempel på dumheter är när tillverkare snålar på en detalj som oljekylare + oljemängd, vilket leder till att oljan blir för varm OM man skulle köra på näst högsta växeln för att maxa bilen (vanligt from det började bli std med 5-växlade lådor), på autobahn. Av denna orsak väljer en del tillverkare då att sänka slutväxeln istället, så bilen inte går snabbare på 4an än 5an, och (de flesta) förare kommer att köra på 5an istället i den specifika situationen... Resultat, bilen drar nästan alltid mer soppa istället.

Sådana här ständigt parasiterande effektivitetsbromsar är det värsta i en bil, man kan inget göra åt dem som användare.
Högt luftmotstånd är ett annat exempel, vilket just alla SUVar lider av.
Genom en enorm utveckling på motor och transmissionsområdet de senaste 10 åren har man lyckats maskera det usla luftmotståndet i dessa bilar, samt ökat frontalarean på övriga normala bilar på samma gång. Så det ser ut som att SUV inte drar speciellt mkt extra.
Min gamla Mercedes C180 ser löjligt låg ut nästan oavsett vad som står bredvid på en parkering idag. Minsta Skoda är större frontalareamässigt känns det som.  En av dagens supersnåla magermotorer eller dieslar och en 6-7växlar i min bil hade givit helt makalösa verkliga förbrukningsvärden, även om de är bra redan nu.

Den enda vägen att slippa sådant här är att jämföra likadan körning i verklig körning samt konstantfart ala landsvägskörning.
Den bil som visar upp de bästa värdena på båda är också billigast att köra och drar minst bränsle under bilens livslängd. Om det nu finns några bilar kvar med anständig frontalarea...

Att man kan gasa bort en bra förbrukningssiffra hör alltså inte hit.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #98 skrivet: 30 oktober 2014, 14:44:20 »
Min gamla Mercedes C180 ser löjligt låg ut nästan oavsett vad som står bredvid på en parkering idag. Minsta Skoda är större frontalareamässigt känns det som.  En av dagens supersnåla magermotorer eller dieslar och en 6-7växlar i min bil hade givit helt makalösa verkliga förbrukningsvärden, även om de är bra redan nu.

Vi hade en audi a6 avant 96:a när vi köpte golf 6:an, och man märkte detta tydligt när man handtvättade bilarna. Betydligt bökigare att nå över taket på golfen jämfört med audin. Än värre blir det väl när vi får golf sportsvanen vi beställt.   ::)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #99 skrivet: 30 oktober 2014, 15:14:15 »
Nu beställde vi en Kia...
---
Det blev den svarta och leverans nästa vecka.

Grattis, kolla om det sitter plast nere vid bakdörrarna för att skydda mot stenskott och eventuell blästring. Om det inte gör det, så kan jag rekommendera att sätta dit.
För du vill inte ha en Kia med detta...
http://www.vibilagare.se/test/langtest/blastrad-bakdorr-pa-kia-ceed-40270

Min Ford Mondeo har faktiskt en liknande lackskada. :(
« Senast ändrad: 30 oktober 2014, 15:18:51 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #100 skrivet: 30 oktober 2014, 16:01:43 »
Man kan klanta till allt.
T.ex så är inte nödvändigtvis den rådande trenden inom otto-motorer att siza-ner mha turbo speciellt bra. Iaf inte så länge man envisas med att köra på så uselt bränsel som vanlig bensin.
Man tvingas då sänka kompet när man monterar turbon vilket leder till en ständigt parasiterande lägre verkningsgrad, samtidigt som motor när man använder turbon, tvingas köras fett och inte stökiometriskt, vilket ökar förbrukningen ytterligare.

Andra exempel på dumheter är när tillverkare snålar på en detalj som oljekylare + oljemängd, vilket leder till att oljan blir för varm OM man skulle köra på näst högsta växeln för att maxa bilen (vanligt from det började bli std med 5-växlade lådor), på autobahn. Av denna orsak väljer en del tillverkare då att sänka slutväxeln istället, så bilen inte går snabbare på 4an än 5an, och (de flesta) förare kommer att köra på 5an istället i den specifika situationen... Resultat, bilen drar nästan alltid mer soppa istället.

Sådana här ständigt parasiterande effektivitetsbromsar är det värsta i en bil, man kan inget göra åt dem som användare.
Högt luftmotstånd är ett annat exempel, vilket just alla SUVar lider av.
Genom en enorm utveckling på motor och transmissionsområdet de senaste 10 åren har man lyckats maskera det usla luftmotståndet i dessa bilar, samt ökat frontalarean på övriga normala bilar på samma gång. Så det ser ut som att SUV inte drar speciellt mkt extra.
Min gamla Mercedes C180 ser löjligt låg ut nästan oavsett vad som står bredvid på en parkering idag. Minsta Skoda är större frontalareamässigt känns det som.  En av dagens supersnåla magermotorer eller dieslar och en 6-7växlar i min bil hade givit helt makalösa verkliga förbrukningsvärden, även om de är bra redan nu.

Den enda vägen att slippa sådant här är att jämföra likadan körning i verklig körning samt konstantfart ala landsvägskörning.
Den bil som visar upp de bästa värdena på båda är också billigast att köra och drar minst bränsle under bilens livslängd. Om det nu finns några bilar kvar med anständig frontalarea...

Att man kan gasa bort en bra förbrukningssiffra hör alltså inte hit.
Man får en mycket trevligare/vridstarkare motor med liten volym+turbo istället för att gå upp lite i motorvolym så oavsett bränsle ekonomi så vinner den lilla motorn och vridet + högre utväxling är gissningsvis en del av den låga bränsleförbrukningen man uppnår. Sen kan man ju alltid undra hur hållbarheten är efter 30000 mil  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #101 skrivet: 30 oktober 2014, 16:25:32 »
Har idag en Saab turbo med ganska många hästar, klenare bil än den har jag nästintill aldrig kört, rullar man inte igång tillräckligt mycket på ettan vill den dö när man lägger in 2:an.

Men underbar att köra om man varvar den lite och supersnabb, nästan så jag inte vill sälja den. Sc:,h
Har inte för vana att sälja bilar, jag skrotar dom eller ger bort dom så vi får se hur det blir med den här.

Efter 40 mil måste man uppsöka bensinstationen igen knUp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #102 skrivet: 30 oktober 2014, 16:33:33 »
Jag kan informera om att det sitter plastskydd på bakdörrarna på nya KIA Sportage.
När vi talar bränsleförbrukning så har i vart fall jag aldrig haft en snålare bil än den nya KIAn, 0.63 efter 3 tankar, med vinterdäck, och med "min körning" är riktigt bra.
Om nu färddatorn stämmer, men även om det skulle vara 0.7 så tycker jag det är bra.

Jag har inte köpt en SUV för att insteget är bra, utan för att man sitter högt, man får bra överblick, och jag inbillar mig att den är lite säkrare, men i övrigt håller jag med karlmb, jag skulle lika gärna köpa en tvåsitsig (bakom varann) el/dieselhybrid som gick typ 5 mil på el, och som bara drig typ 0.2 l/mil vid dieseldrift.
Om den bilen fanns att köpa.

Som delägare i Lundin Petroleum vill man ju inte heller att oljepriset skall bli allt för lågt, det har gått ned alldeles tillräckligt nu.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #103 skrivet: 30 oktober 2014, 16:58:50 »
Har idag en Saab turbo med ganska många hästar, klenare bil än den har jag nästintill aldrig kört, rullar man inte igång tillräckligt mycket på ettan vill den dö när man lägger in 2:an.

Men underbar att köra om man varvar den lite och supersnabb, nästan så jag inte vill sälja den. Sc:,h
Har inte för vana att sälja bilar, jag skrotar dom eller ger bort dom så vi får se hur det blir med den här.

Efter 40 mil måste man uppsöka bensinstationen igen knUp
Prova en modern bil med Turbo det har hänt en del grymt imponerat av Skodas 1,2 tsi motor som jag trodde skulle vara alldeles för klen för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Viner i bilmotorn.
« Svar #104 skrivet: 30 oktober 2014, 17:27:02 »
Vår Saab är en 2003, rullat ca 11000mil. Motorn är det enda som jag fortfarande gillar med bilen.

Den nya bilen har jag inte ens provkört. Är inte speciellt intresserade av bilar, vill inte mecka för jag kan ingenting om bilar, vill att dom ska vara billiga och då föll det på en kia med 3-års assistans och 7år utan meckande.

Tack för all input Rickard.
« Senast ändrad: 30 oktober 2014, 17:29:06 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!