0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som regel brukar det vara enklare och billigare att reparera en startmotor än att byta den.Om den i största allmänhet kärvar och går sakta så är det troligen bara allmän rengöring och smörjning som behövs, i värsta fall kanske byte av några lagerbussningar som kostar en tia per styck eller en sats kol för runt en hundring. Om startmotorn är mycket sliten kan det löna sig att svarva om kollektorn också.Smådelar som t ex kol och lagerbussningar brukar vara likadana i de flesta startmotorer från samma underleverantör (Bosch, Valeo, Hitachi etc) av samma generation oavsett vad de sitter i för bilmärke, så sådana delar är alltid lätta att få tag i.
Vilken bil pratar vi om här?
Om nu ngn hittar denna tråd så kan jag ju dela med mig om vinandet på en BMW 330xi E91 för ett årsedan. Uppfattades helt klart som att det kom från generatorn men det förklarade inte riktigt varför "vibrationer" uppfattades. Lät byta alla spännrullar o rem men bytte inte generatorn (mins inte kosnat, möjligen 3-4000kr). Det var inte felet men likväl behövligt. Felet var i locket till oljefiltret, satt tydligen en liten bypass-ventil där den del av oljan passerade som inte "hans med" genom oljefiltret. Ventilen kärvade och "spelade" och vibrerade i/med flödet. Typ 300 kr för nytt lock. Orsaken till att ventilen mådde som den gjorde är enl mina gissningar kondens pga mycket kallkörning. Just nu står bilen på verkstad och väntar på ny startmotor (orginal), 5280 kr ink byte. Den har kärvat/gått "sakta" så jag lät bytta batteri (2000kr) utan större skillnad. Så startmotorn har nog varit på gång det senaste året, skall bli spännande att komma hem på fredag o hämta bilen. Hellre att en "riktig pryl" (typ startmotor) är felet när man trycker "Start" och INGET händer än ngn elektronikdel för 2 kr som sitter i en elektronikbox som kostar 16000kr att byta...
Köpte start motor till båten här verkade ha helt ok kvalite och priset var grymt bra http://www.dbelectrical.com/p-7036-new-bmw-starter-128-135-323-325-328-330-335-525-530-535-x3-x5-x6-z4.aspx
Fråga Kia verkstan vad kamrem resp generator kostar att byta. ..
Här har du en fullmatad Fifa edition för under 240k. http://www.blocket.se/trelleborg/Kia_Sportage_1_7_CRDI_FIFA_Edition_54068747.htm