0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stössel är hydraullyftarna (hydrostössel) , en per ventil. De kan sluta fungera helt eller delvis och då blir ventilspelet mer än några tiondelar, och oljefilmen på kamaxeln slås sönder. Även detta lyckades Mercedes få till åren 86-88...Det kan inträffa på de flesta motorer och då är det motorörat som måste vakna. (Kan i ärlighetens namn vara svårt i dagens välisolerade bilar, men man hör ibland rejält tickande Renaulter och Oplar köra förbi på ngn parkering...då vet man något som kanske inte ägaren känner till, än...) Ventilerna börjar "ticka", oftast direkt efter en kallstart. Gammal motorolja brukar göra problemet värre, liksom om det är för trånga kanaler för oljan till dem, som matas fram kontinuerligt, då kan de sättas igen av partiklar. Annan typ av olja kan ibland eliminera problemet för en given motor.Det allra bästa är om motorn inte har dessa stössels, de används idag egentligen mest för att man ska slippa processen att ställa ventilspelet i motorfabriken, vilket sparar tid. Med direktverkande tryckare som de flesta 4-ventilare har idag finns mkt lite anledning att justera ventilspelet om motorn sköts väl. Man kan ofta köra 30-40000 mil utan att behäva justera.
Bara kamremsatsen brukar gå på över 1300kr. Sen brukar dom ju byta multiremmen också.Citroên skulle t.ex ha 8500kr för byte av kamrem/multirem och vattenpump.
När det gäller brytpunkter för bensin kontra diesel så finns det mängder med såna jämförelser på nätet. Köpte för bara nån månad eller två sedan AMS tror jag det var, där det stod en massa olika modeller och klasser jämförda. Vissa modeller skulle man köra en massa tusen mil om året innan dieseln började tjäna in sig, och vissa modeller var det bara några 100 mil.Själv har jag aldrig riktigt gillat dieselns gångkultur. Dom låter så ansträngda. Men det är väl en smaksak. Överladdning ska det däremot vara. Köpte mig en Seat Ibiza kombi för nått halvår sedan. Förvånansvärt pigg och praktisk liten bil till väldigt bra pris.
Precis, pga det stora jobbet med alla demonteringar, så ska man "passa på" att byta även vattenpump o remmar, eftersom de måste bort innan man kommer åt kamremmen. Jag misstänker att en massa vattenpumpar byts i onödan t.ex på grund av detta.En kedja kommer man alltid åt utan sånt trams.
En del Toyotamotorer från 00-tal lär ha rykte om sig att (åtminstone enligt märkesverkstäderna) kunna kräva kedjebyte redan efter 10000-15000 mil. Jag har dock inga närmare detaljer om detta.
Nu hittade jag tidningen. Nr 14-2014 av Auto Motor & Sport. 20 modeller jämförs mellan bensin och diesel. För en V40 ligger brytpunkten på 1728 mil innan dieseln lönar sig. Detta gäller T2 mot D2.
Intressant Jehu, hur duktiga ingenjörer, eller kanske är det några andra?, lyckas göra bort sig så kapitalt ibland. Men vi är väl bara människor vi också...Detta med av kamremmen driven vattenpump (är förstås ytterligare ett skäl att byta vattenpump i tid och otid...) bevisar ju bara ytterligare hur dumt en del motorer är konstruerade. (Handlar om platsbrist ofta, enligt vad jag skrev om att remmarna ökar en del längd på motorn.)
Känns ju som jag gjorde rätt val då, när jag valde en Etanol (Flexifuel) istället för diesel, jag bruka ligga på under 1000mil/år.Nu har jag ju en Mondeo och ingen V40 men det är väl i princip samma bil nästan.