Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa hjullager till bilen?  (läst 21641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #45 skrivet: 09 oktober 2014, 16:31:34 »
Säger du också det, tror du manualen till bilen ljuger när det står 2.2? ;)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2784
  • Karma +6/-1
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #46 skrivet: 09 oktober 2014, 22:30:08 »
Säger du också det, tror du manualen till bilen ljuger när det står 2.2? ;)

Biltillverkarnas lufttrycksangivelser brukar vara tilltagna för att köregenskaperna ska kännas bra när en bilspekulant provkör en fabriksny bil hos bilhandlare, de är alltså optimerade för komfort, vägbuller, kanske också väggrepp på torr asfalt. Men man kan spara både bränsle och däckslitage på att hålla ett något högre tryck. Tänk dock på att ALDRIG överskrida det högsta tillåtna trycket för däcken ifråga, det brukar stå finstilt någonstans på däcksidan. Som regel brukar det vara 270-300 kPa (2,7-3,0 bar) för moderna personbilsdäck, men det kan vara lägre (ner till 230 kPa) på vissa lågprisdäck, smala 82-profildäck mm. Förstärkta däck för transportbilar och tyngre släpvagnar kan tåla uppåt 380-400 kPa.
I en del fall där däcken går mycket lätt belastade (exempelvis framdäcken på äldre Skoda och VW med svansmotor) kan det vara bra för väghållningen att ha ett relativt lågt tryck.

Gammaldags diagonaldäck var mycket känsliga för felaktigt lufttryck, de blev snabbt blankslitna på mitten vid för högt tryck respektive ute på kanterna vid för lågt tryck. Men de senaste 35 åren eller så har man inte använt sådana däck utan modernare radialdäck på personbilar, de håller slitbanan plan och får därmed jämnt slitage även om trycket börjar vara i högsta laget. Däremot förekommer diagonaldäck fortfarande på t ex traktorer, fyrhjulingar och motorcyklar och där gäller fortfarande de gamla sanningarna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #47 skrivet: 09 oktober 2014, 22:47:18 »
Intressant läsning, jag la 2.5 bar först. sänkte till 2.2 för att se om det gjorde nån som helst skillnad men jag tyckte inte det. Men då blir det 2.5 bar runt om på måndag när jag byter.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #48 skrivet: 09 oktober 2014, 22:49:31 »
Vilket däcktryck man ska använda beror ju till stor del på vilken profil däcken har, ju lägre profil desto högre tryck.
Själv har jag 235/40-18'' på V70 och kör 3,2kg fram och 3kg bak vid normalkörning, kör jag med släp eller tung last så blir det några hekto till bak.
Nedan en lista med riktlinjer på detta.

Profil 70 - 2,4 kg
Profil 65 - 2,5 kg
Profil 60 - 2,6 kg
Profil 55 - 2,7 kg
Profil 50 - 2,8 kg
Profil 45 - 2,9 kg
Profil 40 - 3,0 kg
Profil 35 - 3,1 kg
Profil 30 - 3,2 kg

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #49 skrivet: 09 oktober 2014, 23:34:54 »
Enligt den där ska jag ha 2.7 eftersom vinterdäcken är 215/55/R16
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #50 skrivet: 09 oktober 2014, 23:43:20 »
Enligt den där ska jag ha 2.7 eftersom vinterdäcken är 215/55/R16

Bara att testa, även jag har 55 profil på vinterdäcken och brukar då ha runt 2,9 fram och 2,7 bak vid normalkörning (något mera fram iom att bilen är betydligt tyngre över framhjulen)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2784
  • Karma +6/-1
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #51 skrivet: 10 oktober 2014, 14:58:52 »
Och det är också intressant att notera att ett par 225/60R16 av lågprismärke som jag köpte i somras har högsta tillåtna tryck 240 kPa / 2,4 bar. De skulle nog få bulor eller andra skador ganska fort om man ständigt håller 260 kPa som listan föreslår.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #52 skrivet: 10 oktober 2014, 15:38:14 »
Och det är också intressant att notera att ett par 225/60R16 av lågprismärke som jag köpte i somras har högsta tillåtna tryck 240 kPa / 2,4 bar. De skulle nog få bulor eller andra skador ganska fort om man ständigt håller 260 kPa som listan föreslår.

Låter märkligt med så lågt maxtryck, det är inte rekommenderat tryck som är 240 kPa då? Det skulle ju isf stämma någorlunda med min lista ovan.

Har för mig något bilprogram på tv gjorde en test med att pumpa ett däck tills det small och det var alufälgen som sprack före däcket och då var trycket långt över vad en normal kompressor kan ge eller luftpåfyllare som finns på mackarna.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4460
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #53 skrivet: 10 oktober 2014, 15:51:26 »
Hobbybilens Yokohama AVS-1, 285/40R15 fram, 345/35R15 bak, är specade till max 300 kpa.

Jag kör enligt instruktionsboken, 2,6 fram, 2,8 bak. Det är också vad däckverkstan rekommenderade.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2784
  • Karma +6/-1
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #54 skrivet: 10 oktober 2014, 17:29:47 »
Låter märkligt med så lågt maxtryck, det är inte rekommenderat tryck som är 240 kPa då? Det skulle ju isf stämma någorlunda med min lista ovan.

Har för mig något bilprogram på tv gjorde en test med att pumpa ett däck tills det small och det var alufälgen som sprack före däcket och då var trycket långt över vad en normal kompressor kan ge eller luftpåfyllare som finns på mackarna.

Nej, det är maxtrycket. Men det rör sig om ett kinatillverkat däck av det ytterst välkända märket Duro. Av någon anledning kommer jag att tänka på karossmaterialet i Trabant :)
Ett däck smäller inte på en gång om man pumpar det till för högt tryck, men risken att bulor och andra cordskador ska uppstå i förtid ökar snabbt när man överskrider tillåtet tryck.

Jag har sett ett däck explodera i samband med pumpning en gång, men det var ett gammalt däck med textilcord, förmodligen ganska rutten sådan, som satt på en Belos-traktor. Rätt vad det var hördes ett "ritsch" och det blev en reva i däcksidan, en del av slangen stack ut som en bubbla som blev större och större, efter några sekunder small det.

Det finns exempel på klena fälgar som inte ens har hållit för relativt normalt lufttryck. På 60-talet inträffade flera olyckor med jeepar av märke IH (de var vanliga som brandbilar hos deltidskårer i glesbygd) pga att fälgarna sprack, det var så illa att Bilprovningen satte körförbud om en sådan bil kom in för besiktning med den mindre lyckade typen av fälgar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #55 skrivet: 14 oktober 2014, 00:39:52 »
Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.

Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom, fast vinterdäcken var "vågiga" sa han som bytte men det hade jag som sagt redan sett, det var därför jag beslutade mig för att byta öht samt att det dunkade ju när man körde (men just dunkandet hade jag bara med vinterdäcken).

Sommardäcken som jag hade bak ska jag sätta fram nästa sommar och se hur det blir, slitytan på dom däcken ser iaf förhållandevis bra ut, annars får jag väl leva med ljudet eller köpa 2 andra däck även där.
« Senast ändrad: 14 oktober 2014, 01:12:11 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #56 skrivet: 14 oktober 2014, 07:15:35 »
Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.

Härligt, grattis!

Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom ...

Det har inte så jättemycket med mycket med mönstret att göra egentligen - det är mest konstruktionen av bakvagnen som påverkar hur slitaget blir. Men varje liten "klack" på däcket slits mer i framkant än i bakkant, så det är klart att ju fler klackar i mönstret, desto mer oväsen.

Jag bifogar en bild för de som inte riktigt hänger med. Den nedre illustrerar mönstret från sidan på ett nytt däck, den övre ett slitet mönster som med stor sannolikhet skulle generera ett morrande ljud.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4460
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #57 skrivet: 14 oktober 2014, 08:08:37 »
Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.

Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom, fast vinterdäcken var "vågiga" sa han som bytte men det hade jag som sagt redan sett, det var därför jag beslutade mig för att byta öht samt att det dunkade ju när man körde (men just dunkandet hade jag bara med vinterdäcken).

Sommardäcken som jag hade bak ska jag sätta fram nästa sommar och se hur det blir, slitytan på dom däcken ser iaf förhållandevis bra ut, annars får jag väl leva med ljudet eller köpa 2 andra däck även där.

Dags för fyrhjulsmätning kanske?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #58 skrivet: 14 oktober 2014, 10:16:22 »
Jag bifogar en bild för de som inte riktigt hänger med. Den nedre illustrerar mönstret från sidan på ett nytt däck, den övre ett slitet mönster som med stor sannolikhet skulle generera ett morrande ljud.

Jag tror när det gäller ljudet från sommardäcken att är en kombination av slitage och mönster. Såg att de var lite sneslitna över hela ytan... om du tänker att du har minst längst mönster kvar längst in och mest längst ut.


Dags för fyrhjulsmätning kanske?

Styrled fram är ju bytt, i samband med det ska man ju även ha gjort en hjulinställning.
Det som är lite märkligt är att om jag tänker efter tror jag ljudet uppkom efter hjulinställningen var gjord.  Ändrades positionen på däcken så dom började ge ifrån sig ett annat ljud? dontknow
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4460
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa hjullager till bilen?
« Svar #59 skrivet: 14 oktober 2014, 10:42:51 »
Den är framhjulsdriven väl? Har den justerbar bakvagn? Annars kanske bakaxeln är krokig?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!