Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Kulvert, eller inte.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kulvert, eller inte. (läst 2955 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sicko
Nybörjare
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
Sicko
Kulvert, eller inte.
«
skrivet:
06 augusti 2014, 13:47:13 »
Citera
Hej!
Har ett 1&1/2-plans hus på 183kvm (byggår 2012) i Umeå och en Nibe 750 som står för uppvärmningen.
Jag ska nu bygga ett garage på 50kvm med platta och golvvärme.
Frågan är: Ska jag dra en kulvert till garaget från huset, ca 20m blir kulverten, eller ska jag satsa på en separat liten elpanna i garaget?
Tänker hålla ca +10℃ i garaget vintertid.
Vad blir ekonomisk bäst, och klarar 750 totalt ca 230kvm varav 50kvm ligger på ca10℃?
«
Senast ändrad: 06 augusti 2014, 15:16:43 av Sicko
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
SV: Kulvert, eller inte.
«
Svar #1 skrivet:
06 augusti 2014, 13:56:45 »
Citera
Misstänker att det kostar en hel del att dra kulvert och din 750 lär inte klara av både hus samt garage när det blir kallt men en del av uppvärmnings säsongen bör den ju klara det. Om du har planer på en gemensam kraftigare värme källa så småningom tex bergvärme så skulle jag välja kulvert men annars är det nog inte stor ide.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Fuzz
Kopplar allt själv men är inte
Expert på värmepump
Stad/land: Gnällbältet
Antal inlägg: 451
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #2 skrivet:
06 augusti 2014, 21:01:39 »
Citera
Förstår inte poängen med golvvärme i ett garage som bara ska hålla 10 °C på vintern? Ska du höja värmen när du är i garaget och t ex mekar?
Loggat
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad
Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC
Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
07 augusti 2014, 07:57:23 »
Citera
Jag skulle ha satt in en luft/luft-VP istället. Då kan man ha grundvärme (om man köper en modell med den funktionen) och snabbt öka tempen när man skall göra nåt i garaget eller vill töa av bilen på vintern.
Ett problem med 750'an, förutom att det blir stor yta att värma i förhållande till VP'ns effekt, är att den inte kan dra nån nytta av värmen som tillförs garaget. När den värmer huset så får den ju tillbaks en del av den värmen via frånluften...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Fuzz
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #4 skrivet:
07 augusti 2014, 19:59:14 »
Citera
Är inne på samma linje som purjo. En tanke kan ju vara lägga in oinkopplad golvärme när man ändå gjuter plattan.
Loggat
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad
Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC
Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
07 augusti 2014, 20:47:30 »
Citera
Golvvärme är ju inte fel tycker jag och 10 grader räcker bra att skruva i men en fläktkonvektor kopplad till samma framledning om man vill höja tempen snabbt är inte helt fel men det beror ju på hur långsiktigt man bygger.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Fuzz
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #6 skrivet:
08 augusti 2014, 21:12:24 »
Citera
Alternativ 2: Koppla ihop garage och hus och kör på VP. Vattnet som går ut är ju sällan speciellt varmt så förlusterna bör bli låga och du kan bra in frostfritt varm och kallvatten till garaget. Det enda som händer är väl att elpatronen går lite mer i VP (bör ju inte dra mer ström än den separata elpannan)
«
Senast ändrad: 09 augusti 2014, 22:31:21 av Fuzz
»
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1963
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #7 skrivet:
09 augusti 2014, 08:19:32 »
Citera
Citera
Koppla ihop garage och hus och kör på VP
Skulle jag absolut aldrig göra, se purjo__'s rekommendation, den skulle jag följa. FLVP'n, oavsett F750 eller andra, kan inte återvinna något av värmen (vilket är fundamentalt för väl fungerande FLVP'ar) i garaget och returen från garaget skulle naturligtvis komma tillbaka rejält nedkyld av det kalla golvet, inget bra, två dåliga saker. Det finns billiga LLVP att köpa även för GDS (Gör Det Själv) om man är tillräckligt händig.
mvh
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Kulvert, eller inte.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 847
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
170KJ
alvinpalv
ghupost
DonPablo
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info