Hejsan, bor 1 mil söder om 08 och vill installera AC i vårat 2-våningshus byggt 2009. Ena dottern lider (har även andra problem) i värmen. Måste få det svalare asap. Huset har i övrigt bergvärme, så det räcker gott med enbart AC som man då startar vid behov under de sommardagar det är varmt. Idag kör vi fläktar, men det räcker inte för att kyla ner övervåningen. Jag kommer även montera en takfläkt centralt i huset på övervåningen för att rotera luften och trycka den ner på nedervåningen.
Produkt: Hyundai H4 AC för 4900 via polarpumpen
Se bifogad bild över placering, samt min plan. Jag tror det blir bra, vad säger ni?
Notera att entren är öppet till nock på övervåningen. Så extra högt tag där där värme kan ansamlas. Så fläkten får bra chans att trycka ner och runt luften till även nedervåningen.
I övrigt, alla installatörer är ju såklart upptagna i Stockholm. Någon som rååkar känna någon "ledig"? Jag kan troligen montera själva enheten själv, och dra alla slangar mm. Men jag behöver få tag på en kyltekniker som kan göra själva inkopplingen för garantier och att veta att det blir rätt. Jag får enheten på onsdag troligen. Självklart mot betalning!
OBS, valt att inte koppla på Frikyla / Naturkyla till Bergvärmen då det är ett för stort och även dyrt ingrepp.