Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera AC (enbart) själv, placering bra?  (läst 6176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Installera AC (enbart) själv, placering bra?
« skrivet: 04 augusti 2014, 10:46:52 »
Hejsan, bor 1 mil söder om 08 och vill installera AC i vårat 2-våningshus byggt 2009. Ena dottern lider (har även andra problem) i värmen. Måste få det svalare asap. Huset har i övrigt bergvärme, så det räcker gott med enbart AC som man då startar vid behov under de sommardagar det är varmt. Idag kör vi fläktar, men det räcker inte för att kyla ner övervåningen. Jag kommer även montera en takfläkt centralt i huset på övervåningen för att rotera luften och trycka den ner på nedervåningen.

Produkt: Hyundai H4 AC för 4900 via polarpumpen

Se bifogad bild över placering, samt min plan. Jag tror det blir bra, vad säger ni?
Notera att entren är öppet till nock på övervåningen. Så extra högt tag där där värme kan ansamlas. Så fläkten får bra chans att trycka ner och runt luften till även nedervåningen.

I övrigt, alla installatörer är ju såklart upptagna i Stockholm. Någon som rååkar känna någon "ledig"? Jag kan troligen montera själva enheten själv, och dra alla slangar mm. Men jag behöver få tag på en kyltekniker som kan göra själva inkopplingen för garantier och att veta att det blir rätt. Jag får enheten på onsdag troligen. Självklart mot betalning!

OBS, valt att inte koppla på Frikyla / Naturkyla till Bergvärmen då det är ett för stort och även dyrt ingrepp.
« Senast ändrad: 04 augusti 2014, 10:51:37 av Johnny Viking »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera AC (enbart) själv, placering bra?
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2014, 10:52:22 »
Hej!
Kyla har en förmåga att rinna ner på undervåningen.
Jag har själv fläktkonvektorn i hallen uppe men kylan rinner nerför trappen och kyler bäst där nere.
Placeringen kommer dock se till att de sovrum som är före trappen kyls ner, sovrummet längst bort får nog sämst komfort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Installera AC (enbart) själv, placering bra?
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2014, 11:06:21 »
Tack för svar. Jag håller med. jag tror sovrummet längst bort blir problem, men det är master och vi vuxna som sover i. Så vi får stå ut. Viktigast är just området där AC:n är. Det är en egen vinge för unge + assistenter som ibland är där, men även en av oss vuxna ibland.

Takfläkten i sig kanske blir lite "onödig" men det är nog inget fel att forcera rotation på luften så den blandas väl och / eller sugs ner på nedervåningen så vi svalkas lite där oxå (iaf min plan).
« Senast ändrad: 04 augusti 2014, 11:09:26 av Johnny Viking »

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Installera AC (enbart) själv, placering bra?
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2014, 15:55:30 »
Hej igen, hämtat ut och AC:n är snart installerad av gubbarna som är här.

Men en sak, det är inte en inverter säger dom. Så den är "on/off". Är det kanske vanligt för AC eller har jag gjort ett felköp? Den kommer ju då dra 1.4kw i konstantdrift. Vilket kanske inte är så fantastiskt bra, men den kyler väl då iofs bättre.

Vad säger ni? Har jag gjort ett "felköp"? Jag hittade ingen annan AC (hade ju lite bråttom i måndags för att få den i tid).

Här är den jag beställt:
http://www.polarpumpen.se/ac/luftkonditionering/luft-luft-kyla/hyundai-h4
« Senast ändrad: 07 augusti 2014, 15:58:14 av Johnny Viking »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera AC (enbart) själv, placering bra?
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2014, 08:54:09 »
Fördelen med inverter är att den går ner i effekt när rumstempen ligger nära önskat värde vilket kan ge lite bättre verkningsgrad och jämnare temp inne. Om syftet bara är att snabbt få ner tempen när det är varm ute så spelar det ingen roll.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Installera AC (enbart) själv, placering bra?
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2014, 15:31:27 »
Ja nu är det ju installerat så :) Verkar funka bra hittills! "Tyvärr" så är väl sommarvärmen slut bara för det. Men bra att veta att man har en AC redo.

Har även monterat takfläkten som får gå på lågt varv konstant, det i sig gör oxå skillnad på luften speciellt runt entre förstås men även vardagsrummet och kök som tar upp hela nedervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!