Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Siemens villatvåan - möjligt få inomhusgivare+utomhusgivare?  (läst 10549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Har kollat lite på denna produkt: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/siemens-reglersyst-villa-tvaan.html#FlikProduktbeskr
Funderar nu på om det som de pratar om som "Rumsenhet" och som kan köpas som tillbehör (QAA78.610/101 Rumsenhet trådlös) motsvarar en rumsgivare? (låter iaf så när man läser i infomaterialet).

Går det i så fall att kombinera inomhusgivaren med utomhusgivaren som medföljer paketet?
Förhoppningen är att man huvudsakligen väljer värmekurvan efter utomhustemperatur men att man kan påverka denna med inomhusgivaren. Ex. så att om man eldar i kamin så sänks kurvan. Det bör dock vara inprogramerat så att utomhusgivaren är styrande och att inomhusgivaren endast till ex. 40-50% kan styra värmekurvan.
Får inte någon klarhet i hur det fungerar utifrån informationen i manualen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Enligt manualen så är det bara att ansluta rumsgivaren, slå på '4.15 Rumstemperaturinverkan' och eventuellt justera '5.3 Faktor rumstemperaturinverkan (KORR)'
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Purjo: Stort tack!
Jag inser att det var ett produktblad jag läste i och inte den utförliga manualen som du länkade till. Står tydligt svar på min fråga under kp 4.15.

Det jag däremot ej är helt med på är hur stor inverkan inomhusgivaren kan ha på värmekurvan. Det står såhär under rubriken 5.3:
Halva inställningen av ”Faktor rumstemperaturinverkan (KORR)” multipliceras med differensen för rumstemperaturbörvärdet minus ärvärdet. Resultatet adderas till det faktiska rumsbörvärdet.

Formeln är följande:   TRwk = TRw + (22OEM/2) (TRw - TRx)

TRw Rumstemperaturbörvärde
TRx Rumstemperaturärvärde
TRwk Justerat rumstemperaturbörvärde

Vad är 22OEM?
Om vi antar att vi har 25 grader inomhus. Börvärde är 21 grader. Blir formeln då:
TRwk = 21 + (22OEM/2) (21-25)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
'22oem' är värdet du stoppar in i inställning 22 (Faktor rumstemperaturinverkan) om jag fattar det rätt. Sätter du faktorn till 5 så blir det i ditt exempel:
TRwk = 21 + (5/2) (21-25) = 11
Dvs samma formel som de flesta VP-styr brukar använda (Förutom man inte brukar dela faktorn med två och att TRw brukar vara börvärdet för framledningen och TRwk det modifierade framledningsbörvärdet)

Sen antar jag att faktorn även påverkar det som står under '4.20.1 Adaption'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Jag har den rumsenheten i en trådbunden variant, den har givare för innetemp inbyggd.
Gillar du teknik så kommer du tycka om den, väldigt många parametrar att pilla med  :) Jag har min ställd på 20% påverkan från rumstemp och det funkar fint. Den stänger ju alltid ändå när innetemp uppnått valt rumsbör.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Skakar liv i min gamla lina.

Säg att man har en pelletsbrännare i en nyare elpanna. Värmereglering sker med hjälp av en äldre Landis & Gyr som styr framledningstempen med hjälp av utegivare samt motordriven shunt (se bilden nedanför). Men vill uppgradera till ett system med både inomhusgivare och utegivare då man eldar i braskamin regelbundet samt har stora fönsterytor i söderläge.

Vad är rimlig kostnad för en sådan uppgradering samt vilka komponenter behövs?
Enligt en kollega så skulle rörmockaren ha 20 000kr för uppgraderingen vilket jag tycker lät mycket Sc:,h

Trodde själv i min enfald att man kunde behålla befintlig utegivare samt komplettera med en Siemens där Landisen nu sitter samt köpa en trådlös inomhusgivare. dontknow
« Senast ändrad: 08 januari 2015, 15:09:24 av villvetamer »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Gör styrsystemet nåt annat än reglerar shunten? En ny shuntstyrning kostar väl inte mer än några tusenlappar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Som jag förstod det så ska styrsystemet endast reglera shunten ???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Kan man behålla sin gamla utegivare och komplettera detta system med den så man styr med både ute och innegivare? Syftet med uppgraderingen är att ta vara på solinstrålning och braskamin, samtidigt som utetemperaturen huvudsakligen styr framledningstemperaturen.

Orsaken till att denna tråd heter Siemens villatvåan var för att den skulle klara både ute- och innegivare.
Vore även bra om man kunde använda befintlig motordriven shunt som är en ESBE av liknande modell som länken.
« Senast ändrad: 09 januari 2015, 10:14:55 av villvetamer »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Siemens villatvåan - möjligt få inomhusgivare+utomhusgivare?
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2015, 17:29:09 »
20000:- för att montera en styrning som kostar 3300:- och där alla kablar redan är dragna  :o

Montera den själv,så konstigt är det inte och det finns innegivare att köpa till (trådlös om du vill)
tyvärr vet man inte vilken typ av givare man använt i innegivaren men utegivaren är PT1000 Och verkar vara standard för denna typ av reglercentraler.

Själv har jag en Danfoss ECL och den kan reglera på tilloppstemp,rumstemp och returtemp som funktion av utetemperatur.
Utetempen bestämmer grund kurvan men till,retur eller rumstemp förskjuter/finjusterar den.

just nu med enbart VP står den fullt öppen så just nu har den ingen funktion men om/när solfångarna kommer upp så skall den få jobba.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Vilken variant av Danfoss ECL använder du Lmf?
Googlade lite och det finns en rad varianter.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Siemens villatvåan - möjligt få inomhusgivare+utomhusgivare?
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2015, 00:02:33 »
ECL Comfort 200

Men jag letar smått efter en ECL300/301 då man kan ansluta 6 givare till den mot 4 på ECL200 samt att man har lite fler alternativ till styrning.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Skrev precis ett inlägg med länkar och allt men lyckades med konststycket att radera det när jag editerade :'(
Nåväl...

För att sammanfatta:
Vilka komponenter bör man investera i om man har den gamla Landis och Gyr reglercentralen med utegivare och vill uppgradera anläggningen med en inomhusgivare?
Det behövs alltså en reglercentral som både klarar inne och utegivare och ej endast den ena.
Har varit inne på Siemens hemsida och kollat villatvåan men hittar ingen inomhusgivare att komplettera med i deras sortiment ???
« Senast ändrad: 20 januari 2015, 16:17:49 av villvetamer »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Siemens villatvåan - möjligt få inomhusgivare+utomhusgivare?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2015, 16:18:14 »
Som tur var satt jag och redigerade ditt ursprungsinlägg  tummenupp

Citera
Satt och prata med kollegan på lunchen och denne funderar på att ej installera inomhusgivare+utomhusgivare då det blev så dyrt (20 000kr, se ovanför).

Funderar lite på den info jag fått fram...
Om man kör på Siemens villatvåan så kostar den ca 3500kr
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/siemens-reglersyst-villa-tvaan.html

Köper man sedan till en rumsenhet så kostar det ca 2000kr + 700kr (radiomodul)
http://hit.sbt.siemens.com/HIT/fs_global.aspx?lang=sv&RC=SE&MODULE=Catalog&ACTION=ShowProduct&KEY=SE2:VILLATVAAN

http://hit.sbt.siemens.com/HIT/fs_global.aspx?lang=sv&RC=SE&MODULE=Catalog&ACTION=ShowProduct&KEY=SE2:VILLATVAAN

Detta blir totalt ca 6200kr. Sen tillkommer installationen. Säg att det tar ca 8 timmar (heldag) och arvodet är 500kr timma så blir det 4000kr. Får man sedan ROT på jobbet blir det 2000kr jobb + 6200kr material. Det blir totalt ca 8200kr (kanske tillkommer nån liten elkabelsnutt och skruv på detta).
Verkar det rimligt?

Intallationen är väl så pass simpel att man kan göra den själv? Det svåraste är väl att dra kabel till givare och innedel på nåt snyggt sätt och det är inte säkert att en stressad installatör gör det bättre än dig själv...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!