Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Siemens villatvÃ¥an - möjligt fÃ¥ inomhusgivare+utomhusgivare?  (läst 10600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
Tack purjo! ;)

Samt bra poäng om installationen.
Kollegan verkar dock vara tydlig med att inte vilja göra jobbet själv. Så det blir sannolikt röris. Men jag tycker det lät hiskeligt dyrt med 20 000 kr, fast vad vet jag.
Nåväl.. jag ska tipsa om att kanske ta in fler offerter så kanske prisbilden ser annorlunda ut.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
Gällande kollegans ärende ute+innegivare (se denna tråds historik):

Jag ringde upp Siemens och pratade med en tekniker. Idag sitter alltså en Landis och Gyr reglercentral (se bilden, föregående sida) i pannrummet och som är kopplad till ett ESBE ställdon+ESBE shunt. Till reglercentralen finns en utegivare som styr framledningstemperaturen.

Siemens villatvåan ska klara att styra utifrån en utegivare och sedan låta en inomhusenhet med givare korrigera framledningen om man har tillskott av internvärme från ex. braskamin, solinstrålning.

Villatvåan: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/siemens-reglersyst-villa-tvaan.html#FlikProduktbeskr
Rumsenhet: http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/rumsenhet-fjarrm-qaa.html

Pris för Villatvåan + rumsenhet (trådbunden) är ca 5400kr och sedan tillkommer jobb och lite material (bl.a. tråd till trådbunden inomhusgivare, vilket Siemens rekommenderade). Eventuellt måste man byta shunt kopplad till ställdonet om inte den ESBE-shunt som sitter där fungerar (kostar gissningsvis några hundralappar).

Röris ville alltsÃ¥ ha 20 000:-  Sc:,h
Jag inbillar mig att det är högt räknat, inte minst då kollegan får ROT på halva arbetskostnaden :(
Det känns som det max kan bli 1 dags arbete (500kr/timma x 8 = 4000kr). ROT = 2000kr arbetskostnad.
Totalt ca 7500-8000kr.

Vad har jag missat som gör att investeringen ska ligga runt 20 000kr inkl ROT?
Är jobbet sÃ¥ sa#*@s  svÃ¥r installation att det tar 3-4 dagars heltidsarbete för en VVS:are eller krävs det nÃ¥gon ytterligare komponent som gör att kostnaden skjuter i höjden med ca 12 000kr?
« Senast ändrad: 05 februari 2015, 11:50:33 av villvetamer »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kanske han vill tjäna lite pengar, det är troligen därför han jobbar. Och som min granne (fd bilhandlare) förklarade för mig en gång när jag frågade om dom mycket höga påslagen på bilarna. Han sa att han hellre säljer en bil med bra förtjänst än tio med liten/ingen förtjänst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
OK.
Jo, det är låter helt klart som en rimlig förklaring.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
Var nere i en undercentral på jobbet idag tillsammans med fastighetsteknikern och vi stod och diskuterade följande shuntgrupp kopplad till vätskebatteriet i ett ventaggregat. CPn som normalt sitter på sekundärsidan är trasig och har bytts med en CP på primärsidan.

Vi funderade lite på detta och om det spelar någon roll Sc:,h
Om jag förstått saken rätt har man vanligen konstant flöde i sekundärkretsen i denna typ av shuntgrupp (dvs. när CPn fungerar som den ska) samt en huvudpump ute i primärkretsen.
Som det blir nu så kommer cirkulationen i sekundärkretsen bero på hur mycket varmvatten som släpps in via ventilen.

Finns det några för/nackdelar med denna lösning?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Frysrisken i batteriet ökar lite, regleringen som styr får inte rätt "information" om temperatur i batteriet om pumpen i primärkretsen stoppar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Be valfri elektriker dra kabeln och skaffa en vanlig innegivare frÃ¥n Siemens. Sedan bara att koppls in.  Var i landet är detta?
Kan på stående fot erbjuda mig att göra det för 5000 efter ROT (+resa)...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
Kocken:
Hur menar du att pumpen i primärkretsen stoppar?  ???
Jag uppfattade det som den är on/off (finns ett vred där man slår på/av den) och att den är på hela tiden.
Tänker på den mindre CPn som sitter bredvid shuntgruppen och ersätter den trasiga.

Karl: Det sitter en givare i tilluftskanalen efter vent.aggregatet som kommunicerar med ventilen i shuntgruppen. Menar du att den trasiga CPn ska styras med en innegivare? Sc:,h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag menar inte att pumpen stoppar, men det händer att dom stannar av någon anledning (tex går sönder) då stannar även cirkulationen i batteriet och det fryser sönder mycket lättare. Och eftersom värmen i batteriet styrs av en shunt blir flödet över batteriet konstant med en sekundär pump, medan den primära pumpens flöde över batteriet blir helt beroende på hur shunten för tillfället står. Hela styrningen är uträknad efter ett visst flöde över batteriet och det kommer inte att bli säkerställt utan sekundär pump. Tro mig att det finns en orsak till att den sitter där den sitter, skulle den inte behövas skulle man inte sätta dit någon.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Kocken:
Hur menar du att pumpen i primärkretsen stoppar?  ???
Jag uppfattade det som den är on/off (finns ett vred där man slår på/av den) och att den är på hela tiden.
Tänker på den mindre CPn som sitter bredvid shuntgruppen och ersätter den trasiga.

Karl: Det sitter en givare i tilluftskanalen efter vent.aggregatet som kommunicerar med ventilen i shuntgruppen. Menar du att den trasiga CPn ska styras med en innegivare? Sc:,h

Jag menade att koppla in en ny innegivare, trodde det var det vi diskuterade?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
I #19 ställs frÃ¥gan om man kan skippa en CP pÃ¥ schuntopacken och det är  det jag svara pÃ¥.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!