0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fördjupar man ett borrhål lyckas det oftast men det blir problem så pass ofta att de flesta borrare inte vill åta sig det. Möjligen kan det vara så att fördjupning av borrhål inte är så vanligt så det blir inte tillräcklig riskspridning.
Och om man som kund tycket det är en fördel att slippa grisa ner trädgården mer än bara vid första hålet?
Tar kunden risken (mista borrkronan) med att fördjupa hålet är det knappast någon brunnsborrare som inte skulle prova. Det värsta som då kunde hända är att man mister kronan samt att hålet blir pluggat på den nivå som kronan fastnar. Jag skulle ALDRIG ta risken att behöva betala för en krona som kostar några hundra tusen för att ev tjäna några 40-50 000:-. Samma sak för borraren, han vill inte riskera en massa pengar för nått som inte ger honom nått extra.
Oavsett om man fördjupar eller borrar nytt så behöver man ju bara grisa ner trädgården på ett ställe.
Jag har svårt att tro att man sparar nåt på att fördjupa, om man inte måste för att det inte finns plats att borra nytt.100 meter fylld kollektor "extra" som krävs om du förlänger är inte gratis, lär väl kosta runt minst 5000 kr, ungefär samma pengar som foderrörsdrivningen i normalfallet.
Har du tänkt din tanke helt färdigt?
"Det går ju inte att fördjupa, man riskerar ju sätta borrkronan i det trånga hålet" enligt en del på forumet. Man måste borra nytt, och då jämte det gamla hålet för tomten är för liten/grannens hål för nära, och då först de ursprungliga 65m + sedan till önskat djup, slang + brine i båda fallen kostar ju då också lika.Eller hur tänker du, håller du kanske med mej?
Mmm, det här är väl helt enkelt en fråga som faller tillbkas på vad borraren kräver.Om han kräver att jag står för kostnader och risk om kollektorn inte går få upp/går sönder eller om han kör fast borrkronan skulle inte jag, och troligen ingen annan våga chansa.Om borraren accepterar att fördjupa borrhålet utan att jag som beställare riskerar några extra kostnader så är väl allt frid och fröjd - och kanske många gånger bättre än att borra ett nytt.Att forumet rent generellt brukar säga "borra nytt" är för att det är väldigt ovanligt att borrarna ställer upp på att fördjupa ett befintligt borrhål utan att lägga över risken på kunden.På samma sätt varnar forumet rent generellt för att köpa billigast möjliga Kinapump på blocket, vår erfarenhet är helt enkelt att maskinerna fungerar dåligt, och att billigast möjliga säljare som regel inte har någon garantihantreing att yvas över, det är helt enkelt ingen bra ide, men i vart fall jag har många gånger sagt att vi förr eller senare kommer att få se riktigt bra maskiner säljas riktigt billigt OCH med bra garantier och acceptabel garantihantering, det har dock inte inträffat ännu.Visst finns det tillfällen då ett extra borrhål är svårt att få till beroende på utrymmesbrist, och i fall som dessa skulle det självklart vara bra om man kunde hitta en borrare som tog på sig jobbet utan att lägga över risken på kunden, så visst boerje, om man kan hitta en borrare som tar på sig det är det ingen dum ide.Det är bara väldigt ovanligt, och det är DET forumet generellt ger ett uttryck för, typ - det kanske går hitta någon som ställer upp på det, men det är inte troligt, och det lät ta en hel del tid att hitta någon som gör det, det är inte säkert att det fungerar, och det är inte säkert att det blir billigare.Lite som att köpa en billig Kinavärmepump av någon på blocket.