Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Isolering avluft
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Isolering avluft (läst 4511 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bossed
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
bossed
Isolering avluft
«
skrivet:
25 april 2014, 17:14:14 »
Citera
Efter byte till CE50 lät jag isolera avluftsröret med Armaflex pga kondensproblem då den nya pumpen kyler ned luften betydligt mer än den gamla som var en Elektrostandard.
Det var frid och fröjd till jag märkte att mössen gillade materialet.
Jag lindade då en tunn aluminiumplåt, nästan som folie, runt Armaflexen.
Problemet var att då bildades kondens utanpå folien eftersom den blir kall.
Detta borde jag förstås ha förstått men nu undrar jag ifall någon har ett tips hur man kan "isolera" Armaflexen så att man slipper möss OCH kondens.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Isolering avluft
«
Svar #1 skrivet:
25 april 2014, 17:42:53 »
Citera
Kobra rax, fungerar perfekt
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
25 april 2014, 19:29:00 »
Citera
Har du möss inne så tror jag mer på att fokusera på att bli av med dom, här är några idéer:
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1962
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #3 skrivet:
25 april 2014, 19:46:15 »
Citera
Ett finmaskigt stålnät lär väl stoppa dom och samtidigt inte vara för tätt heller?
Men som sagt, hur kommer dom in, borde vara första åtgärden, snart har du dom väl i finrummet annars?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1152
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #4 skrivet:
26 april 2014, 10:59:07 »
Citera
Om folien får kondens så isolerar armaflexen för lite...
dock är problemet lite mer komplicerad då armaflex lever lite på att värmestrålningen från rummet värmer upp yttre delen av isoleringen mha värmestrålningen och på så sätt håller ytan över daggpunkten.
när du sätter aluminiumfolie utanför så upphör denna instrålning och armaflexen kallnar även om värmeflödet i armaflexen fortfarande är låg, till detta så tar blank aluminiumfolie in väldigt lite värmestrålning med kanske en strålningsindex på 5% medans en gjutgärnsytan (tex. spisplatta) fortfarande ligger på 95% vilket gör att det som är kvar och värmer upp är konvektionsuppvärmning och då instrålningsuppvärmningen är till stor del borta och avsaknaden av detta är tillräckligt för att temperaturen på ytan skall sjunka under luftens kondenspunkt...
Hade aluminiumfoliet/plåten varit svartmålad/svarteloxerad på båda sidorna så hade du förmodligen inte haft problemet i sådana här sammanhang där värmestrålningen står för en stor del av den totala värmerörelsen i ett isolermaterial...
Gamla frysboxar med stålkapsling och sakta fuktgenomträngliga innerväggar (typ material liknande masonit) hade stenullsisolering som var decimetertjock just för att undvika kondens på ytan av stålkapslingen (som också var delvis värmestrålningsstrålningsspärrande även om det inte fungerar lika bra som blank aluminiumfolie) och fukten som ändå letade igenom falsningar och sprickor, kunde sakta diffudera hela vägen till evaporatorn och sätta av sig som is och man fick en torr och fin stenulsisolering utan ansamling av is i isoleringen.
har du typ -18 grader C som avluft så har du samma problem och samma krav om inte isoleringen är helt porslutet och vattetät hela vägen in genom isoleringen och minsta skada kan göra att det börja ansamla sig vatten och tom is i skummet på kallaste punkten och det sakta bygger på hela tiden då is leder värme väldigt bra i jämförelse med flytande vatten eller luft.
«
Senast ändrad: 26 april 2014, 11:14:20 av xxargs
»
Loggat
bossed
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
bossed
«
Svar #5 skrivet:
28 april 2014, 20:38:51 »
Citera
Att hindra möss från att ta sig upp på vinden är nog ingen lätt match, de kan ju klättra på väggar och ta sig in genom öppningar som inte finns.
Musfällor har jag 2 st och ett par möss har fått sätta livet till men det blir lite jobbigt att ta fram stegen och gå upp på vinden var och varannan dag.
Internera vår snälla katt på vinden vill jag inte, det är nog heller inte förenligt med djurskyddslagen.
Ett finmaskigt nät ska jag prova, blev också tipsad om Rockwool brandmatta.
XXARGS förklarar ju att blank aluminiumfolie direkt mot armaflexen tar bort väsentlig funktion från materialet.
Loggat
HansMarten
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 730
Karma +0/-0
Kan lite om mycket=)
HansMarten
«
Svar #6 skrivet:
29 april 2014, 08:47:30 »
Citera
Hiva upp en näve råttgift ?
Loggat
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år ( 25 kwh/m2/år !!)
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund
Jag älskar Japanskt!
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #7 skrivet:
29 april 2014, 09:42:06 »
Citera
Citera
Hiva upp en näve råttgift ?
Det funkar bara ett tag, möss och råttor lär sig snabbt vad dom ska undvika när dom ser polarna trilla dit. Jag tror stenhårt på ett finmaskigt nätgaller runt hela röret och se till att det är helt tätt i skarven samt upptil/nedtill. Jag sprutade själv tätskum runtom både uppe och nere vid genomgångarna (inte för att hålla möss borta men väl för att isolera ordentligt)
mvh
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #8 skrivet:
29 april 2014, 09:58:59 »
Citera
Råttor är "smarta" men inte möss.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
krambriw
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #9 skrivet:
29 april 2014, 13:16:42 »
Citera
Well, vi får väl se hur det går, smarthet är relativt (jägaren kontra villebrådet)
https://www.flashback.org/t1864166p2
http://www.alltforforaldrar.se/snack2/threads/980052-Hur-smarta-%E4r-m%F6ss
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Isolering avluft
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1069
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
R.nord
ing
alvinpalv
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info