Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur vet man om CTC gÃ¥r pÃ¥ El eller AIR  (läst 11113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
hur vet man om CTC går på El eller AIR
« skrivet: 22 april 2014, 15:34:46 »
Hej

Värmer inte huset genom ctc & CTCAIR längre, har en kamin istället. CTC används till varmvatten bara.

NU är ja lite osäker om ctc drar för mycket EL. Då den används bara till varmvatten.
Kollade på elmätare igår natt , ca halv 4 och kollade nyss så hade elmätaren gåt 5kw..på 12 timmar. Under dess tid har man knappt tappat varmvatten(ingen duschat)..tvn har vatt lite på och lite smågrejer.. inget specielt

Är inte 5kw för mycket då? Antar att det är CTC som dragit det mesta iaf.

Har kollat även på historisk driftinfo för nån dag/igår..vet ej

Total drifttid 570 15      och  //idag 570 27
ELvärme kwh 7393               //idag 7395
Högsta framledning 60         //idag 36

Kompressor total drifttid - 171 91   //idag 172 03
Drifttid /24h h:min  0.51                 //24:07
starter /24 st 3                           //0



Vad kan man utläsa av det? Vad innebär det med starter?
Elvärme har rört sig 2kw och vad är skillnaden mellan högsta framledning så mycket för?

ute temperaturen just nu är runt +17..(södra sverige)
Tacksam för hjälp
« Senast ändrad: 22 april 2014, 15:42:52 av Johan113 »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #1 skrivet: 22 april 2014, 15:45:21 »
Ett sätt är ju att i inställningsmenyerna välja att inte tillåta någon elvärme alls, och se om luftvärmepumpen räcker till för att hålla huset med varmvatten.

Högsta framledningstemperatur är den högsta som pannan någonsin har levererat, den siffran ligger kvar för all framtid vad jag vet.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #2 skrivet: 22 april 2014, 15:49:02 »
Hej

Tack för ditt snabba svar.

Det låter smart att inte tillåta ELvärme alls. Vart exakt i inställningar?
Ska man kanske även justera nÃ¥got annat som hänger ihop i och med att man tar bort elvärme, sÃ¥som typ att testa att öka värmepumpen  eller nÃ¥got?

Är dock helt okunnig och tycker detta är riktigt svårt att greppa alla begrepp och ord

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #3 skrivet: 22 april 2014, 16:20:52 »
Läs erp's beskrivning av EcoEl-EcoAir högst upp på den här CTC-sidan så lär du dig grunderna.

Sommartid går min EcoAir ungefär 1 tim/dygn och den drar då ca 2 kW. Det är vad som krävs för att hålla värmen i tanken så att den levererar tillräckligt med varmvatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #4 skrivet: 22 april 2014, 16:31:40 »
Har läst den flera gånger, men har väl svårare att fatta än andra kanske..

Det låter ju bra. 2kw är ingeting.. Vilka inställningar kör du för att få till det så?

Tacksam för svar

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #5 skrivet: 22 april 2014, 19:23:22 »
Har nyss pillat i inställningar och såhär ser mina inställningar just nu under skrivande stund:
Är det något som borde justeras/ändras med tanke på mina förutsättningar.

Tacksam för svar

Språk - Svenska
Värmepump - Tillåten
Rumsgivare - nej
Elpanna - 30
Elpanna max kw - 0.0
Elpanna nedre - 40
elpanna nedre kw - 6
fördr shunt - 180
Huvudsäkring A - 20
extra VV min - 120
extra vv elpanna - 60
fjärstyrning - NS

Min utetemp  - -10
Semester - från


Inställningar husparametrer
 Max framledning - 30
min framledning - från
Husvärme - från

Huskurva
Lutning - 25
Justering 0

Fabriksinställningar kodade
sommardrift - 16
VP max - 55
VP min 35
Larm hetgas - 130
Diff star/stopp  - 5
Startfördröjning - 10



Och Akutel driftinfo
Ute - 19
Panna 50(30)
Framledning 20(20)
panna nedre - 29((55)
Hetgas - 21
Kompr- till
Fläkt - låg
Laddpump - till
VP in/ut - 25/25
Ute VP - 19
radiatorpump - från
Eleffekt kw - 0.0+0
Strömuttag A 5(20)  <--5an varierar.
Shuntventil - stänger
fördr shunt - 180

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #6 skrivet: 22 april 2014, 20:06:09 »
Varför vill du inte använda din värmepump?Din kamin lär du ju inte kunna få ut sådan komfort av som ett vattenburet system. Veden måste vara riktigt billig om du vill spara några kronor.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #7 skrivet: 22 april 2014, 20:55:17 »
Har en riktigt bra kamin som värmer upp hela övre plan.
Det jag misstänker som jag glömt är att källarplan mÃ¥ste nog värmas med ctc. Men där nere är det ca 3-4 element bara sÃ¥ det lär inte blir farligt med rätta inställningar. 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #8 skrivet: 22 april 2014, 21:04:37 »
Fördelen med värmepumpen är ju att det sköter sig självt, helt och hållet. Det händer att jag pillar lite, nån enstaka gång under vintern, men det är egentligen mer för skojs skull.

Men om du inte vill att VPn ska värma huset så ser inställningarna vettiga ut. Det enda jag saknar i din lista är VVhöjning, men eftersom dina driftsdata ser ut som om VPn precis har startat och den har börvärdet 55 så har du antagligen VVhöjning aktiverad.

Men med tanke på källaren så hade jag nog ändrat max framledning till 45-50 nånting och ställt upp huskurvan en aning, men det hinner du ju göra efter sommaren också. I och med att du har varmare än 16 ute så står radiatorpumpen liks still.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #9 skrivet: 23 april 2014, 13:26:25 »
Fördelen med värmepumpen är ju att det sköter sig självt, helt och hållet. Det händer att jag pillar lite, nån enstaka gång under vintern, men det är egentligen mer för skojs skull.
-
Det stämmer bra, men det går faktist inte jämföra med ved när det gäller att spara el

Men om du inte vill att VPn ska värma huset så ser inställningarna vettiga ut. Det enda jag saknar i din lista är VVhöjning, men eftersom dina driftsdata ser ut som om VPn precis har startat och den har börvärdet 55 så har du antagligen VVhöjning aktiverad.
-
VVhöjning = Extra Varmvatten? - Jag är inte säker på att jag har VVhöjning aktivierad, för att innan jag pillade i inställningar så var elpanna på 55,huskurvan på 50, elpatron va på osv.. Så nu när jag justerad så har ja helt annat akutell driftdata.. ska skriva av ny driftdata ikväll


Men med tanke på källaren så hade jag nog ändrat max framledning till 45-50 nånting och ställt upp huskurvan en aning, men det hinner du ju göra efter sommaren också. I och med att du har varmare än 16 ute så står radiatorpumpen liks still.
-
Men är inte framledning som sköter varmvatten och har inget med värme att göra, varför då skruva på den och inte den nedre pannan?
Sen detta med att det är varmare än 16 och radiatorpumpen står still, men om kvällarna är de betydligt kallare, är raditorpumpen då på? Eller kan man stänga av radiatorpumpen under sommaren helt?


Ytterligare, kan man på något sätt kolla hur mycket CTC pannan har dragit EL ..är det i historisk dirftinfo man kollar de kw, eller stämmer det bara för om elpatron har använts?

Tacksam för din hjälp

[/quote]

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #10 skrivet: 23 april 2014, 14:11:00 »
Menyvalet VVhöjning anger att VPn kör till max värme var fjärde körning, för att se till att hålla tanken ordentligt varm, även när man inte behöver värme till radiatorer.

Framledning är det du leder fram till radiatorerna, så det har allt med värmen och inget med tappvarmvatten att göra.

Nej, man kan inte stänga radiatorpumpen annat än genom att ställa ner Husvärme från så lågt som möjligt.

Ved sparar mer el än en värmepump, eftersom en VP går på el, men även ved kostar ju normalt pengar, och arbete.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #11 skrivet: 23 april 2014, 15:44:23 »
Nej, man kan inte stänga radiatorpumpen annat än genom att ställa ner Husvärme från så lågt som möjligt.
Om man inte vill gå in och koppla ur den i elplinten eller bryta en säkring där.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #12 skrivet: 23 april 2014, 18:31:06 »
Menyvalet VVhöjning anger att VPn kör till max värme var fjärde körning, för att se till att hålla tanken ordentligt varm, även när man inte behöver värme till radiatorer.

Framledning är det du leder fram till radiatorerna, så det har allt med värmen och inget med tappvarmvatten att göra.

Nej, man kan inte stänga radiatorpumpen annat än genom att ställa ner Husvärme från så lågt som möjligt.

Ved sparar mer el än en värmepump, eftersom en VP går på el, men även ved kostar ju normalt pengar, och arbete.

Hej

Jag hittar inte VV-höjning funktionen? har i princip skrivit ner alla inställningar man kan göra på min CTC?

Om Framledning är till för värmen i radiatorerna , då bör de vara minskade så långt det går ( över sommaren för min del)

Om Varmvatten inte blir tillräckligt varm nog eller om det inte räcker till, är det på Högre Elpanna jag bör skruva upp värden( Just nu står den på 30) eller kanske aktivera Extra varmvatten vid dusch o sånt? eller någon annan lösning?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #13 skrivet: 23 april 2014, 18:44:43 »
Du kanske har för gammalt styrsystem.

Nej, om du höjer övre tanken börvärde så kör du bara mer elpatron. Det du kan höja är VPmin, till 40, och start/stopp-diff till 7.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Johan113

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: hur vet man om CTC går på El eller AIR
« Svar #14 skrivet: 23 april 2014, 19:25:24 »
Du kanske har för gammalt styrsystem.

Nej, om du höjer övre tanken börvärde så kör du bara mer elpatron. Det du kan höja är VPmin, till 40, och start/stopp-diff till 7.

Är det någon mening att uppdatera med tanke på min okunnighet..

Men om elpatronen är nollad och börvärde på övre tanken höjs, vad blir utfallet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!