Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snål/billig pendlarbil....  (läst 46052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #105 skrivet: 22 augusti 2014, 19:38:36 »

Men 25.000 mil sätter sina spår, och rosten... Man kan nog nästan säga att den bilen har gjort sitt.

Toyotan är uppe i 18000 mil, ingen rost och allt fungerar inkl. AC som inte var märkbart lägre kapacitet än när den var ny, vilket verkligen testades den här sommaren  - har aldrig reparerat något utöver slitagedelar som bromsbelägg, dock behöver jag troligen byta bakbromsskivorna då det är som vanligt med bilar med skivor bak att man inte lyckas motionera dessa tillräckligt vintertid, någon bromsbelägg nyper sig lite extra fast i bromsoket och det sliter och rostar ojämt...

En bil-AC som jag tycker underpresterade i somras trots att fordonet är bara 4-5 år är Caddyn, trots PWM-styrd kompressor etc. - här måste någon ha sluntit på miniräknaren när det gäller aktiv yta på evaporatorn - för det var ingen brist på kyla på röret på sugsidan utan immade fint och kändes hyffsat kall även vid max fläktpådrag, utan det verkar som att det inte hade yta och tillräckligt med flänsar nog att kyla den genomströmmande luften...  Jag är ganska van att det på väldigt kort tid kommer en ganska ordentlig kyla när jag vill på toyotan - men Caddyn så var det förvisso kyld luft, men bara skafferikyld luft och på tok för varm upplevelsemässigt när man svettig vill ha isande nordvindar från  AC:n...   

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #106 skrivet: 23 augusti 2014, 15:04:40 »
Körde en caddy i sommras och blev förvånad över hur dåligt ac'n fungerade. Efter 25 min motorvägskörning så kom fortfarande inte mycket kall luft från ac'n, tills det började ösregna och då blev det helt plötsligt frysbox.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4036
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #107 skrivet: 23 augusti 2014, 19:26:43 »
Jag skulle egentligen vilja byta min Peugeot Expert 2004....till en ny/are bil, men eftersom den inte krånglar känns  det onödigt.

Jag har haft bilen sedan den var ny.....och den har ALDRIG krånglat.

Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #108 skrivet: 23 augusti 2014, 20:56:07 »
Någon som kört moderna bilar med HFO1234yf som köldmedie i sommar när det var som varmast - om så, hur har det fungerat??.

I alla labratorietestrapporter jag sett innan när HFO1234yf körts på R134a-maskiner så har de alltid kroknat i kapacitet så fort det är riktigt varmt och man vill ha högsta möjliga kylkapacitet, typ att det är 20% mindre kylkapacitet på samma kompressor som när man använder R134a... och då var det ändå maskiner med suggasväxlare med kondensatet - något som lyser med sin frånvaro när jag kikat i nya bilar - om dessa inte har varit inbyggda i evaporatorn förstås...




Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2709
  • Karma +5/-1
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #109 skrivet: 22 januari 2015, 12:05:35 »
Hur är status egentligen för övergången från R134 till HFO1234yf i bilar?
Jag tittade på en helt ny Skoda Fabia hos en bilhandlare igår, och enligt skyltning i motorrummet har den R134 i AC:n.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #110 skrivet: 22 januari 2015, 12:21:44 »
Och jag har en Peugot Partner som jag åk i sedan 2003 och ca 30 000 mil, det som jag har gjort utom vanlig servis är bytt startmotor för några veckor sedan. Och eftersom den gått som firmabil med mååånga starter varje dag tycker jag att det är rätt OK.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #111 skrivet: 22 januari 2015, 13:10:57 »
Hur är status egentligen för övergången från R134 till HFO1234yf i bilar?
Jag tittade på en helt ny Skoda Fabia hos en bilhandlare igår, och enligt skyltning i motorrummet har den R134 i AC:n.

Vår helt nya golf 7 sportsvan, som jag hämtade i tisdags, har R134a enligt skylt i motorrummet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4036
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #112 skrivet: 22 januari 2015, 13:14:08 »
...min Peugeot Expert som jag har haft sedan den var ny 2004.har aldrig krånglat.
 Nu är det dax att byta avgassystem.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!