Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snål/billig pendlarbil....  (läst 46084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #90 skrivet: 12 juni 2014, 19:28:19 »
Sen kostar bränslet på statoil ofta 30-70öre mer per liter på de bemannade så det blir en förlustaffär även med 2,7% lägre förbrukning.
På de obemannade är det oftast något dyrare än andre obemannade och då blir det en liten vinst.
Dock så är det som någon skrev så ger något högre däcktryck större vinst och med ecodäck än mer.
Körstilen gör den största vinsten.
Har vid ett flertal tillfällen kört v70'n 2.4 170 aut på 6.8l/100km.
en bra bit under volvos siffror.
Då är det ca 60% 110 väg och resten 50/70/90 väg.
Det går om man är mjuk på foten och planerar i förväg.
Är lite av en förbrukningsnörd eftersom bilen kan dra ordentligt mycket om man inte är försiktig och jag kör ca 2000 mil om året.
Har kört med miles och inte märkt någon lägre förbrukning.
Vid tillfället visste jag inte att de påstår att den skall dra 2-3% lägre förbrukningen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #91 skrivet: 12 juni 2014, 20:15:23 »
Jag kan bara tala för mig själv men jag upplever stor skillnad från att ha använt okq8.
Men det gäller som sagt bensin.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #92 skrivet: 12 juni 2014, 20:32:54 »
Kör alltid okq8, utom när jag inte har haft tid att tanka innan jag kör till jobbet.
Skall se till att tanka upp ordentligt med miles och köra det snålaste jag kan med samma förutsättningar som okq8 nästa vecka och se.
När jag tankat miles så är det oftast på hemvägen och det är ca 90 m höjdskillnad så det gör skillnad.
Skall se om det går att köra snålare än jag gjort tidigare.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #93 skrivet: 12 juni 2014, 21:18:05 »
Och hur många meter kan man köra för att det ska vara lönsamt att tanka hos den ena eller andra  Sc:,h man kan ju inte göra någon lång "krok" innan det blir ren förlust. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #94 skrivet: 12 juni 2014, 21:45:20 »
 tummenupp
Jo, 50 öre mer /liter gör mer än 2,7%.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #95 skrivet: 13 juni 2014, 09:18:57 »
Läser man på hemsidan så tolkar jag det som att det är samma produkt som tidgare även om man försöker flumma till formuleringarna som en inbiten politiker för att få det att låta som nåt annat...

miles diesel är i grunden samma produkt som vi haft tidigare.

"Därför kommer du längre, till samma pris, precis som tidigare"
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #96 skrivet: 02 juli 2014, 12:41:20 »
Har nu testat miles 95 okt i ett par rundor till och från jobbet.
resultatet med lite olika förutsättningar med vind, temperatur (ac) och regn gav -1,5-1,5%.
De gånger då det var bäst förutsättningar visade resultatet högre än okq8.
Resultatet på den väg jag kör 2000 mil om året och med samma körstil visar ingen markant sänkning vilket statoil hävdar.
2,7% borde ge en förbrukning på ca 6,6l/100km men gav istället en ökning med 0,1l/100km till 6,9l/100km.
Bilen är en V70 2,4 170 aut classic.
Fler som testat miles eller sett skillnad mellan olika bensin/diesel märken?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #97 skrivet: 02 juli 2014, 12:46:20 »
Jag kör med miles bensin av den enkla anledningen att jag vanligtvis tankar på Statoil. Jag har dock inte märkt nån skillnad i förbrukning, men å andra sidan har ju körstilen större inverkan än nån enstaka%. Det är nog svårt att dra några slutsatser utan labbtester eller att man anstränger sig till det yttersta att hålla exakt samma hastighet, acceleration och inbromsning varje dag...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #98 skrivet: 02 juli 2014, 15:22:02 »
Jag kör samma sträcka 176 ggr om året, sammanlagt över 500ggr de senaste 3 åren så jag har en god uppfattning om vilken förbrukning jag kan förvänta mig av de rådande yttre förhållanden.
förbrukningen ändras enbart måttligt -0.1- +0,6l/100km beroende på väder och däck över året.
Skall fortsätta testa efter semestern igen för att få fler körningar och få till ett säkrare snitt med miles.
Går inte att helt avskriva det ännu tills jag gjort försöket 20-30ggr.
Har det inte uppvisats värden under det jag normalt får och under felmarginalen då är det bara reklam och inte verklighet.
Teknikens värld påstod väl dessutom att okq8 drog 5% mer än statoil?
Så stor skillnad bör absolut göra utslag, eller så kan vi kasta deras körcykel på samma soptipp som europacykeln.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #99 skrivet: 04 augusti 2014, 14:59:41 »
Sambon har en Focus -99 och det är den dyraste bil jag/vi ägt. Det ena felet avlöser det andra, och efter den här vintern så har rosten fått ordentligt fäste.
Drar runt 0,8 l/mil också, så inte speciellt snål heller. Ska bort så fort jag hittar en annan kärra som hon godkänner...

Mmm... min Focus -99 fick jag laga jämt tyckte jag, hade gått 14500mil när jag sålde den. Den var rostfri annars vilket är ett smått under, om man bortsker från att jag fick byta framvagnsbalk *suck*. Får väl skylla på att det var första modellen av Focus som Ford gjorde, de nya är antagligen förbättrade får man hoppas.

Nu har jag en Mondeo (med förbättrat rostskydd) istället, får se hur den är... ;)
« Senast ändrad: 04 augusti 2014, 15:04:29 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #100 skrivet: 13 augusti 2014, 16:09:50 »
Härom veckan rasade avgassystemet på Ficus'en så nu är det bara plöja ner 1.700 kr till i en bil värd kanske 7-8.000 kr.
Fast ska vi få det så måste jag nog fixa handbromsen som la av tidigare i somras, och dags för bes. är det också. Gud vet hur den går...

Men 25.000 mil sätter sina spår, och rosten... Man kan nog nästan säga att den bilen har gjort sitt.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #101 skrivet: 13 augusti 2014, 16:51:28 »
Som sagt, det finns ju alternativ, som kanske ser lite dyrare ut i början men...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #102 skrivet: 13 augusti 2014, 19:30:15 »
Som sagt, det finns ju alternativ, som kanske ser lite dyrare ut i början men...

Håller med! Volvon min rullar på.... :)

Flickvännen min har en Focus runt 2005 går fint trevlig att åka med men vilket skrammel. Kikade under den i somras massor med lösa plåtar å annat tjafs som gjorde att man tror att bilen skall falla isär närsom..

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #103 skrivet: 13 augusti 2014, 22:30:18 »
Focusen som jag hade på jobbet så tittade man alltid i backspegeln efter en gupp för att se om det inte låg några delar kvar på vägen, typ kolvar och någon bakaxel... delarna i bilen om _inte_ skramlade vid ett gupp var nog lätt räknade...

Visserligen lever firmabilar ett hårt liv, men någon måtta får det ändå vara i förfallet då den här focusen verkade vara skrotfärdig redan efter 10000 mil



Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #104 skrivet: 22 augusti 2014, 15:55:17 »
Som sagt, fick laga focusen ofta men den var fin annars, lite gnek i bakvagnen vid vissa gupp men annars var den "tyst", årsmodellen från -99 är inte så välisolerad så det var en del vägljud/motorljud i den men annars så. Centrallåset som låste sig vid kallt väder orkade jag aldrig fixa, förmodligen bara att byta låskista så hade det löst sig med.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 675
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!