Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snål/billig pendlarbil....  (läst 46121 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #45 skrivet: 24 april 2014, 23:44:54 »
Du var knappt över 3000 rpm på motorn i klippet och sådan varvtal skall den tåla med lätthet även iskall, du körde ju dessutom obelastat - och uppenbarligen av gräset att döma så var det många plusgrader ute.

Klippet var filmat härom veckan vid (den sista!) uppstarten då den redan hade kastat ut vevstaken.  a:gl

Hade tyvärr inte kameran igång när katastrofen inträffade, men då orkade den upp till stoppet på drygt 6.000 varv. 8)
Det var en dålig cylinder nästan helt utan komp som blev skrot. Antar att kolven måste ha varit skadad eller staken redan krökt, borde inte tagit slut så fort annars!
Ironiskt nog blev den riktigt lättstartad när det bara var 3 cyl. kvar, men då oljetrycket försvann så skar den nästan direkt.

Har kört slut på motorer förr, men har aldrig varit med om flygande vevstakar, hål i motorblocket och rödglödgade metalldelar på backen efteråt...  ::)
Har en hel skottkärra full med förorenat grus nu som måste till en miljöstation.

När jag ofrivilligt råkade köra en turboladdad Volvo B230 helt torr på kylvätska, i en lång uppförsbacke på E18, med 1.500 kg husvagn på kroken, så tappade den bara kompressionen och gav upp orken med några hostanden...
Stannade och lät den svalna, men när jag försökte fylla på nytt kylvatten så rann det bara ut ur avgasröret. Det är aldrig ett bra tecken...  help
Godset i toppen (aluminium) hade börjat smälta, och kamremskåpan m.m.. var bara kladd och insmetad i remhjulen. Ett under att det inte tog eld! Men motorn kämpade på tills toppackningen gav sig antagligen.
Blev byte av hela maskinen, men hade nog räckt med ny topp. Blocket (gjutjärn) och kolvringar etc. såg ut att ha klarat sig bra trots att det blev rena härdsmältan under huven.
« Senast ändrad: 24 april 2014, 23:46:41 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #46 skrivet: 29 april 2014, 06:36:32 »
Har svängt lite i tänket efter att ha sonderat marknaden. Skippar nog diesel mest pga dyr skatt.
Kan bli en hederlig gammal Volvo dvs 900 serien!
Förvisso inte direkt snål men där jag vet att jag kan sträcka ut mina långa ben ;)!
Tittar lite på saabar oxå men brände mig en gång i tiden på en Saab 9000!! :'(
Får väl provsitta någon 9-5...

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #47 skrivet: 29 april 2014, 06:41:38 »
Jag vidhåller mitt tidigare tips om en 98-99 avensis sedan med 1.8-motorn, billig att köpa, billig att tanka, billig att skatta och försäkra, går aldrig sönder, och ser skapligt modern ut.

Skambjud på denna, "nästan ny" http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Avensis_1_8_53438130.htm?ca=11&w=3
Annars finns det flera fina för runt 20 000 kr: http://www.blocket.se/blekinge/Toyota_Avensis__Ny_bes___skattad__ev_byte_53267338.htm?ca=11&w=3
« Senast ändrad: 29 april 2014, 06:46:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #48 skrivet: 29 april 2014, 07:22:46 »
Äldre toyota är inget för en man på 190cm.Vi är iofs olika byggda, men äldre toyota har dåligt med plats i förarutrymmet.
De har blivit bättre i den senaste versionen av auris och avensis, men skinnstolarna med elektriskt inställbara säten måste till för att nå upp till europeisk standard.

Tyke, tyckte du 9000 var driftmässigt opålitlig så håll dig borta från 9-5.
Sämsta bil jag någonsin ägt, och den vinner med hästlängder.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #49 skrivet: 29 april 2014, 09:22:38 »
Mina erfarenheter av Saab 9000:
Först sambons -94:a, som rasade automatlådan första och sista gången jag körde den.
Oljekylaren i fronten hade rostat sönder och sprungit läck.
Massa elfel och läckande värmepaket... Men AC:n funkade i alla fall.

Sen en 97:a turbo som jag fick alldeles gratis. Helt slut bil, både rostmässigt och i övrigt också.
Massa elfel, trasig kupéfläkt, läckande värmepaket, avrostad upphängning till soppatanken m.m... Var bara att plocka av det som ev. var värt något (turbon bl.a.) och sen skrota skiten.
Hade aldrig gått att göra pengar på att laga upp en sådan bil och sälja vidare.

Med facit i hand: Som regel mycket elektroniskt lull-lull som är kul när det funkar, och man åker skönt i dem men... Inga bilar som åldras med värdighet i alla fall.

Volvo är väl "sådär" komfortmässigt, men 940 är helt ok att köra och man sitter bra även om man är 190 lång. Senaste jag hade (en 96:a) kändes som ny i motor och drivlina trots sina 40.000 mil.
Vad gäller lull-lull så får man vara nöjd om bilen är utrustad med c-lås, men inte mycket som kan strula då å andra sidan.
Reläer för bränsle/motorstyrning som kräver omlödning och brända säkringshållare i elcentralen är dock vanligt på 900-serien.
Skulle det finnas AC (ovanligt på äldre) så är den nästan alltid tom på gas p.g.a. läck i kondensorn.

En 940 LTT/Turbo -95 eller senare kommer dra ganska precis litern vid pendlande. De äldre med vanlig sugmotor går något snålare.
Väljer du en LTT så är det möjligt att ställa upp trycket till samma som för den vanliga turbon, 0,6 bar. De bilarna är ruskigt slöa annars och det är svårt att göra säkra omkörningar.
Om du "chippar" motorstyrningen (Viking, BSR eller "Tradera") så är det möjligt att ladda ända till 0,8-1,0 bar. Då bär det iväg bra...  tummenupp
Drygt 200 hästar, och några till om man byter till grövre avgas än original. Kanske inget man behöver på en pendlarbil dock..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #50 skrivet: 29 april 2014, 09:31:47 »
Köp en Dacia  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #51 skrivet: 29 april 2014, 10:12:30 »
Det finns inget en Volvo 940 erbjuder som du inte får bättre i en MB C-klass.
Skatt, försäkringar, reservdelspriser, enkla reparationer, komfort....
Framförallt drar Volvon mkt mer soppa.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #52 skrivet: 29 april 2014, 10:55:13 »
Den perfekta pendlarbilen: Kia Carnival -05 - Du kommer att pendla mellan hopp och förtvivlan...  wave
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #53 skrivet: 29 april 2014, 14:51:07 »
Bekväm snål långfärds vagn audi 100 med 1,8l snurran lr audi 80 med samma snurra.

a 100 år 88b-91a = snygga inredningen a80 87-91.
helst 88b du har kat men den behöver inte funka :)

Båda är bekväma landsvägslok som vid lugn körning lätt går under 0,6l milen landsväg.

har haft ca 8 dylika bilar och är ÖVER 2 METER lång.

Visst dom är inte pigga lr snabba i kurvorna men men lok är dom.

http://www.blocket.se/stockholm/Fin_AUDI_80_1_8_S_lag_mil_53517104.htm?ca=11&w=2  som ett ex.

 
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls området
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #54 skrivet: 29 april 2014, 21:01:00 »
intressant vilka erfarenheter alla har om olika bilar.

Jag bytte till en Citroen C4 1.6 hdi -07 när jag började pendla till 08 området. Den med 6vxlad låda och växlingsrobot

Snittar enligt färddator 0.44-0.47, i verkligheten när jag tankar 0.48-0.5. Enligt färddator kommer jag c:a 130 mil/tank, tank 60 liter, brukar tanka efter 100 mil  tummenupp

jag är jättenöjd med spargrisen, jag tycker att komforten är helt ok och kör i stort sett bara med farthållare och 105-110 oftast. Jag är 180 cm.

Har även en Skoda Octavia 4x4 som jag tycker är helt ok, men den drar cirka 0.35 mer än C4 per mil. Men mycket bättre på vintern  tOOmten

Saab 9000 råkar jag också ha en av, den med 2.3 fulltrycks turbo, den är jag väldigt nöjd med som sommar bil, men den drar endast 0.8-0.85 om man kör lugnt, men lite mer om man spinner etta, tvåan  a:gl

Det går att räkna ut billigaste/bästa alternativet för att pendla, en bil som drar mer men är skattebefriad gör ju att totalkostnaden för de mil man åker blir billigare, kan man dessutom laga den själv som brukar vara enklare på äldre bilar så sparar man ytterligare, det finns fina hemsidor för att leta delar nu för tiden tummenupp som ex Skruvat ville ha 1739 kr för kondensator till C4, hittade en sida med pris 820 kr istället, dyraste jag såg 3400 kr. jag gillar skruvat, men är ingen trogen kund tummenupp

Till slut blir det ändå ett fordon som man på något sätt vill ha oavsett andras argument

/A
Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #55 skrivet: 29 april 2014, 22:20:14 »
Audi...
Jag hade ändå en positiv grundsyn på märket när jag köpte min första Audi för ett par år sedan.
En 100 2,6, V6, manuell -94.
Gick verkligen som ett lok, och var inte alls understyrd som jag trodde med den gjutjärnsklumpen framför framaxeln.
Men där tar superlativerna slut.
Lådan hade ett mkt vanligt missljud (som jag hörde vid köpet men sket i), kommer från primärtransmissionen tror jag.
Det var en mindre läcka på expansionskärlet som jag struntade i att laga, men när jag efter någon månad skulle fylla på kylvätska då lampan varnade, fick oväntade problem...
För att göra en mkt lång, bister historia kort, så visade det sig att biljävlen inte är gjord för att lufta sig själv i kylsystemet som typ alla bilar utom svansmotor-Skoda... FiR
Så istället för hälla i mer kylvätska ett par ggr fann jag mig stående vid vägkanten i svinkyla (vintern 2012) ett flertal ggr med mina dunkar.
Efter noggrant konsulterande av internet visade det sig att de satt en avluftningsnippel nere i V:et på motorn, nästa osynlig och ännu svårare att faktiskt ens komma åt att öppna.. :::_)
Men inte ens det räckte, man måste stå med bilen i uppförsbacke också och varva som en idiot för att verkligen få ut all luft och få lite värme i kupen också.
Läste om många med liknande problem på Nordic Audi..
När jag glad i hågen äntligen fått till både bra kylning och lite värme i kupen en natt (det var flera svinkalla kvällar jag höll på med detta då jag saknar ens kallgarage) så hann jag nästa morgon köra 3 km , så sa det pang i motorrummet nånstans och sedan kom det jättebra med värme på den vanligtvis igenimmade vindrutan tummenupp..i 10 sekunder...sedan började det spridas en helt jämn fördelad ånga från rattaxeln och vidare ut mot sidorna... :-\
Det visade sig att ena plastanslutningen till värmepaket hade behagat att spricka rakt av...
Snabb bypass gjordes förbi värmepaketet, jag var ju vid det här laget välutrustad med både slangklämmor och verktyg..så jag kunde köra vidare utan värme iaf..
Sedan var det dags att ägna halva dagen åt nya luftningsritualer...
Nya konsultationer av Nordic Audi lät mig förstå att det lilla svårmeckade område kring värmepaketets anslutningar (trångt och massa vassa kanter överallt) bara var förnamnet om man skulle försöka ge sig på att byta värmepaket så det gick ju bort direkt.
Fanns folk som skröt om nytt personligt rekord i tid för att byta värmepaket, typ 8 timmar..så det är tydligen vanligt på dessa bilar. coolsmiley
Då parkerade jag bilen och köpte den Mercedes jag inte fick tag på när Audin fanns till salu (behövde en bil med drag snabbt)..
Det fanns även uppgifter om att pumphjulet på dessa motorer kunde släppa från axeln och att det i sig ju kan leda till kokning så jag skaffade en pump och bytte den, rätt stort jobb bara det och inget en nybörjare bör ge sig på med tanke på den känsliga remtransmissionen som sitter runt den..men det gick bra då jag har en hel del mekarerfarenhet.
Det var dock inget fel på pumpen men det var ju bra att få den bytt tycker folk på Nordic Audi när man sätter kamremmen (satt fel så jag fick den att gå jämnare när jag fixade det..) eftersom det är så mkt jobb att komma åt vattenpumpen... >:(
Med den bytt och en liten "abrovinch" där jag kopplade AC:ns sedan länge oanvända evaporator som värmelement...fick jag till sist en fungerande bil igen.... ::)
Fick till sist sålt bilen med blotta förskräckelsen...
No more VAG for me! wave
« Senast ändrad: 30 april 2014, 13:05:29 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #56 skrivet: 30 april 2014, 21:17:52 »

Fanns folk som skröt om nytt personligt rekord i tid för att byta värmepaket, typ 8 timmar..


Om man gör  ett bakom/under instrumentpanel-jobb av ventilationskaraktär med isärplockning och ihopplockning så är det fan i mig prestation att klara det på 8 timmar oavsett bilmärke...

det är verkligen inte rolig ställe att rota och ännu värre om man inte exakt vet ordningen som det skall plockas isär...


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #57 skrivet: 01 maj 2014, 12:27:17 »
Om man gör  ett bakom/under instrumentpanel-jobb av ventilationskaraktär med isärplockning och ihopplockning så är det fan i mig prestation att klara det på 8 timmar oavsett bilmärke...

det är verkligen inte rolig ställe att rota och ännu värre om man inte exakt vet ordningen som det skall plockas isär...

Sant!
Jag förstod också att det är mer jobb än vanligt på en bil från VAG i detta (och tydligen många andra) fall..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #58 skrivet: 06 maj 2014, 17:44:03 »
Velar som en tonåring på friarstråt... :)
Tittat på några 945'or tyvärr i sämre skick!
Träffade en kollega idag å frågade om han hade någon bil till övers!
Å det hade han en Peugout Expert 05 diesel 22000 mil Sc:,h
Satt väl inte klockrent i den pga dåligt med inställningsmöjligheter!
Får väl göra som jag gjorde på en King cab montera ett par trädklotsar framtill under stolen så att buggarna får stöd!

Bra med plats i skåpet. Förbrukningen tycks ligga runt 0.7 landsväg.
Hälften mot vad min vanliga kärra drar. Det enda orosmomentet är att den skall besiktigas i Juni...... :'(

Någon med erfarenhet av en dylik bil?

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #59 skrivet: 06 maj 2014, 19:06:38 »
Väx upp och våga prova en Merca...!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!