Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snål/billig pendlarbil....  (läst 46053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #30 skrivet: 22 april 2014, 22:30:22 »
Jo ska det vara en äldre diesel får den nog vara skattefri, och då är vi tillbaka till 1984 och utbudet är begränsat.
Jag har en Landcruiser HJ60 -81 som är billig i drift, billig försäkring (trafik 1600), skattefri, osårbar mekaniskt, drar knappt litern, tar sig fram överallt, suverän dragbil. Men ingen idealisk pendlarbil.
Citroen XM - minns reklarmen, Ystad-Haparanda på en tank (en kombi som drog 0,49 var sensationellt på den tiden). Men taxichaffisarna var missnöjda, träffade en som haft bilen på verkstad i två veckor pga brist på delar (framvagn). Och då bodde han ändå nära cittra-meckat Åkersberga.
Han sa också att automatlådorna bara höll 10000 mil, de fick dom gratis utbytta på märkesverkstad. Underbar bil, likt CX, men extremt huvudvärksalstrande.
Gav just upp på franska bilar och köpte en 945 -92 med turboplus och sportfjädring. Pendlarbilen blir nog en Avensis. Kanske ska spana efter en 1.8  då?  8)

En kompis har som jag haft Mercedes i alla år.
När han fick nog av all rost på senare modeller fick han ett spel och åkte till Frankrike för att direktimportera en XM...
Den har funkat OK så här långt och jag var sugen på att få testa verklig komfort med minnet från när farsan provkörde en ny DS-padda 1975.
Men, jag tyckte inte ens den var mjukare i gången än min gamla Merca C180, och den har ändå sänkt fjädring...
Denna XM har inte versionen med aktiv fjädring som lutar sig inåt i kurvorna, vilket tydligen alla vill ha, och det kan jag förstå för i kurvor var den allt annat än trevlig om man gasade lite.
Den plogade och krängde enormt, inte alls som t.ex den i övrigt värdelösa Audi 100 jag  hade ett tag.
(Den bilen borde med tung gjutjärns V6a vara enormt framtung och helt värdelös vid lite inspirerad körning på mina favoritvägar men tji fick jag, Audi har lyckats trolla bort det mesta av det jag hatar med framhjulsdrift, det ska de ha all heder av!)
Hur kompisen (som jag även van vid AMG) står ut med XM:n är för mig en gåta.
Visst, vi måste övervintra på ngt sätt nu när Mercedes är ute på ökenvandring, men det finns ju pedantskötta äldre MB o AMG (före 1995 som sagt), som man sakta kan nöta ut.... billiga dessutom.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #31 skrivet: 23 april 2014, 03:14:43 »
Tele2 och Telia delar 3G-nät, så om du har problem med 3G-täckning via Tele2 lär det inte bli bättre med Telia.

Tele2 och Telenor delar 4G-nät.

Tanten har Telia på en iPhone 5-serie och jag hade en 4-serie med Telia, upplevde att 4-serien rätt friskt dängde 5:an i tal, data och WiFi. Samtidigt har jag en 5-serie Tele2 via arbetsgivaren och den får däng både i tal och data av Tantens Telia-lur. Antingen skiljer det mellan våra telefoner eller så finns ngn lustig logisk skillnad i masterna.  dontknow Säljarna på jobbet täcker hela landet och de är rätt sura på övergång från Telia till Tele2, på våra kontore har vi interna/"egna" inomhusmaster så där ser vi ingen skillnad. Man kanske skulle luska lite för det höga nöjets och nyfikenhetens skull i mast-teorin kring Telia/Tele2... :)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #32 skrivet: 23 april 2014, 08:28:13 »
Karlmb:
Vad olika man kan uppfatta saker, tycker helt tvärtom med XM.
Styrningen och fjädringen trollar bort all vägkontakt så jag kan ägna mig åt att köra dit jag vill, och med skinnstolar känns det som soffan i vardagsrummet.
Det är för mig körglädje, en bil med riktigt väghållning samt slippa "vägkänslan" och stötigheten.
För övrigt har XM aldrig haft aktiv fjädring, den kan växla mellan hård och mjuk men om din kompis inte ens hade detta var det en snikmodell han importerade.
Sen så är det ju så att en sliten XM med slut gas eller möjligen punka på klockorna är helt bedrövlig i både komfort och väghållning, men det är både lätt och billigt att fixa.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #33 skrivet: 23 april 2014, 12:40:10 »
Tanten har Telia på en iPhone 5-serie och jag hade en 4-serie med Telia, upplevde att 4-serien rätt friskt dängde 5:an i tal, data och WiFi. Samtidigt har jag en 5-serie Tele2 via arbetsgivaren och den får däng både i tal och data av Tantens Telia-lur. Antingen skiljer det mellan våra telefoner eller så finns ngn lustig logisk skillnad i masterna.  dontknow Säljarna på jobbet täcker hela landet och de är rätt sura på övergång från Telia till Tele2, på våra kontore har vi interna/"egna" inomhusmaster så där ser vi ingen skillnad. Man kanske skulle luska lite för det höga nöjets och nyfikenhetens skull i mast-teorin kring Telia/Tele2... :)

Vad jag läst är antennen på ajFån riktigt usel, enligt testet nedan är 5:an uslare än 4:an.
Jag misstänker att antennen på nallen spelar större roll än operatören i många fall.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3794572.ece
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #34 skrivet: 23 april 2014, 13:37:46 »
Har tele2 helt dött om jag inte traskar iväg ca 150 m plus lite högre i terrängen. Inte 3G då utan 3 pinnar med ett E efter.

Det märkliga är att med Telia som jag har en kontantkortstelefon kopplat till så får jag 3-4 pinnar inne i husen. Men ingen 3G därhellet.
Masten ligger ca 300 m ifrån mig  :-\,

Tyke  :D

Telia, Tele2 och Telenor (?) har egna 2G nät, så där kan du ha uselt för Tele2 men OK med Telia.

Knalla bort till masten och kolla vem som äger den, det kan styra ditt val.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #35 skrivet: 23 april 2014, 17:47:07 »
Jag misstänker att antennen på nallen spelar större roll än operatören i många fall.

Samt hur många fler ggr min nalle varit i backen kontra frugans.  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #36 skrivet: 23 april 2014, 18:59:38 »
Ja mycket beror nog på mobilerna också har jag en känsla av. Har aldrig haft så kass mottagning som med nuvarande iPhone 5.
Telia som operatör, och ringa fungerar oftast. Men datahastighet... Katastrof. :-X
3G är bara att glömma, ingen idé att ha på ens då det bara drar batteri och kopplar ner hela tiden.

Misstänker som sagt att mobilen inte är helt oskyldig till detta för wifi är lika, eller om möjligt ännu mer uselt.
Kan alltså vara nerkopplad fast jag sitter 2 meter från en router, helt sanslöst! Går jag in och gör en manuell sökning så hittar den dock nätet. Men i bästa fall har jag därefter en räckvidd på upp till 10 meter.
5-7 meter från en router går det oftast inte att koppla upp på nytt längre.

Min förra 3GS hittade utan problem hela gatans wifi-nät, och det gör laptopen nu med. Misstänker att något inte står rätt till med min femma, men nu har ju garantin gått ut och jag har även satt skruvmejseln i telefonen ett par gånger. ::)

Men tillbaka till ämnet... Skattefritt är som sagt modellen om man vill åka billigt. 8)
Nackdel att man kan få skruva en del, men varför ens fundera på något annat om det är maximal besparing som gäller?
Sitta och räkna antalet decilitrar per mil när det gäller bilar som kostar mång tiotusentals kronor om året i skatt, försäkring, service och värdeminskning... Men man åker förhoppningsvis skönt och utan större bekymmer så klart.

Min utlimata pendlarbil skulle bli en Volvo 242 -75 så man slipper avgaskraven. Fritt fram att lägga i en vrålande V8 eller en modern smutsig snåldiesel alltså, men det är inte vad jag är ute efter.
Det blir en lagom stor elmotor under huven, batteri i skuffen och där soppatanken satt, BMS, motorstyrning, laddare, samt hjälpaggregat för vacuum till bromsservot, ev. styrservo, DC/DC till 12 V-systemet, värmare till kupén o.s.v..

Borde väga in på runt 200 kkr allt som allt om man siktar på både några hästkrafter och hyfsad räckvidd, och sen åker man i princip gratis om man inte har mer än några mil till jobbet. Kan man sen "tanka" där i något eluttag så är det bara bonus. ;)

Medan jag drömmer om ett eget bygge så brukar jag spana in andras: http://www.evalbum.com/type/VOLV
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #37 skrivet: 23 april 2014, 21:00:22 »
Finns många bilar som jag skulle kunna tänka mig egentligen.
IOM egen storlek så skulle en större bil vara av intresse!

Har redan idag en pickis fullsize. Men är tyvärr inte försvarbart att åka dessa mil månad efter månad. Trots att jag åker både säkert å skönt.

Tar åt mig av tipsen ifrån er! Skall försöka provsitta lite olika bilar under de närmsta veckorna. Har inte sett någon som nämner Ford än  ::)! Är faktiskt lite svag för Fårdar! Har haft åtskilliga granador/scorpio. Mkt benutrymme kanske är kvalitén lite si å så? :)

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #38 skrivet: 23 april 2014, 21:33:53 »
Karlmb:
Vad olika man kan uppfatta saker, tycker helt tvärtom med XM.
Styrningen och fjädringen trollar bort all vägkontakt så jag kan ägna mig åt att köra dit jag vill, och med skinnstolar känns det som soffan i vardagsrummet.
Det är för mig körglädje, en bil med riktigt väghållning samt slippa "vägkänslan" och stötigheten.
För övrigt har XM aldrig haft aktiv fjädring, den kan växla mellan hård och mjuk men om din kompis inte ens hade detta var det en snikmodell han importerade.
Sen så är det ju så att en sliten XM med slut gas eller möjligen punka på klockorna är helt bedrövlig i både komfort och väghållning, men det är både lätt och billigt att fixa.

Mmm, han sa ngt om att han skulle byte en klocka.
Om gasen är slut i dem, blir det som en vanlig fjädring då..?
Den kunde växla mellan hård o mjuk + låg o hög, men han menade att det även fanns en som lutade sig inåt i kurvorna.
Att trolla bort vägkontakt är nog inget ngn vill, då blir det ala jänkare och typ noll kontroll,man kör med ögonen istället för ryggslutet, helt emot alla fordonsdynamiklagar...
Att ta bort oönskade vibrationer och bara överföra den väsentliga informationen till ratt resp säte är något annat, och det finns andra som även lyckats med detta, Mercedes har sedan  60-talet haft luftfjädring på programmet och det finns andra som mer kopierat Citras koncept också.
Och jag vet som sagt att det iaf kan bli väldigt bekvämt på dåliga vägar, även om minnet från när jag var typ 10 år och åkte Padda första gången förstås kan vara förvanskat... ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #39 skrivet: 23 april 2014, 21:36:23 »
Ford går bort pga låg kvalitet men de har väghållning iaf har jag märkt.
Helt rätt, du bör provköra hos närmaste bilhandlare, så får du klart för dig vad du gillar och vad inte kan med.
Smaken är som baken, men många kliver ogärna ur från en Merca...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #40 skrivet: 23 april 2014, 22:16:49 »
Sist jag satte mig i en Ford så gjorde den så här för mig:


Tänkte ut och köra en sväng efteråt när röken lagt sig, men det lät jättekonstigt från motorn och han ville inte riktigt komma upp i varv?
Kan inte förstå vad som är fel?


Under en minut... Det är äkta Ford-kvalité! 8)

En Escort -95:a var det, men motorn var inte frisk från början heller. Ett under att den ens startade, och när den som ett mirakel hoppade igång på sista försöket så var det ju bara stå på gasen så länge det gick!
Tog max en halv minut innan den skickade ut en stake och lite annat skrot med ett dj-vla brak. *roflmao*
Helt upprostad bil i övrigt, och står på skroten nu där den hör hemma...

Sambon har en Focus -99 och det är den dyraste bil jag/vi ägt. Det ena felet avlöser det andra, och efter den här vintern så har rosten fått ordentligt fäste.
Drar runt 0,8 l/mil också, så inte speciellt snål heller. Ska bort så fort jag hittar en annan kärra som hon godkänner...
« Senast ändrad: 23 april 2014, 22:18:23 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #41 skrivet: 23 april 2014, 22:24:18 »
 *roflmao*
Lite hög tomgång kanske!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +19/-3
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #42 skrivet: 23 april 2014, 23:03:42 »
Du var knappt över 3000 rpm på motorn i klippet och sådan varvtal skall den tåla med lätthet även iskall, du körde ju dessutom obelastat - och uppenbarligen av gräset att döma så var det många plusgrader ute.



 

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #43 skrivet: 24 april 2014, 06:09:30 »
Vad kostar skatten på en lite äldre diesel typ Golf klass ifrån sent 90 tal?
Kontra en bensinare av samma märke.

Ett alternativ vore ju Gengasdrift på någon gammal Volvo tummenupp!

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snål/billig pendlarbil....
« Svar #44 skrivet: 24 april 2014, 08:41:12 »
Mmm, han sa ngt om att han skulle byte en klocka.
Om gasen är slut i dem, blir det som en vanlig fjädring då..?
Den kunde växla mellan hård o mjuk + låg o hög, men han menade att det även fanns en som lutade sig inåt i kurvorna.
Att trolla bort vägkontakt är nog inget ngn vill, då blir det ala jänkare och typ noll kontroll,man kör med ögonen istället för ryggslutet, helt emot alla fordonsdynamiklagar...
Att ta bort oönskade vibrationer och bara överföra den väsentliga informationen till ratt resp säte är något annat, och det finns andra som även lyckats med detta, Mercedes har sedan  60-talet haft luftfjädring på programmet och det finns andra som mer kopierat Citras koncept också.
Och jag vet som sagt att det iaf kan bli väldigt bekvämt på dåliga vägar, även om minnet från när jag var typ 10 år och åkte Padda första gången förstås kan vara förvanskat... ::)
Med slut gas(punka) blir den inte som en vanlig bil, den blir helt utan fjädring, alltså mycket sämre, med för lite gas kan den kännas som en vanlig.
Det där med vägkontakt kan ju diskuteras, en frisk XM har inte något av det som vanligen benäms som vägkontakt på vanliga bilar, det den har är bättre men kräver tillvänjning för att uppskattas, ej att förväxla med jänkare som verkligen saknar allt.
En XM med Diravi-styrning är nog det ultimata som finns, 2,5 rattvarv mellan fulla utslag, hastighetsberoende servohjälp, automatiskt återgång till mittläge om du så står still, fullt hydraulisk, alltså ingen kuggstång och därmed helt glappfri.
Den enda Citroen som lutar inåt är Xantia Activa(som även är snabbast i Teknikens världs älgtest). En sådan kör jag till vardags och gjort det i 13år men jag tycker XM är bättre.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!