0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo ska det vara en äldre diesel får den nog vara skattefri, och då är vi tillbaka till 1984 och utbudet är begränsat.Jag har en Landcruiser HJ60 -81 som är billig i drift, billig försäkring (trafik 1600), skattefri, osårbar mekaniskt, drar knappt litern, tar sig fram överallt, suverän dragbil. Men ingen idealisk pendlarbil.Citroen XM - minns reklarmen, Ystad-Haparanda på en tank (en kombi som drog 0,49 var sensationellt på den tiden). Men taxichaffisarna var missnöjda, träffade en som haft bilen på verkstad i två veckor pga brist på delar (framvagn). Och då bodde han ändå nära cittra-meckat Åkersberga.Han sa också att automatlådorna bara höll 10000 mil, de fick dom gratis utbytta på märkesverkstad. Underbar bil, likt CX, men extremt huvudvärksalstrande.Gav just upp på franska bilar och köpte en 945 -92 med turboplus och sportfjädring. Pendlarbilen blir nog en Avensis. Kanske ska spana efter en 1.8 då?
Tele2 och Telia delar 3G-nät, så om du har problem med 3G-täckning via Tele2 lär det inte bli bättre med Telia.Tele2 och Telenor delar 4G-nät.
Tanten har Telia på en iPhone 5-serie och jag hade en 4-serie med Telia, upplevde att 4-serien rätt friskt dängde 5:an i tal, data och WiFi. Samtidigt har jag en 5-serie Tele2 via arbetsgivaren och den får däng både i tal och data av Tantens Telia-lur. Antingen skiljer det mellan våra telefoner eller så finns ngn lustig logisk skillnad i masterna. Säljarna på jobbet täcker hela landet och de är rätt sura på övergång från Telia till Tele2, på våra kontore har vi interna/"egna" inomhusmaster så där ser vi ingen skillnad. Man kanske skulle luska lite för det höga nöjets och nyfikenhetens skull i mast-teorin kring Telia/Tele2...
Har tele2 helt dött om jag inte traskar iväg ca 150 m plus lite högre i terrängen. Inte 3G då utan 3 pinnar med ett E efter.Det märkliga är att med Telia som jag har en kontantkortstelefon kopplat till så får jag 3-4 pinnar inne i husen. Men ingen 3G därhellet.Masten ligger ca 300 m ifrån mig ,Tyke
Jag misstänker att antennen på nallen spelar större roll än operatören i många fall.
Karlmb:Vad olika man kan uppfatta saker, tycker helt tvärtom med XM.Styrningen och fjädringen trollar bort all vägkontakt så jag kan ägna mig åt att köra dit jag vill, och med skinnstolar känns det som soffan i vardagsrummet.Det är för mig körglädje, en bil med riktigt väghållning samt slippa "vägkänslan" och stötigheten.För övrigt har XM aldrig haft aktiv fjädring, den kan växla mellan hård och mjuk men om din kompis inte ens hade detta var det en snikmodell han importerade.Sen så är det ju så att en sliten XM med slut gas eller möjligen punka på klockorna är helt bedrövlig i både komfort och väghållning, men det är både lätt och billigt att fixa.
Mmm, han sa ngt om att han skulle byte en klocka.Om gasen är slut i dem, blir det som en vanlig fjädring då..?Den kunde växla mellan hård o mjuk + låg o hög, men han menade att det även fanns en som lutade sig inåt i kurvorna.Att trolla bort vägkontakt är nog inget ngn vill, då blir det ala jänkare och typ noll kontroll,man kör med ögonen istället för ryggslutet, helt emot alla fordonsdynamiklagar...Att ta bort oönskade vibrationer och bara överföra den väsentliga informationen till ratt resp säte är något annat, och det finns andra som även lyckats med detta, Mercedes har sedan 60-talet haft luftfjädring på programmet och det finns andra som mer kopierat Citras koncept också.Och jag vet som sagt att det iaf kan bli väldigt bekvämt på dåliga vägar, även om minnet från när jag var typ 10 år och åkte Padda första gången förstås kan vara förvanskat...