0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det gäller tryck så är det mycket beroende på temperatur i beredaren och på kallbrine-sidan - men helt klart bör den inte vara på många minusgrader-sidan om kallbrinen är på flera plusgradersidan vilket för R407C bör ge minst 4.0 Bar och helst uppemot 4.5 Bar övertryck på lågtrycksidan. - det skall i alla fall inte vara 3 Bar..
Jag passade på att läsa av displayen på den apparat som han kopplade in via tre slangar på pumpen härom dagen. Det stod "R404A" samt Auto. Värdena var nedanför i tur och ordning...-8,4 grader (to), +44,2 grader(tc),3,55 bar (under -8,4grader) samt 19,19 bar (under +44,2grader)
LP-larm kan man få av olika orsaker: 1. Dålig cirkulation på köldbäraren ev. att köldbäraren har frusit i förångaren så att det inte är någon cirkulation alls. Det verkar inte vara problemet i det här fallet. Köldbärarpumpen verkar fungera. Dessutom bör det ta längre tid än 5-7 sekunder innan LP-larmet stannar pumpen om problemet är dålig cirkulation. 2. Filtret i köldmediekretsen är igensatt. Jag har lite svårt att föreställa mig att det skulle kunna vara så igensatt att det bara tar 5-7 sekunder för pumpen att stanna. 3. Fel på expansionsventilen. Ventilen har antingen fastnat i stängt läge eller så har köldmediet i ventilens givarkrets läckt ut så att fjädern i expansionsventilen håller den i stängt läge. Med köldmedium i givarbulben ska trycket i den hålla expansionsventilen i öppet läge när pumpen står still och givarbulben har värmts upp. Jag tycker expansionsventilen verkar vara den troligaste orsaken i och med att pumpen stannar så snabbt efter start. Tyvärr är det svårt för en lekman att kontrollera expansionsventilens funktion. Jag kan inte komma på något bra sätt. Man kan känna på röret ut från expansionsventilen, det ska bli kallt efter ett tag om det är ett flöde av köldmedium men på några sekunder hinner nog inte röret kylas ner.
Vilken hastighet är köldbärarpumpen inställd på?
På Thermia finns det en knapp som man kan köra kb pump kontinuerligt på, tryck in den och se får för mig att den ibland kanske inte startar. Sen pratar du om två olika gaser r404a och r407c vilken har han fyllt med och vilken var det från början? Hade exakt dom här syndromen på en luft/vatten där det bytts expventil och sedan FYLLTS på med fel gas.