0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte mig dessa båda i mitt nybygge. Har nu fått en första offert som innehåller installation av dessa (ingår gör en rumsgivare, ett ventilpaket, expansionskärl och några slangar), uppstart och genomgång.Pumpen och tanken säljs på nätet för 80.000:- inkl moms på vvsbutiken.nu. Vad är rimligt att betala vid köp genom en lokal, mindre VVS-firma?Kan någon ge en tidsuppskattning för installationen? I nybygge med gott om plats att röra sig på.
För 408 går väl bara till -20? Jag hade tittat på maskiner som går till -25 åtminstone.
Frågan är om energimyndigheten godkänner 99% täckningsgrad om det är med elpatronen inräknad...Eller avser det enbart kompressoreffekt?Annars ser det väl helt Ok ut.
Jag har fått förslag på 136.000:-. Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.
Tillkommer gör inkoppling av vattenmantlad kamin mot tanken (25.000:- exkl material) och rördragning till kaminen (15.000:-). I allt 176.000:-.
En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.
Du kan ju alltid plocka ihop installationsmaterialet på någon nätbutik om du nu vet ungefär vad du bör ha för något material. Glöm inte isolering osv. Dubbla sen det priset.Är det inte toklångt och en massa krånglig rördragning så tar det max 2 arbetsdagar för en man. Räkna 16h och 600 i timmen. Lite körkostnad osv.Nu har du fått fram en skälig kostnad.Ska du bygga nytt i egen regi så försök handla upp hela husets installation på ett bräde.
Sen är jag tveksam till att du får ihop det där rent energi/effektmässigt enligt BBR, men bygger du snålt så går det kanske. Tänk på att max installerad eleffekt är "hårt" satt. Det är den effekten som värmeanläggningen byggs med och besiktigas med. Det är den effekt som ska värma hela ditt hus kallaste dagen. Visst kan man ändra sen, men det är inte tillåtet.
En sak som också bli ett problem är att den bara ger 50 graders framledning vid -22. Vad är max retur då? Eftersom CTC kör både värme och varmvatten i "en tank" så kan det kanske bli lite körigt att hålla igång värmepumpen när det är kallt ute.Ett tips som jag såg på nordbygg kan vara nibe och deras 3-fas uteluftare. Gick till -25 och gav då närmre 65 grader fram om jag minns rätt. De hade också någon stor innedel på 500 liter som man kunde koppla på lite av varje till.