0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Måste säga att jag känner mig ganska nöjd med pumpen just nu. Även om det kanske finns lite trimningar att göra fortfarande.Kanske börja trixa med integralvärdena lite, fast jag känner mig lite tvehågsen. Att ändra när tillskottet går in, det känns som logiskt. Att man låter kompressorn få chansen att jobba lite längre.Men att ändra för VP (A1) känns nyttan osäker för mig.Ok, att det blir färre starter är jag med på. Men styren är ju så gjord, att den liksom skall balansera radiatortempen efter givet värmebehov. Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart.Så om man tänker på detta vis, kanske det rent av är mer oekonomiskt att trycka plattan i botten mer sällan och längre tid än oftare och kortare tid. Eller är det kanske inte alls så att det åtgår mer energi på detta vis.Det påstås ju även från tillverkarhåll, att Kompressorn skall ju tåla detta antal starter som det blir med standardvärden.
...Citat från: Michael A skrivet 03 februari 2006, 23:19:45...Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart....Vad säger ni om det fetstilta i citatet?
...Om man gör jämförelsen med att köra bil. Så spar man ju bränsle om man är mjuk på gaspedalen och försöker hålla en jämn fart....
Vid vilket Delta T jobbar VP effektivast?Jag har sett olika bud här i forumet. 6-7ºc upp till 10ºc.Min undran är egentligen vilken inställning på cirkpumpen jag skall välja.Läge 2 = Delta T på 6-7ºcLäge 1 = Delta T på 8-9ºcAngivna temperaturer är nog närmare det lägre angivna i båda fallen, alltså 6 och 8ºc.