0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till mina funderingar.Jag skall montera innegivare när kurvan är rätt justerad.Finns det något skäl till att man inte bör justera börvärdet till 21 och samtidigt justera kurvan så att det blir just 21 gr i rumstemp? Det känns ologiskt att ha börvärde som är olik det faktiska värdet.
Jag har inte ställt upp hysteresen mer än till 9, för att när jag tittar så är det aldrig mer än 7 gr över börvärde när vp stannar (integral är över på +). Ändrar detta sig vid kallare väder?
Sedan 30 Nov är min Diplomat TWS 8 i drift.Så jag har en bit kvar med inställningar, men så här ser det ut just nu:Kurva 37, Hysteres 9, På varma sidan ca 7 grader varmare på framledning(läge 2 på cirkp), På kalla sidan 3 grader skillnad ( igår ute +5, brine in 5 gr, ut 2).Vp går ca 10 tim/dag, Vv prod 1 tim/dag.
Justera kurvan är lättast vid skaplig kyla ute, stämmer det då, sen kan man finlira med justering (knäckning) kring +-0 ute om det behövs.Det ÄR ologiskt men rumbör ska du ha på 20 grader!! Då kompenserar du inte kurvan alls.Om du läser i installationsanvisningen sid 39 skriver Thermia....Rum bör ska endast användas vid tillfällig ändring av värmen, Vid varaktig höjning/ sänkning skall värmekurvan justeras!!Sen när du kopplar in rumsgivaren då sköter den ändringen av rumbör! ologiskt men det funkar...Liiiten ändring till det mindre vid kallare väder, då ger ju VP lite mindre effekt. 9 ska alltså räcka..Det ser bra ut... Du har väl det mesta i termostatväg på radiatorerna öppna?Kalla sidans temp.. minskning med max 2 grader till, utdraget under några år, det absolut mesta kommer under första vintern. Så det ser mycket bra ut, trots relativt grund borra.Lycka till med din nya pump
Gångtiden är den totala inkl Vv eller?
Vad har du för strtvärde för varmvattnet, är det "original" 44 grader?Konstigt om den aldrig går under 50..13 timmar i snitt nu, du har en rejäl pump! det är bra.
50(44)
Gick just och kollade i styren.Under Temperaturmenyn, visade varmvattnet på 53º.Men i servicemenyn för VV, så stod det 46(44).Hm, man undrar ju vilken temp man ser i Temperaturmenyn. Kan det vara så att det är 53º i toppen, och 46º i botten på beredaren?