Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Styra cirkpump på VP för frikyla
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Styra cirkpump på VP för frikyla (läst 2560 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
holmer
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
holmer
«
skrivet:
19 mars 2014, 23:41:59 »
Citera
I flera forum har det diskuterats storlek på externa cirkpumpen för frikyla, men kan man inte använda VPs egna cirkpump för detta?
Jag har en Thermia G3, 220 meter borrdjup, så det sitter en ganska kraftig cirk pump i själva VP för brine. Om jag dimensionerar en extern cirk pump till samma som den inbyggda i VP så blir det dyrt. Kikade på rinkabyror och det låg runt 7000kr bara för cirkpumpen.
Kan man inte styra den interna cirkpumpen och sen bara ha en billig extern cirkpump för att dra runt just på frikyla-kretsen? Någon som har kunskap kring detta?
«
Senast ändrad: 19 mars 2014, 23:43:37 av holmer
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Styra cirkpump på VP för frikyla
«
Svar #1 skrivet:
20 mars 2014, 06:54:14 »
Citera
Jag kör med ENBART en liten 70 W cirkpump för frikylan, startar alltså aldrig ens den inbyggda, men flödet blir lite väl klent även för min lilla kylare som kanske ger 2 kW kyla.
Kanske starta den inbyggda och sedan ha en växelventil som garanterar att flödet går till frikyla, men då kan du inte samtidigt kyla och göra t.ex. tappvarmvatten, eller värma huset.
I vårt fall händer det faktiskt att jag kyler vardagsrummet trots att det är runt 0 grader ute och resten av huset har lite värmebehov.
Iågr t.ex. var det -5 grader ute, men +26 i vardagsrummet (enda rummet där jag låter en termostat stoppa värmetillförsel).
Funkar bra att öppna dörren istället för att köra kyla, ville bara visa på hur stor effekt solen kan ha.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
holmer
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
holmer
«
Svar #2 skrivet:
20 mars 2014, 10:54:23 »
Citera
Jag har 220meter + lite dragning i marken som blir cirka 480meter brineslang för mig. Kommer det bli nåt flöde alls med en mindre cirkpump?
Jag har antagit att det inte räcker, så min tanke var att parallellköra både VP cirkpumpen samt en mindre ny cirkpump som sitter på sticket för kyla. Kan man göra det? och behöver man nåt speciellt kort för en Thermia G3:a för att forcera körning? Borde funka att göra varmvatten/värme parallellt med frikyla, blir ju en OR funktion på styrningen av cirkpumpen - om varmatten/värme OR frikyla behöver cirkulation så körs cirkpumpen på VP.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
20 mars 2014, 13:56:14 »
Citera
Jag har 500 meter i en slinga, men som sagt, den är lite för klen för att jag skall få bra kyla.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19212
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
21 mars 2014, 17:46:47 »
Citera
Jag kör med en 4 meters cp till mitt återvinnings agg som ska ca ca 1 kw till kb mot en 180 meters borra och det funkar helt ok behöver man så högt flöde till frikyla
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
fredrikru
Kan värmepumpar
Stad/land: Öjersjö
Antal inlägg: 139
Karma +0/-0
Kön:
Nu har vi Bergvärme....
fredrikru
«
Svar #5 skrivet:
14 maj 2014, 17:53:00 »
Citera
Hej
Jag har en Grundforspump kopplat till ett avstick på binnen (Thermia pump) och den har tre effektlägen mellan 80, 115 &140w och den är för stark till det kylbatteri som jag har kopplat till FTX växlaren. Ska byta ut den mot en mindre pump.
// Fredrik
Loggat
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1273
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Josth
tyke
Rick80
Skogsbjornen
purjo__
rocas
Breeelin
damphunden
Jippen
Carl N
Nickmac
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info