Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nya tankar om HGW
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nya tankar om HGW (läst 7854 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Nya tankar om HGW
«
Svar #15 skrivet:
14 februari 2014, 10:06:20 »
Citera
om du drar upp tempen i tanken till 60 grader med hgw och legionella temp är ställd på 60c så kommer inte legionella köras. För den behöver inte köras.
Legionella kommer köras 7 dagar (om du valt detta värde) från att tempen senast var 60 grader, så har jag förstått det.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Tommy E
Det finns dom som är -
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kiruna
Antal inlägg: 1316
Karma +0/-0
Kön:
Inte illa pinkat av en tom trähäst.
Tommy E
«
Svar #16 skrivet:
14 februari 2014, 12:30:57 »
Citera
Jo så har jag också fått det sagt till mig från Thermia, men jag kan inte se att det händer.
Jag har vid några tillfällen tvingat igång en vv-körning efter 7 dygn och den har alltid kört legionella då. Kan vara att min HGW inte orkat värma vattnet tillräckligt, men vi har haft riktigt elakt kallt i flera veckor (18 dagar i rad med -20 och kallare), så får jag inte upp tempen då, så kommer jag aldrig att få det.
Vad jag kan se så är det bara två parametrar som bestämmer start av legionella och det är
1. Det ska vara 7 dygn sedan senaste bränningen.
2. Det viktade vv-värdet måste vara under start-temp, så att det går igång en varmvatten produktion.
Om jag bryter strömmen och slår på den igen så räknas det som en legionella körning, tidpunkt för senaste bränningen blir samma som ström-till.
Det går såklart att höja HGW-max och då kanske få upp tempen något, jag försökte höja till 70C men kan inte minnas att jag såg någon höjning av vv-tempen, det som hände var att HGW körningen tog än längre tid. Ett problem är såklart att vi bara ser topp-givaren i loggningen, vad som händer i botten av tanken måste vi in i pannrummet och titta och det gjorde jag inte
Loggat
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.
Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #17 skrivet:
14 februari 2014, 12:56:08 »
Citera
det är nog "startgivaren" eller det viktade värdet måste upp till 60 grader
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Tommy E
Det finns dom som är -
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Tommy E
«
Svar #18 skrivet:
14 februari 2014, 16:56:39 »
Citera
När den kör legionella så drar den upp startgivaren (botten-givaren?) till inställda 60C +1 så den står på 61C när den stänger av.
Nå som det ser ut nu så får jag vänta till nästa år med att få reda på vad som händer med HGW vid svinkyla, kommer den att stänga av vid minus iskallt och öka till delta 8C igen (innan integralen är 0) eller kommer den köra på delta 6C till det blir varmare ute?
Just nu ångrar jag att jag inte kalibrerade ner utegivaren några grader när det var kallt i januari, jag skulle ha ställt den på -40 bara för att få svar
(känns en aning dumt att göra det nu när det är -2 ute)
Loggat
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
Årsförbrukning
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #19 skrivet:
14 februari 2014, 17:20:17 »
Citera
Kopplar du bort utegivaren så tror pumpen att det är -40
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Tommy E
Det finns dom som är -
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Tommy E
«
Svar #20 skrivet:
14 februari 2014, 19:31:51 »
Citera
Aha, det visste jag inte
Jag har skrivit till reg #91 "Kalibrering utegivare". Trycker jag in -40 där så tror pumpen att det är -42 just nu - men då blir det nog gode varmt här inne
<- Inte tårar - svett
Loggat
- Övriga värme källor:
- Sol el:
Årsförbrukning
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #21 skrivet:
14 februari 2014, 19:57:03 »
Citera
Loggat
Tommy E
Det finns dom som är -
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Tommy E
«
Svar #22 skrivet:
22 februari 2014, 16:27:07 »
Citera
Hej igen.
Nu har jag låtit det gå ett tag och jag kan se att det jag skrivit tidigare stämmer. Den gör ingen legionella alls under långa perioder om det händer lite saker. Nu var det nästan 3 veckor sedan den körde och då tvingade jag igång den idag (jag höjde vv-start över den aktuella viktade tempen).
Första gången när det passerade 7 dygn så var min installatör här och satte in lite i pumpen så han bröt strömmen på den (på loggen syns det ett glapp på några dygn där), andra gången det var dax så hade jag en elare här som drog om en kabel = bröt strömmen. Nu hade det gått 8 dygn sedan vi slog på strömmen sist och den hade inte kört någon anti-legionella. Max tempen på topp-givaren har varit 58C under hela den perioden.
Den 4e feb är den sista registrerade elpatrons driften, det är idag den 22:a så det har gått 18 dagar utan legionella - jag har den på standard inställning att den ska köra var 7e dag.
Loggat
- Övriga värme källor:
- Sol el:
Årsförbrukning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nya tankar om HGW
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 680
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info