0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man får betänka att "passivhuset" i detta fallet går på motsvarande direktel. Och jämförs med ett hus som har värmepump. I januari är det inte svårt att ha 700+ kWh hushållsel. Mer än så också. Deras då kvarvarande dryga 1000kwh för motsvarande direktel skulle ju bli en tredjedel med värmepump. Jag hamnar med ett hus av äldre standard på ungefär samma förbrukning förra månaden, med en värmepump som minst ger 3,5 gånger så mycket värme som den drar i el. Dvs min egentliga och jämförbara siffra skulle vara 4700kwh eller något i den stilen. Värt att kolla upp är huruvida dom har eftervärme på FTX som kanske står och går i onödan. Nu har dom förvisso fjärrvärme så det spelar inte så stor roll. En fördel för det där huset, när det kommer till att analysera förbrukare, är att det borde gå och få en separat siffra för fjärrvärmen.
Varför drar man in fjärrvärme med så hög fast kostnad till ett passivhus som det i alla fall är tänkt ska ha låg förbrukning dom betalar ju 5880 kr i fast kostnad
men el är också dyrt med framledning och abonnemang. Elabonnemanget måste man ju ha ändå, normalt sett. 1600kwh till 0,6kr. blir svårt att tjäna hem en VP i efterhand gissar jag.
Även ett passivhus förbrukar en hel del kwh till vv beroende på vilka vanor man har.
Har fått för mig att de har en eftervärmare med fjärrvärmevatten som värmer där. Läste nog nånstans. Tror diskmaskin + tvättmaskin matas med VV från fjärrvärmen. fjärrvärme fast kostnad är 490kr varje månad, jkla dyrt . Kwh pris på fjärrvärme ligger nog på 0,585 dessa vintermånader, rätt ok pris.
verkar vara inriktad på flerfamiljshus?