0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Det måste vara missuppfattning, ett passivhus drar inte 1900 kWh under 1 månad.En möjlig anledning om det nu skulle vara ett passivhus, är att huset är helt nytt och uppförts som stenhus, d.v.s byggt i Ytong eller Leca.Då kan man vilja torka ut huset rejält och få ned fuktkvoten i byggmaterialen, men då borde också huset ha hög luftfuktighet samt nästan outhärdligt hög värme.Ett passivhus får ha högst 0,1 i U-värde totalt i klimatskalet, och kan deffineras "Ett hus där värmeförlusterna ej överstiger 15 W/m²".Med vänlig hälsning Jawen
Jag hadeBvp 346 kWhHH 262 kWhTotalt 608kwh
Jo, det gjorde huset enligt mälarenergi, fjärrvärme + hushållsel = 1900kWh, men ska kolla igen nästa gång jag hälsar på hos de.Vad vore mera normalt för förra månaden?
Hemlighet.. Tja allt e nytt :-D golvvärme, och 95% ledbelysning. Huset i sig är normalbyggt enligt gällande krav på nyhus. Ute temp förra månaden låg på ca -12 i medel och försökte hålla 22 inne. I december var det 100kwh mindre på bvp. Kanske jag får ett passivhus fast jag inte försökt bygga ett sånt. ;-)
men det där med att led-belysning skulle spara nämnvärt tror jag inte på, många bäckar små o andra sidan.
Vet inte var denna ska ligga så det får bli här.En bekant flyttade in i ett nybyggt passivhus m janförbrukning på 1900kWh (fjärrvärme + el).Vår villa från 1987 tog samma månad 1600 kWh (endast el).Jag finner det här väldigt märkligt. Är passivhusen hokuspokus som inte funkar som tänkt? Passivhuset 125kvm (parhus 2-plan), vårt 118kvm + fristående garage (direktel, 5 grader).Passivhuset har en ftx (vet inte om den har en eftervärmare) + kamin som inte körts så mycket, vi har nibe 410p från 2005 + llvp.Passivhuset har rätt stora fönsteryta på nedre våningen, vårt hus är 1-plan med krypgrund (går åt kWh för avfuktaren också, inte mycket dock). Vi är 4 i familjen de 3.
Säg nu då att jag istället skulle ha 50w halogenlampor så blir det ju 46w mera per timme för lyse.
Var kan man få tag i LED-lampor som är 12 gånger effektivare än halogenlampor?