Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken huvudsäkring bör jag ha?  (läst 10873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« skrivet: 09 februari 2014, 12:45:04 »
Nu när jag har timmätning så kan jag i princip se hur många kW jag totalt behöver.
Jag har 20A som huvudsäkring idag kan jag gå ner till 16?
Bilden visar vad som går åt vid de temperaturer som vi haft i år, även om det blr kallare och COP minskar så räcker VP till utan eltillskott.

Gul kurva temperatur, blått kWh per timme
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19353
  • Karma +15/-15
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2014, 12:56:19 »
Det är nog hushålselen som knäcker huvudsäkringen i alla fall hos oss är det så prova och byt till 16 amp och kör så i nån månad funkar det så byt botten till 16 amp och tröga säkringar kan man överbelasta ganska mycket innan dom smäller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7749
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2014, 12:59:25 »
Tröga säkringar klarar INTE överlaster bättre än snabba, MEN dom klarar korta belastningar (några sekunder bättre).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19353
  • Karma +15/-15
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2014, 13:20:10 »
Jag har då kört med överlast i en halvtimme eller så med tröga det går inte med snabba säkringar. Prova att svetsa med en 10 ampere snabbsäkring går knappt medans en 10 amp trög kan funka bra mycket längre än några sekunder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2014, 13:28:27 »
Hur mycket marginal har jag med 16A ner till en belastning på t,ex 5kW?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7749
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2014, 13:33:59 »
Orsaken till att man har tröga resp snabba säkringar är för att klara startströmmar, dom får inte vara gjorda så att man över tid kan belasta dom mer. Dom gamla smältsäkringarna har samma smälttråd oavsett snabb eller trög men på den tröga sitter det en liten "klump" mitt på tråden så att det tar en liten längre tid att värma upp den till smälttemperatur. På dom moderna sitter det samma överlastskydd oavsett typ men den magnetiska delen som avgör starttrögheten är olika. Om man tittar på tillverkarnas tabeller för dom olika typerna så ser man att det är under kort tid som tröga tål mer startström än dom snabba.

Med 16 A kan du plocka ut ca 11 kW, men tänk på att många "apparater" drar 10 A så en viss försiktighet ska man kanske ha då man använder div apparater
Ett annat "problem" är att om man frekvent utnyttjag säkringar maximalt så kommer dom att ständigt vara heta. Den värmen sprider sig till anslutningar och dom trådar som är skruvade i anslutna och eftersom värme är en av plastens största fiende brukar isoleringen bli mycket skör med tiden. Värmen brukar även orsaka att det uppstår glapp i anslutningarna pga att dom växelvis värms och kyls ner.
Dom problemen ser man oftast med dom som har säkringar som ligger på "gränsen", så det är inte enbart av bekvämlighetskärl man ska fundera både en och två ggr på vilken huvudsäkring man ska välja.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2014, 13:46:25 »
På min graf så ser jag förstås bara medellast per timme så startström/effektuttag vet jag inte. Normalt serdet ju ut som att jag med 16A huvudsäkring skulle ha en marginal på 6-7kW.
Nu har jag en 3-fasanslutning för eventuella maskiner på 3x16A, ryms den inom marginalen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7749
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2014, 14:03:45 »
Om det fungerar eller ej är omöjligt att säga men byt och sätt i 16 A ( du behöver ju bara byta säkring) och prova fungerar det så ber du någon behörig göra ändringen/mätaranmälan. Jag har 20 A huvudsäkring och den har gått en gång på över 30 år, jag skulle troligtvis klara mig rätt bra på 16 A men då vi tidvis har två bilar på motor/kupevärme samt vill kunna använda våra hushållsmaskiner utan att fundera eller kuta ut och byta säkringar när det är smällkallt så behåller jag 20 A. Ja vist kostar det några kronor men det priset är jag beredd att betala för "bekvämligheten" att slippa vara på min/vår vakt när det gäller elanvändning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ugge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2014, 14:58:45 »
Sedan beror det väldigt mycket på hur väl fördelad lasten är på de tre faserna i din elcentral.Eftersom du bara har 3 faser så kan du inte garantera jämn last, eftersom du sannolikt har fler är 3 effektslukande apparater (tvätt, tork, disk, micro etc), som då kan komma att användas samtidigt.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2014, 15:08:24 »
Jag är rätt säker på att jag kan byta till 16A, men då måste man börja tänka efter med vad man gör hemma, inte baka, duscha/basta och ha en tvättmaskin igång samtidigt.. Tycker inte det är värt, för besparingen hos mig var för liten mellan 16-20A huvudsäkring..

Vad spar du på att byta?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2014, 15:11:58 »
Jag har haft 16A sedan nittiotalet, de första åren byttes det ibland innan jag ballanserade faserna. Nu vet jag inte hur många år sedan vi fick byta propp sist, 6-7 kanske? Och ingen tänker på när maskiner kan startas, tvätt och disk går i ett och jag svetsar grovt utan problem.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2014, 15:17:10 »
Jag är rätt säker på att jag kan byta till 16A, men då måste man börja tänka efter med vad man gör hemma, inte baka, duscha/basta och ha en tvättmaskin igång samtidigt.. Tycker inte det är värt, för besparingen hos mig var för liten mellan 16-20A huvudsäkring..

Vad spar du på att byta?
4895-3730=1165kr/år
Kommer jag under 10000kWh stadigt är abonnemangspriset för 16A 2260kr/år så jag skulle kunna spara 2635kr/år men överföringsavgiften ökar med 15öre/kWh, dvs upp till 1500kr så det skulle bli +/0 ....Blä för Fortum FiR

Det var om pengarna, fast här på forumet är det ju sparade kWh som räknas .,;- och såna besparingar kan ju få kosta "vad som helst" tummenupp
« Senast ändrad: 09 februari 2014, 15:29:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2014, 15:03:18 »
Fast du sparar ju inga kWh på att säkra ner. Såvida det inte innebär att du måste sluta använda vissa förbrukare och/eller sänka innetempen på grund av klenare säkringar...
Jag har 16A huvudsäkringar med en luft/vatten som blir en ren 9kW elpanna när det är som kallast ute. Innan jag satte in VP'n hade jag 9kW termostatstyrda elpatroner i en acktank och då gick det kanske i snitt en säkring varannan vinter, men nu har jag effektvakt och har klarat mig bra hittills.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

NNC

  • Gäst
NNC
SV: Vilken huvudsäkring bör jag ha?
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2014, 15:25:23 »
Om västkusten = Göteborg så sparar Du inga pengar på att säkra ner heller!

Göteborg Energi har enhetstaxa för privatbostäder, oavsett säkring. (Däremot kostar installationen olika mycket i ett par steg).

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!