Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370  (läst 6829 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« skrivet: 07 februari 2014, 11:05:31 »
Hej!

Hur stor är skillnaden i kompressoreffekt mellan Nibe 370 och Nibe F200?
Nibe F370: Tillförd effekt, kompressor = 0,65kW
Nibe F200: Märkeffekt kompressor = 0,55 kW
 
Räknar man på att pumpen tar 1 del el och producerar 3 delar värme så blir det ca 1,5kW för F200 och 1,95kW avgiven effekt för F370.
Skillnaden är även att F200 har en mycket mindre elpatron, ca 1,5kW och således bara kan ge totalt 3kW DVUT medan F370 kan ge 1,7kW+10kW = 11,7kW.
Eller är det någon skillnad jag missat, dvs. på komperssorerna så att ex. F370 har betydligt kraftigare kompressor?

Tänker lite på hur det blir vintertid. I bägge fallen kommer pumparna att bli elpannor ju mer effektbehovet kryper ned under 1,5 resp. 1,95 kW (?)

Jämför man med den betydligt kraftigare F750 så har den ju rejält högre siffror och gissningsvis en kraftigare kompressor:
Avgiven kompressoreffekt 1,5-6,0 kW
Driveffekt, kompressor   0,4-2,8 kW

Orsaken till min fråga är bl.a. alla olika uttryck jag hittar på NIBEs hemsida:
Driveffekt, märkeffekt och tillförd effekt.

Gissar dock att F200 och F370 skall ses som mindre VP lämpade i hus med ex. luftburen värme eller där man har ett litet värmebehov som behövs från VPn(?)
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 11:19:09 av villvetamer »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3117
  • Kön: Man
SV: Skillnad på kompressor/effekt mellan Nibe F200 och 370
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2014, 11:18:13 »
Effektdata F370 enligt EN 14 511:
Avgiven värmeeffekt (PH)  kW 2,18  COP 3,93   A20(12)W35, frånluftsflöde 200 m3/h
Avgiven värmeeffekt (PH)  kW 2,03  COP 3,24   A20(12)W45, frånluftsflöde 150 m3/h
Avgiven värmeeffekt (PH)  kW 1,88  COP 2,74   A20(12)W55, frånluftsflöde 110 m3/h

Tillsatseffekt: Effekt elpatron kW 10,25 (fabriksinställning 5,3)

Finessen är att kompressorn går under en stor del av året så besparingen blir relativt stor i ett modernt isolerat hus trots en ganska liten kompressor. 
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 11:20:11 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2014, 11:20:41 »
Tack för svar Josth.
Vilken framledningstemp är att räkna med i fallet luftburen värme?
Pumpen producerar värme till ett varmvattenbatteri i tilluften. Sen går iofs lite till varmvatten, men det är litet i detta fall (1 person i huset).


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3117
  • Kön: Man
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2014, 11:30:46 »
Vilken framledningstemperatur som behövs beror helt på husets isolering och ventilation etc samt hur varmt det ska vara inne. 200P klarar upp till 55 grader om dess effekt räcker. Viktigt att dimensionera efter husets och hushållets värmebehov.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2014, 11:39:00 »
Tänkte mest på vad som är rimlig temp på vattnet i fallet med tilluft som skall värmas.

En annan fråga..
För F200 står det att elpatronen är på 1,5kW. Vad är det den värmer?!
Ta följande system som exempel:

Du har ett luftvärmevärmt hus (alltså inga radiatorer eller golvvärme), se följande principskiss:
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/byta/CTC/Master-104/

Du har ett luftvärmeaggregat som är kopplat till VPn så att värmepumpen skickar varmvatten till luftaggregatets vätskebatteri som i sin tur skickar ut varm tilluft.
Säg att du inte har någon eleftervärmning i luftaggregatet och att VPn, genom att försörja aggregatets vätskebatteri med varmvatten, försörjer huset totala energianvändning, ...hur funkar det då med elpatronen i F200?
Värmer den endast varmvatten som används för tappvarmvatten?
Eller värmer elpatronen även vattnet (glykolblandningen) som går in i vätskebatteriet i Luftaggregatet?
Dvs. vilken maxeffekt kan jag räkna på att F200 ger till värmesystemet DVUT om man har det system som nämns ovanför?
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 11:42:54 av villvetamer »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3117
  • Kön: Man
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2014, 12:04:20 »
Elpatronen värmer både pannvatten och tappvarmvatten. Elpatronen sitter i samma dubbelmanteldel av tanken som kondensorslingan. Total värmeeffekt blir kring 3 kW och om man inte använder varmvatten kan det mesta av detta gå till värmeslingan (enbart tankens förlusteffekt tar viss värmeenergi). Men avsikten med 200P är att den ska klara att återvinna energi och värma en lagom del av ett hus inkl varmvatten, inte ett helt hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2014, 15:53:47 »
Bifogar en bild på 200:an.
Hur funkar det med den värmeslinga som värmer tilluften i luftaggregatet?
Är det varmvattenslingan från den dubbelmantlade varmvattentanken som går in i nån form av växlare som i sin tur värmer glykolblandningen som cirkulerar in i vätskebatteriet?

Citera
Total värmeeffekt blir kring 3 kW och om man inte använder varmvatten kan det mesta av detta gå till värmeslingan (enbart tankens förlusteffekt tar viss värmeenergi).
Innebär det att hela 3kW kan bli värmeenergi i huset?
Dvs. den maxeffekt som pumpen kan avge (1,5kW patron + ca 3x0,55kW kompressorn), ca 3,15kw, som kan tillgodogöras huset uppvärmning genom att värma tilluften DVUT? (genom vätskebatteriet)
Systemförluster borträknade tOOmten

Samt hur skiljer det sig mot 370:an?
« Senast ändrad: 07 februari 2014, 15:55:19 av villvetamer »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 22669
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2014, 16:57:05 »
Antingen kan du ha glykolblandningen direkt i värmepumpens system eller via en värmeväxlare, men det ser du (om det är befintligt system)?
Ska man bara värma en tilluftsvärmare så skulle jag ha glykolblandning i hela systemet.

De ca 3 kW som en 200P kan ge, värmer varmvatten + värmesystem, dvs pannan värms och om huset vid tillfället kräver alla 3 kW så kan varmvattnet bli ljummet (den har ingen logik som styr varmvattenprioritering).

Skillnaden från en 370 är att 370 har betydligt mer elpatron att ta till, den har även en styr som kan prioritera varmvatten (strypa shunten) om pannas temperatur sjunker hastigt. En 200P har ingen shunt utan styr värmen till värmesystemet genom on/off reglering av cirkpumpen, oftast kopplas tilluftsvärmarens termostat till 200P cirkpump så den får styra. Man kan annars ha en fristående termostat i rummet som styr cirkpumpen, men med tilluftsvärmare så rekommenderas att tilluftsvärmaren får styra grejerna.

NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2014, 07:58:47 »
Tack för svar CarlN!

Förutom att 370:an har en kraftigare patron, så har jag läst att det är viss skillnad i kompressoreffekten så 370:an har något större kompressor effekt. Det satt tidigare en CTC 104 i huset och om jag läst rätt om den så hade den en märkeffekt på 600W på kompressorn. Mao är 370:an nästan identisk med 104:an, t.o.m. något större kompressor samt smartare styrning. Nibe har ju även 370:an som ersättningsmodell för de luftvärmda hus där det tidigare suttit en 104:a.
Manual, 104 master: http://www.ctc.se/wp-content/uploads/CTC_Master-104R_Installationsk%C3%B6tsel-.pdf

Hur blir det om man sätter in Nibe 200:an tillsammans med ett icke-eleftervärmt (endast vattenbatteri) luftaggregat i ett ca 120kvm luftvärmt hus i Mellansverige? Huset är byggt på 80-talet och har bra klimatskal och det finns en kakelkamin. Där bor 1 person.
Borde det inte bli problem med värmetillförseln periodvis? Dvs. 200:an kan väl bara bidra med totalt ca 3kW som mest och DVUT borde väl effektbehovet bli betydligt mer i huset som nämns ovanför.
« Senast ändrad: 10 februari 2014, 08:12:17 av villvetamer »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 22669
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2014, 19:45:32 »
Jepp, normalt är Nibe 200 tänkt för varmvatten och viss komplettering av värmesystemet.
Med ett normalhus måste det finnas en annan värmekälla om en Nibe 200 ska funka.
Oftast stoppar man in en sån i ett hus med direktel, som har en vattenburen tilluftsvärmare eller ett mindre vattenburet värmesystem i nått rum.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2014, 10:13:02 »
Toppen. Tack för svaret CarlN!

Om man antar att en person installerat 200:an ihop med ett aggregat som ej har eleftervärmare, samt att det saknas radiatorer/golvvärme i huset. Vad skulle du då säga är bästa energilösningen om det rör sig om en person i hushållet, som ej har råd med större investeringar samt har begränsad ekonomi (dvs. ej råd med allt för dyra elräkningar).

A) komplettera med några (3-4st) nyare dirketel radiatorer samt ställa dem lågt, dvs. de går endast igång om temperaturen går under ex. 18 grader. Samt spetsa med lite vedeldning i braskaminen under kallare perioder. 200:an har en innegivare som bör kunna känna av tillskottsvärmen.

B) Investera i LVA C som har 6kW eleftervärmare (säljs på PBH i Skara och är kompatibel med 200:an, kostar dock ca 35 000kr + installation).

C) Annat?

Bör tilläggas att planlösningen ej tillåter ex. luftvärmepump då det finns flera mindre rum med dörrar och som ligger så till att det blir svårt sprida den varma luften.
« Senast ändrad: 11 februari 2014, 11:38:46 av villvetamer »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3117
  • Kön: Man
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2014, 11:22:58 »
A) I så fall måste elradiatorer installeras i åtminstone alla rum med uppvärmning av tilluft då denna luft riskerar att svalna och temperaturen i rummen sjunka när det är riktig vinter. Skulle också kunna ge lite bättre komfort när det är vinter med kompletterande radiatorer, istället för en mycket varm luftström från taket.

B) Jag tror det blir bättre med F370 och ALIG VB250L hellre än 200P med LVA C. Betydligt bättre styrning i F370 som ger jämnare värme i tilluften och förbättrar komforten.

Vilket värmesystem är det i huset nu? ("Det satt tidigare en CTC 104 i huset")
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 686
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2014, 11:38:31 »
Citera
Vilket värmesystem är det i huset nu? ("Det satt tidigare en CTC 104 i huset")
Luftburen värme.
Satt tidgare en 104 CTC master samt en LVA1. Ingen finns kvar och nu sitter det en 200 + ett luftaggregat utan eleftervärmning. Ej aktuellt byta anläggning, utan endast komplettera.

Vad blir priset för att slänga in 5 st direktelradiatorer?

Dessa är effektmässigt lämpliga: http://www.rinkabyror.se/artikel/pax-elrad-11-508-800-400/?select=true
Uppskattar husets effektbehov till ca 6kW. Gissar att man köper in 5-6 radiatorer av olika effektklasser (400-800W). Inköpspris ca 10000-12000kr. Sen vet jag inte vad installationen går lös på.

« Senast ändrad: 11 februari 2014, 11:42:54 av villvetamer »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3117
  • Kön: Man
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2014, 12:11:11 »
Om det räcker med IP21 (normalt ej våtutrymme) på elradiatorena finns även Gnosjös som säljs bl.a. på Jula:
http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-400w-400v-430122
Går alltså att få 5-6 st för omkring 5000-6000 kr

Arbetet med elinstallationen blir den större delen. Krävs både arbete i elcentralen (kanske delvis ny central) samt kabeldragning runt om i huset. Om ungefärligt antal meter kabel är uppmätt kanske det går att få svar om uppskattad kostnad på elforumet under www.byggahus.se
« Senast ändrad: 11 februari 2014, 12:13:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 22669
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skillnad på kompressor och mellan Nibe F200 och 370
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2014, 12:49:01 »
Jag funderar på hur din ventilation egentligen funkar?
Normalt brukar luftflödet i en vanlig FT-ventilation vara för dåligt för att alena kunna värma huset.
I luftvärmda hus brukar därför större delen av luftflödet recirkuleras runt och en mindre del av luftflödet byts ut.
Om det är så kan du med fördel skaffa en LLVP och rikta utblåset mot ett frånluftsdon, då prids den varma luften via recirkulationen.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme