Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?  (läst 35615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« skrivet: 03 februari 2014, 20:54:53 »
Hej!

Vi fick en LLVP driftsatt i september 2013. Pumpen är ganska kraftig, levererar 8300W i värme (8200W i kyla). Rörlängden mellan inne och utedel är ca 4,5m. Den värmer ett isolerat garage på 170m2.

Jag bor kustnära (3km) i södra skåne med den fuktiga luft vi har.

Ner till ca +5 graders utomhustemp har pumpen fungerat klanderfritt, men när det blev kallare, började problemen....

Den klarar inte längre att hålla tempen i garaget runt +12 grader. Och det är kanske inte så konstigt, när utedelen är helt igenisad....

Det finns en värmekabel i tråget som fungerar och håller frostfritt längst ner.

Till min fråga, hur vet man om det är tillräckligt med gas i anläggningen? Jag har hela tiden varit kritisk till om det skulle vara tillräckligt, men fått beskedet att upp till 5m rörlängd, behövs ingen ytterligare fyllning.

VP avfrostar med jämna mellanrum, men inte tillräckligt. Tittar man på insidan, kan man se att det bildats is på insidan också

När VP fungerade tillfredsställande, var utblåstempen på innedelen ca +47 grader. Nu blåser den ca +32 grader.

Bild 1 visar hur det ser ut lite innan avfrostning sker. När det sker, är hela VP igensatt...
Bild 2 visar efter avfrostning...

På bild 2 kan man skymta placeringen av tempgivaren uppe till vänster. Jag har läst att andra haft problem med detta, men inte funnit hur man löst problemet, eller om det faktiskt hjälpt!

Vad tror ni problemet är?

Hälsningar

Johanna
« Senast ändrad: 03 februari 2014, 21:23:00 av johannaj »
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2014, 14:32:57 »
Det första du måste göra är att ta bort iskakan i botten med varmvatten eller nåt liknande. Med så där mycket is är det stor risk att förångaren fryser sönder...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2014, 15:49:46 »
Om det är ett återkommande problem att den ser ut sådär och inte att den blev så en gång på grund av en stor mängd underkylt regn tillsammans med blåsigt väder åt "fel" håll så bör du kontakta din återförsäljare så dom får se vad som är fel. Den är nästan ny så garanti antar jag att du har på den.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2014, 19:12:34 »
Tack för era svar!

Ja, jag har tagit bort iskakan flera gånger, med varmvatten, men den kommer tillbaka...Det är som sagt isfritt och fint i tråget, då värmekabeln fungerar. Avfrostar gör den också, mer än en gång i timmen och ca 10-12min varje gång, men det hjälper föga. istället växer kakan...

Självklart har jag tagit kontakt med återförsäljaren, men det verkar dröja, de har nog busy days...

Vad tror ni felet är? Hur visar det sig om det är för lite gas? Hur vet man om givaren bör flyttas?

Kom precis hem, så det är dags att springa ut med varmvatten igen.... :-\
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 19:31:56 »
Tack för era svar!
...
Självklart har jag tagit kontakt med återförsäljaren, men det verkar dröja, de har nog busy days...

Jo det brukar låta så tyvärr den här årstiden. Vad var det för fabrikat?

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 19:36:41 »
Det är en Sanyo!
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 20:12:06 »
Visste inte att det var någon som fortfarande sålde Sanyo då Ahlsell som var Generalagent/distributör slutade med dom !!
Nu kan det i och för sig vara någon annan som tagit över eller kör sitt eget race med att ta in maskiner.
Vad är det för modellbeteckning ?

Tror inte du ska pilla för mycket på givare och dylikt så du tappar din garanti för att du gjort några egna ingrepp utan att få återförsäljarens tillstånd till detta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2014, 20:19:50 »
Ingen aning...  dontknow

Men undrar som sagt hur det visar sig OM det är för lite gas, eller OM givaren är trasig/felplacerad?  help
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2014, 20:20:15 »
Det du kan göra är att försiktigt försöka böja ut givaren en bit från själva förångaren, kanske kan du lägga mellan något som håller ut den några mm mer än den nu gör.

Att gasmängden skulle göra att det fryser på känner jag inte riktigt igen, då brukar det istället bli lite påfrysning, och band med frostfria partier.

Är du säker på att dräneringsöppningarna nedåt är öppna, till alla värmepumpar brukar det följa med en slang och en koppling som skall sättas i bottentråget, så man skall kunna leda bort smältvattnet, men i Sverige skall dessa kastas i soptunnan (Slang/koppling fryser igen), alla öppningar i botten tråget skall vara helt öppna.
Om öppningarna fryser igen, eller är pluggade på något sätt kan vattnet inte rinna ut, och värmekabeln är för klen för att hålla det tinat när fläkten går igång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2014, 20:25:33 »
En normal avfrostningscykel skall vara som följer.

Fläkten ute och inne stannar.
Luftriktarna inne stänger.
Kompressorn stoppar.
Kompressorn står still en stund, kanske en minut, för att trycket skall hinna jämnas ut internt.
Fyrvägsventilen växlar till avfrostningsläge.
Kompressorn startar och varvar succesivt upp tills den går på maxfart.
Efter 1-2 minutter börjar frost/is smälta, och efter ytterligare en tid skall smältvatten börja rinna ned på marken under maskinen.
När förångaren är helt isfri stoppar kompressorn.
Kompressorn står i ca 1 mibut för att trycket internt skall utjämnas.
Fyrvägsventilen växlar.
Kompressorn startar och varvar succesivt upp.
Fläkten i utedelen startar.
När innerdelens kondensor blir tillräcklitg varm öppnar åter luftriktarna i innedelen, och innedelens fläkt går igång.

Om du har tid och lust kan du ju kolla om alla dessa steg verkar fungera som de skall, och OM det inte gör det så noterar du var det går fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2014, 20:35:48 »
Tack för era svar!
...
Det är som sagt isfritt och fint i tråget, då värmekabeln fungerar. Avfrostar gör den också, mer än en gång i timmen och ca 10-12min varje gång, men det hjälper föga. istället växer kakan...

Funkar den inte alltid? Hur vet du?

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2014, 20:45:58 »
Tack Rickard för bra svar!!!

Varför ska man hålla ut givaren lite, blir den för varm vid avfrostningen, så att den avbryts för snabbt?

Tråget är som sagt HELT ISFRITT, torrt och rent. Det finns inte tillstymmelse till is där. Givetvis är alla avrinningar öppna och som du säger, är inte dräneringskopplet anslutet, utan det är "fritt blås" neråt!

Avfrostningscykeln stämmer i stort;

-Sekunderna innan fläktar och kompressor stannar, kan man tydligt höra att trycket stiger snabbt...
-Sedan stannar fläkt inne/ute och kompressor. Luftriktarna stängs INTE.
-Kan inte höra om ventilen växlar, men om den inte gjort det, hade inte avfrostningen startat, antar jag...
-Kompressorn startar och mycket snabbt, kanske 30s, börjar det droppa under maskinen. Man ser också att isen på flänsarna högre upp försvinner. Detta förlopp brukar pågå i 10-12min.
-Kompressorn stoppar i några sekunder, 2-4sek.
-Fläktar ute/inne och kompressor startar igen, ungefär samtidigt.
-Efter nån minut kan man känna att det börjar komma ljummen luft ur innedelen igen.

Ungefär så ser det ut. Inga långa väntetider med utjämningar etc...

Jag tänkte mig att om det var för lite gas, kanske det inte blev tillräckligt varmt vid avfrostningen, för att all is skulle smälta....
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2014, 20:49:06 »
Funkar den inte alltid? Hur vet du?

Värmekabeln? Den vet jag säkert att den fungerar för: 1. Det känns på den. Den är ljummen. 2. Det har aldrig funnit tillstymmelse till is i tråget. Inte så att jag sitter där på en pinne och stirrar, men har kontrollerat 5-10ggr per dygn och den har alltid varit aktiverad.

Antar att du missförstod mig, när jag skrev "då värmekabeln fungerar". Jag skriver ofta med formell "gammelsvenska", DÅ (eftersom) jag har ett sådant arbete...;) Jag skulle såklart skrivit "eftersom värmekabeln fungerar" :)
« Senast ändrad: 04 februari 2014, 20:53:59 av johannaj »
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2014, 20:59:20 »
Du skriver att den avfrostar med jämna mellanrum, hur länge går den innan den avfrostar när den är ren från is ?

47 grader låter ganska lågt om det nu inte är på högsta fläkthastighet och den då omsätter kopiösa mängder luft eller att det är svalt i garaget vilket det verkar vara då du skriver något om 12 grader.
Om du ställer den på högsta temp på fjärren som gissningsvis är 30 grader och ställer fläkthastigheten på högsta fläktläge manuellt vilken temperatur får du då ut precis framför utblåset och vilken temp har du ovanför innerdelen som den suger i sig ?

Om lägsta inställbara temperatur är 16 grader på fjärren och du bara har 12 grader eller kallare i garaget så kanske mjukvaran i maskinen får lite tuppjuck och det är anledningen till att avfrostningen inte fungerar som den ska. Vissa modeller som har +16 som lägst och där inte värmepumpen orkar att hålla +16 grader kan få problem med avfrostningen.

Har du underhållsfunktion på +10 grader på din modell eller kan du ställa valfri temperatur så lågt som 12 grader upp till 30 grader ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Problem med avfrostning/igenisad utedel. Tips?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2014, 21:41:15 »
Det var många saker, nu ska jag svara i turordning! :)

Vet ej exakt hur länge den går, då jag inte lyckats ta tiden ännu...Detta kan jag såklart kolla exakt, men vet att den avfrostar ca 2ggr i timmen. Dock är den inte "ren från is" när avfrostningen är klar. Bara till 3/4, den undre har alltid iskakan kvar, som även går igenom till insidan, dock en bra bit från fläkten....

47 grader är den högsta tempen jag uppmätt i utblåset och det mättes när VP var inställd på max, som är 30 grader. Nu kör jag VP i min läget och det är 17 grader. När den står inställd på 17 grader, blir det just nu ca 32 grader i utblåset, men innan "iskakan" och det kyliga vädret, blev det runt 40 grader även här. Pumpen står alltså inställd på 17 grader och då blir det "normalt sett" (d v s innan istiden...) ca 13 grader i garaget. Detta har jag påpekat och fått svaret att det beror på att takhöjden (2,75m) och att garaget är så stort. VP suger då in lite av sin egen luft och tror att det är 17 grader, då det i själva verket är 13...Lösningen jag fick höra, var att flytta givaren ut från innedelen. Detta har inte gjorts, då jag iofs inte tyckt att det var nåt stort problem, bara jag vet...Insugningstemp har jag i skrivande stund inte mätt, men det ska jag göra!

Det finns en underhållsfunktion på 10 grader också, men den har jag inte använt, då det blev 12-13 grader i garaget, när VP var inställd på 17 grader...En inställning på 10 grader skulle då förmodligen resultera i 6-7 grader och det är för kallt!

Fick jag med allt?
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!