0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det ligga något under förångaren som förhindrar avrinningen ned på bottenplåten?Sanyo har i vart fall tidigare haft en möjlighet att styra temperaturen från en givare placerad i fjärrkontrollen.
Kom på att vi nyligen varit på en annan modell där den isade igen som en igloo som din gör och då var det givaren som hade lossnat från sitt clips och givaren låg i botten på utedelen. Eventuellt kan du se den om du öppnar locket och lyser ner med en ficklampa. Men fråga din återförsäljare innan du rör någon skruv överhuvudtaget så dom inte skyller på dig för att du varit och petat överallt.
Nej, det ligger inget under förångaren. Det syns tydligt, om man tittar in framifrån, det är helt tomt under. Det finns plats på ca 10cm, mellan förångarens undre del och tråget. Och som sagt, helt isfritt i tråget. När den avfrostar, rinner vattnet ut fint och det rinner ganska mycket. Men tydligen inte tillräckligt...Min modell har ingen tempsensor i fjärren, tyvärr...Dock kan jag ju testa att, som leverantören nämnt, lossna givaren i innedelen och hänga ut den utanför.Du pratade tidigare om givaren som sitter överst på utsidan av utedelens förångare. Att man kunde testa att sätta den på lite distans. Vad användes denna givare till? Stänger den av avfrostningsprocessen, då den blir varm, eller vad?
Det verkar som avfrostningstiden är begränsad till 10 min. Att vp vid hetgasavfrostning, på den tiden skulle hinna hämta tillräckligt med energi från en lokal som håller 12 °C med en förhållandevis liten förångare, vilket den är i kylläge, ställer jag mig tveksam till.Ett alternativ är en värmare på innerdelen som gick igång samtidigt som avfrostningen. Att styra en dylik skulle vara möjligt med hjälp av ett relä inkopplat på lämpligt ställe, ex växelventilen. Men enklaste och bästa lösningen tror jag är att öka temp i garaget tills det fungerar med avfrostningen.
Vad är det som reglerar hur länge en VP avfrostar då, endast en tidsinställning? Avfrostar en VP lika länge när det är +5 grader ute, som när det är -10 grader? Eller hämtar den info från någon givare? Hur i sådant fall, går den alltid längre, ju kallare det är ute, eller mäter den faktiskt hur varm utedelens kondensor blir? -Detta tycker jag låter som det smartaste....Innan jag valde VP till garaget, stod det mellan element/fäktkonvektor kopplad till pelletspannan eller VP. Vi bestämde oss för VP. Men jag börjar redan ångra mig...Om man ska behöva stödvärme i garaget, för att hålla ynka 12-13 grader, är det ett dåligt val. Tycker iaf jag! Jag bor inte i garaget och vill således inte behöva betala för inomhusklimat....
Om du mailar mig på ts-f@telia.com så kan du få se bilderna.Är för kass på att lägga ut saker på nätet
Ja du, jag vet faktiskt inte vad den reglerar på, om det är temp eller lp-vakt. Men tyckte det stod i länken jag bifogade, i servicedelen, att 10 min var max, oavsett om jobbet var gjort eller ej.Sen tycker även jag att en välisolerad lokal på 170 m2 inte skulle vara svår att hålla ens 20 °C i med en pump som ska ge 8kWh. Med en bättre fungerande vp kan det visa sig kosta mindre med några grader varmare.