Hej igen.
Många sömnlösa nätter blir det...
(Igår kväll hade jag nöjet att koppla upp min anläggning mot Nibe Uplink. Kul att kunna hålla koll på grejerna från soffan så man slipper springa till groventrén hela tiden
)
Funderade lite kring min UKV. Den sitter i serie på framledningen och beställdes av oss efter att ha läst om överdimensionerade pumpar här på forumet. När jag kikar i loggarna så ser jag att värmepumpen tillgodoräknar sig en hög temperatur vid värmeproduktion direkt efter varmvattenproduktion. Det får ju såklart gradminutrarna att ticka på i hög fart i början på en körning. Kollade lite på forumet om detta och insåg rätt så snart att om jag skulle ha en extern givare för framledningstemperaturen efter min UKV så skulle pumpen räkna rätt..? Eftersom jag saknar extern givare idag så måste ju UKVn vara helt meningslös, eller?
När pumpen startar för värmeproduktion så tror den att det går ut t.ex. 35°C i värmesystemet. Men i själva verket måste ju volymen i UKVn omsättas först (100 l) och det som egentligen går ut i systemet är t.ex. 27°C. Det måste ju betyda att värmepumpen blir "lurad" av UKVn och att gångtiderna blir kortare med fler start/stopp som följd?
Eller är jag ute å cyklar?
Sen hittade jag en påse med innegivare. Om jag ska ha den för övervakning av innetempen duger det då att hänga upp den i groventrén eller måste den ut i hallen? Om den måste ut, finns det trådlösa varianter?