Hej världens bästa forum!
Här jag läst massor av intressanta saker, förhoppningsvis kan jag även bidra med något av detta missöde...
Mitt problem är snarlikt
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54152.0 med skillnaden att jag inte hittar några tecken på fukt/vatten i lådan med kraftkortet...
I fredags när jag kom hem hade två av tre automatsäkringarna för värmepumpen löst ut (en IVT 490, ca 10 år gammal frånluft/vatten med 9kW patron).
Även två huvudsäkringar till huset hade gått vilket kändes märkligt. I ett försök att först återställa automatsäkringen fräste det till i pumpen. Jag drog ut sladden och satt i nya huvudsäkringar och gick och la mig funderandes...
Det visades sig hade brunnit rätt rejält kring den triac som aktiverar första el-patronsteget. Den magiska röken hade lämnat kapseln så att säga.
Alla slingor i patronen hade ca 38ohm och verkade således vara hela men jag drog ur sladden för triac-slingan och nu gick det att starta pumpen igen utan att säkringen löste ut. Sedan i lördags kör jag pumpen med 0kW el-tillskott inställt i service-menyn och snålar med varmvattnet.
10 år gamla IVT490 verkar inte ha så bra rykte... känns ju inte som ett bra läge att hastigt och lustigt byta vp mitt i vintern. Min tanke är att
försöka hitta en ny triac och hoppas att den bara dog av utmattning och inte ett följdfel av något annat...
Är det någon där ute som kan kika på kraftkortet och se någon beteckning på denna lilla rackare?