Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Onödigt hög retur.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
7
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Onödigt hög retur. (läst 24127 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Onödigt hög retur.
«
Svar #60 skrivet:
03 februari 2014, 21:45:04 »
Citera
Kanske behövs givare i tanken ändå har finns lite att läsa bör vara sid 11 som berör dig
http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Extender_install_086U8941_rev2_MULTI.pdf
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #61 skrivet:
03 februari 2014, 22:14:55 »
Citera
Jag tror att givaren behövs för att kicka igång buffertstyr men den måste ju inte kopplas till tanken vad jag förstår. Det är bara om man önskar använda funktionen för överladdning?
Men UKV brukar ha gott om hål för temperaturgivare. Det hade min i alla fall. Det var förvisso 300l modellen men ändå. Jag tycker UKV är en bra tank. Varför jag nu säger det vet jag inte.
Men.. Frågan kvarstår. varför koppla arbetstank om enda anledningen är att slippa knäppningar. Det måste ju vara så att detta är en metod som installatören insett resulterar i att väldigt många problem undviks. Jag tror jag skrev några rader om det tidigare i denna tråd.
Men då bygger det också på att man vill ha ett högre flöde på systemsidan eller? tänker jag fel?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #62 skrivet:
04 februari 2014, 16:38:29 »
Citera
En arbetstanks inkoppling är ju en säker lösning finns inte rätt flöde i radiatorer går det bra ändå blir det en viss inblanding mellan framledning resp retur går det bra ändå med lite reducerad besparing.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Kenko
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Närpes/Finland
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
Kenko
«
Svar #63 skrivet:
04 februari 2014, 20:41:34 »
Citera
Kollade just manualen för tanken.
Finns något uppe på tanken som heter dykrör 9.5 i dia. Där går väl att lägga givaren?
http://www.nibe.se/nibedocuments/9770/611182-7.pdf
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #64 skrivet:
04 februari 2014, 20:50:07 »
Citera
Tankgivaren kan du lägga där framlednings givaren skulle jag sätta på röret som går till radiatorerna men om det är rätt vet jag inte men så skulle jag gjort.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #65 skrivet:
04 februari 2014, 20:55:13 »
Citera
Helt korrekt.
På deras större tankar finns det 3 platser för dykgivare, botten mitten och toppen.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #66 skrivet:
04 februari 2014, 21:01:04 »
Citera
Finns det dykrör i mitten eller botten skulle jag lägga tankgivaren där i toppen blir ju tempen i stort sett samma som på framlednings röret där den andra givaren sitter och antar att tankgivaren inte reglerar nått och då kan det ju alltid vara kul att veta tempen i mitten på tanken fast vet inte riktigt vad man ska med den infon till
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #67 skrivet:
04 februari 2014, 21:02:20 »
Citera
buffertstyret, i den mån man vill använda överladdning, utgår från att det är en mittengivare som används. Det finns ingen sådan på UKV100 vad jag kunde se från diagrammet i alla fall.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #68 skrivet:
04 februari 2014, 21:17:21 »
Citera
Vad är överladdning
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #69 skrivet:
04 februari 2014, 21:39:25 »
Citera
Typ tillgodose värmebehovet och ladda tanken 5 grader
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #70 skrivet:
04 februari 2014, 21:49:00 »
Citera
Laddar den tanken även om gm är 0 Hur är det tänkt att funka ska man ha en shunt till systemet då ?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #71 skrivet:
04 februari 2014, 22:18:34 »
Citera
Ja det är nog tanke att användas med deras shuntlösning.
Utan shunta avgörs laddningen av skillnaden mellan avgiven och tillförd effekt i kombination med hur stort värmebehov man tillåter system ackumulera.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #72 skrivet:
05 februari 2014, 16:46:26 »
Citera
Vanlig gradminut reglering alltså som med framflyttad givare.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #73 skrivet:
05 februari 2014, 18:57:46 »
Citera
yes. buffertstyret är helt vanlig GM men den stoppar inre CP.
shunt+överladd är en typ av semifast är väl enklast att beskriva det som.
Loggat
Kenko
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Närpes/Finland
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
Kenko
«
Svar #74 skrivet:
06 februari 2014, 18:10:13 »
Citera
Nu tror jag att returen är bra, 10 graders skillnad när pumpen är klar och ungefär 6 grader när den stått still 20 minuter.
Är det ok?
Kanske bättre att kolla lite när det blir kallare ute.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
7
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Onödigt hög retur.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 721
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Josth
Rillman
sigge01
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info