Jag har iaf öppnat strypningarna på nedervåningen och låter dom arbeta utan termostater.
Efter det så kunde jag sänka även den cirk-pumpen till steg 1 med högre golvtemp än innan och med samma inställningar på VP 
Nu blev det i samma veva betydligt varmare ute. Men innan det hann bli allt för stor tempskillnad inbillar jag mig iaf att VP går mer sällan.
Låter bra! (Om du öppnade strypningarna helt kan det ju bli så att du behöver strypa någon av slingorna igen lite grand om ett rum blir för varmt jämfört med andra rum på samma fördelare. Men det är ju fullt normalt och det kan ju ta lite experimenterande tills du hittat rätt strypning.)
Vad får du för delta över golvvärmefördelarna, och över UVK och över VP nu med dina nuvarande inställningar?
Din cirkulationspump vid UKV samverkar ju med dom andra pumparna. Jag skulle inte vara så förvånad om de 2 pumparna vid fördelarna faktiskt inte alls behövs. Vad händer om du helt enkelt slår av dom och provar pumpa igenom dom, och samtidigt höjer pumpen vid UKV till maxfart. Prova och se vad som händer med dom olika delta (du behöver köra några timmar för att veta). (Det går att pumpa igenom dom när dom är avslagna, men jag tror nog att det är större motstånd än bara ett rör, och jag vet inte om dom tar skada om man kör så på lång sikt... men testa går säkert fint.)
Här är målet (som jag ser det

): Du vill ju strypa så lite som möjligt (inget onödigt motstånd), men samtidigt ha så jämn golvtemp (så du inte stör dig på det), jämnvarma rum (lufttemp) och så lite fart på cirkulationspumpar som möjligt. Och så låg kurva som möjligt i VP (effektivast).