Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta cirkulationspumpar och Bypass  (läst 7910 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta cirkulationspumpar och Bypass
« skrivet: 29 januari 2014, 20:14:43 »
Jag har bergvärme kopplad till golvvärme i 2 plan. På varje plan sitter en fördelare till fyra slingor med Wirsbo trådlösa termostater.

Det sitter en Grundfors cirkulationspump på varje våning som när vi köpte huset i sommras stod på läge 3 = 90w/st (pumpar från 2004). Nu har jag börjat laborera med lägen men nu när det är kallt lär dom väl stå på 3. Men jag såg nu att det finns modernare pumpar som går efter behov och kan spara en hel del el.
Dessa kostar ca 2500kr/st. Är det en tillräcklig besparing för att det ska löna sig att byta? Eller ska jag byta den dag dom här går sönder?

Sen undrar jag också om jag bör ha en Bypass slinga, det sitter det inte på dessa fördelare?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 913
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2014, 20:40:36 »
Om alla termostater kan stänga helt samtidigt så mår cirkulationspumpen nog inte så bra. Leta reda på manualen till just din fördelare för att veta hur det funkar för den (eller vänta på annat svar!).

Men en bypass (kortslutning i fördelaren) behöver du nog ändå inte ha. Det har ju gått bra hittills. I 10 år? Dessutom är det bättre utan bypass: bättre om värmen går genom slingorna än kortsluts genom bypassen. Istället kan du koppla bort termostaten från någon slinga (badrum?) så att den alltid är öppen om du vill vara säker.

Över huvud taget så är termostater inte så bra att använda i VP-sammanhang; se till att kurvan är rätt i VP istället. Så låg som möjligt. Läs mer här på forumet!

Jag funderar på om du verkligen behöver köra i läge 3 på pumparna. Vad har du för delta mellan framledning och retur på dom olika slingorna? Har du ett lågt delta (bara ett par grader) kan du sänka farten. Delta stiger, men om du inte märker att golven blir ojämnt varma så är det inget problem.

Jag har en snål Grunfos Alpha 2 pump. Den drar max 22W i högsta fart, men själva autoadaptfunktionen är inte mycket värd för mig (den sänker farten om t ex termostater stryper flödet, men den biten behöver inte jag). Det finns också snåla Wilo-pumpar som man själv kan ställa in farten på i många lägen. Men det är väl tveksamt om det betalar sig att byta innan den är trasig. Du får räkna på det.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2014, 21:11:28 »
Ja det har ju funkat till nu. Så det ligger nått i det.

Ja jag har läst en del om det där, att man ska justera in slingorna som man vill ha dom och ta bort termostaterna. Men är det verkligen någon större besparing i detta?

Nu kör jag läge 2 och det verkar funka. Jag har dock laborerat en del med pumparna i bergvärmepumpen också så jag vet inte riktigt vad som ger effekt. Dessa stod båda på läge 1, nu kör jag läge 2.
Där har jag möjlighet att se temperaturerna. Men vad det gäller golvvärmen så finns inga tempgivare. Jag funderar på att skaffa en IR-termometer och läsa av med en sån. Skulle det funka?
Vad ska man ha för delta där ungefär?
På pumpen har jag utgått från 3 grader på kalla sidan och 8 på varma. Dock ligger läge 1 på 10grader och läge 2 på 5 grader. Så jag vet inte vilken jag ska köra på.

Jag saknar också loggning av tillskott i pumpen, vilket använts en del. Inte heller någon effektåtgång (just denna årsmodell saknade dom funktionerna :( )
Och förra ägaren har skruvat på allt så att inget fungerade bra när vintern kom. Men jag har justerat alla slingor efter ritningen nu iaf.
En riktig justering av denna kan nog spara några kronor!
Jag hoppas inte jag förstör nått när jag grejar :)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 913
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2014, 21:53:50 »
Termostater som blockerar värmen gör att VP startar och stannar ofta (finns ingenstans att göra av värmen) och slits snabbare. Bättre då med rätt låga kurva i VPn. Termostater kan användas även då för att blockera onormal övertemp (eldning, eller många människor eller så).

Ja, köp en IR-termometer. Mät på nära håll (nästan ändå emot) på målade rör, eller på maskeringstejp (inte på blanka rör).

Mät också tempen på rören till och från VP. Dina tempgivare där kan visa fel, så det är bra att dubbelkolla och inte lita på det du ser på displayen.

Vet inte riktigt vad ett lämpligt delta är över en slinga. Upp emot 4-5 grader går kanske bra (men sedan kanske man känner att golvet blir ojämnt varmt).

Kör på läge 2 och deltat 5 grader för värmebäraren. 10 blir för högt.

Fråga; Har du shuntgrupper kopplade till golvvärmeslingorna på båda planen? (En shuntgrupp blandar ner temperaturen på framledningen och cirkulerar sedan något svalare vatten genom golvvärmeslingorna). Om du har; mät tempen när producerar värme (eller känn på rören) på framledningen innan shuntgruppen och efter (dvs på framledningen till de olika slingorna). Skiljer temperaturen? Det är inte så bra och helt onödigt i såna fall; Det är effektivare (snålare) att ha en lägre kurva i VP och inte blanda ner tempen i shuntgruppen innan du skickar ut vattnet i golvet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2014, 22:12:29 »
Jättebra information för mig som är nybörjare :)

Då ska jag köpa en IR-termometer.

Nej inge shuntgrupper om jag nu förstått vad det är. Dock är jag fundersam på hur den stora tanken som sitter mellan VP och värmefördelarna. Antar det är någon form av värmeväxlare (Nibe UKV 100, utjämningskärl), men det känns som att det också skulle vara negativt pga att det kräver en högre framledningstemp?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 913
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2014, 09:10:28 »
Låter bra utan shuntgrupper då.

Du kan ta några bilder på UKV och rören och cirkulationspumparna däromkring. Samma på golvvärmefördelarna med cirkulationspumpar. Och lägga upp här.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 731
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 16:19:14 »
Om du har 2 st 90w cp som går dygnet runt, året runt så drar dem på ett år: 1576 kw.

Byter du dem mot 2 st 22w ceteris paribus så drar dem 385 kw.

En cirkpump kan hålla i 10-20 år, ibland längre, ibland kortare. På de första 10 åren kommer du ha sparat     11 910 kw.

En ny snålpump kostar cirka 1800-2 000 kr , på tyska ebay finns det dem som köpt dem för 1000 kr.
http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=wilo%20pico%20yonos

Jag skulle se det som att för varje år du väntar med att byta så missar du en sparmöjlighet. :) Ungefär som med LED lampor.
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 16:21:38 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/år   ( 25 kwh/m2/år !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2014, 17:39:10 »
Jag ska pröva få till nån bild. Det är dock så trångt där inne så det är svårt att få till något på tanken och rören kring den.

Pumpen på nedervåningen måste gå på fullt som det verkar för att inte tempen ska sjunka inne. Den på övervåningen sänkte jag just till ettan för att se hur det går. Steg 2 var inga problem där.

Det låter ju onekligen som att jag borde byta dessa pumpar.
Kan man justera strypningarna i fördelarna för att sen kunna minska varven på cirk.pumpen? Eller tänker jag fel?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 913
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2014, 08:49:02 »
Du kan ju dels ändra de olika golvslingornas strypning. Men är det jämn värme mellan rummen (utan termostater) på våningarna så låter det onödigt.

Men du har ju 2 fördelare som jag gissar är pallallelkopplade. Stryper du hela flödet i en fördelare går mer till andra (dvs dom påverkar varandra). Även när du ändrar hastigheten på en av cirkulationspumparna så ändras fördelningen mellan dom.

Och sedan har själva värmepumpen en cirkulationspump inne i sig. Alla dessa pumpar samverkar. Så det finns alla möjligheter till att justera detta bättre!  tummenupp

Kan du inte få till bilder av rören så kan du rita en liten bild hur rören går. Se efter hur många av UKV-anslutningarna som används och var rören går. Fota också golvvärmefördelarna med pumpar.

Sedan det här med byte; kanske behöver du inte lika många pumpar som du har nu (beror  på hur rören går som vi får se på bilderna!). Du kan ju börja att ställa in alla rätt och se vilken energiförbrukning du har då med dom hastigheter på pumparna som gäller då. Innan du räknar på ett byte!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2014, 11:34:09 »
Har prövat få till några bilder.
Jag hade dock gärna skrivit under varje bild men det får jag inte till  Sc:,h. Får dom bara att funka som bilagor.
I fel ordning hamnade dom också.
Mittenbilden är övervåningen och dom andra är nedervåningen.
Jag ritade även en bild i Rita på Macen, men den hade ett icke godkänt format.

I UKV ansluter tillopp och retur från VP och tillopp och retur från fördelarna.
I taket sitter även ett tryckkärl som står på ca 1,1bar.
« Senast ändrad: 02 februari 2014, 11:37:57 av BoraV6 »

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2014, 11:41:31 »
Jag har iaf öppnat strypningarna på nedervåningen och låter dom arbeta utan termostater.
Efter det så kunde jag sänka även den cirk-pumpen till steg 1 med högre golvtemp än innan och med samma inställningar på VP :)
Nu blev det i samma veva betydligt varmare ute. Men innan det hann bli allt för stor tempskillnad inbillar jag mig iaf att VP går mer sällan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2014, 11:42:09 »
Om du har 2 st 90w cp som går dygnet runt, året runt så drar dem på ett år: 1576 kw.

Byter du dem mot 2 st 22w ceteris paribus så drar dem 385 kw.

En cirkpump kan hålla i 10-20 år, ibland längre, ibland kortare. På de första 10 åren kommer du ha sparat     11 910 kw.

En ny snålpump kostar cirka 1800-2 000 kr , på tyska ebay finns det dem som köpt dem för 1000 kr.
http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=wilo%20pico%20yonos

Jag skulle se det som att för varje år du väntar med att byta så missar du en sparmöjlighet. :) Ungefär som med LED lampor.

Pumparna går väl inte hela året? Dessutom så blir ju driveffekten till pumparna värme som kommer huset tillgodo.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2014, 12:20:06 »
Helt sant.

Dock kan ju värmen göra mer nytta i golvvärmesystemet.
Men den pumpen som sitter i pannrummet ger önskvärd värme för oss då tvättstugan är där inne och det finns ingen annan värme där.
Om jag nu dessutom lyckas att köra dom på steg 1 och sedan ha dom helt avstängda visa perioder på året så kanske det kan bli svårt att räkna hem ett pumpbyte.
Dessutom tillkommer en kostnad för att få de nya pumparna att passa, då dessa inte verkar ha samma mått och anslutningar.
Dock är det ju komfortabelt att ha automatiska pumpar!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2014, 12:34:02 »
Dock kan ju värmen göra mer nytta i golvvärmesystemet.
Men den pumpen som sitter i pannrummet ger önskvärd värme för oss då tvättstugan är där inne och det finns ingen annan värme där.

Pumpens kapsling får väl (nästan?) samma temperatur som vattnet den pumpar? Motorns överskottsvärme kommer nog värmebärarens vatten tillgodo?
Jag tror att detta diskuterats tidigare på forumet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19405
  • Karma +15/-15
SV: Byta cirkulationspumpar och Bypass
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2014, 15:51:28 »
Helt sant.

Dock kan ju värmen göra mer nytta i golvvärmesystemet.
Men den pumpen som sitter i pannrummet ger önskvärd värme för oss då tvättstugan är där inne och det finns ingen annan värme där.
Om jag nu dessutom lyckas att köra dom på steg 1 och sedan ha dom helt avstängda visa perioder på året så kanske det kan bli svårt att räkna hem ett pumpbyte.
Dessutom tillkommer en kostnad för att få de nya pumparna att passa, då dessa inte verkar ha samma mått och anslutningar.
Dock är det ju komfortabelt att ha automatiska pumpar!
Det bör finnas pumpar som passar normalt är dom 130 eller 180 mm långa på ebay brukar dom finnas till lite bättre pris.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!