0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte om jag lägger detta i rätt avdelning nu, men hursomhelst så undrar jag om det är tekniskt möjligt och om det förekommer att man kompletterar ett befintligt luft/vatten-värmepumpsystem med en mindre bergvärmepump?Min LVVP är underdimensionerad för huset, har kompletterat med en LLVP som stöd, men det blir ändå rätt så dyra kWh när temperaturen faller på vintern. Har också funderingar på att sätta in flera radiatorer i vår kalla tvättstuga som inte går få varmare än 12-13 grader vid -5 - -10°C ute, eventuellt också dra en golvvärmeslinga i vårt kalla kök. Därför så har jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt att så småningom bygga ut värmesystemet med en mindre bergvärmepump? Om det är ekonomiskt lönsamt eller inte kan vi lämna därhän just nu.Befintlig LVVP anläggning: Daikin Altherma 8 med VVB; 6 kW VP-effekt + 9 kW elpatron.En kompletterande bergvärmepump skulle bara värma radiatorvatten, inget tappvatten. Tänker mig uteffekt nånstans 8-12 kW, ingen kompletterande elpatron. Kanske nån modell ur CTC EcoPart-serien? Kanske finns andra också.Men, första frågan, tror ni det är tekniskt möjligt? Behöver man komplettera med accumulatortank? Vad behöver man tänka på?