Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Körcykler för L/L
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Körcykler för L/L (läst 2794 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
FlyBob
Gäst
FlyBob
Körcykler för L/L
«
skrivet:
27 januari 2014, 12:47:03 »
Citera
Är det normalt för en L/L att köra kompressorn i ca 1 minut, sedan blåsa luft som blir svalare och svalare i ca 5 minuter, sedan starta kompressorn igen?
Det är en Zibro med några år på nacken som sitter i vårt nyköpta hus och jag vet inte om detta är normalt. Borde inte kompressorn gå hela tiden för optimalt värmande? Den är inställt långt över rumstemp för att försöka få den att gå oftare men icke...
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13354
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Körcykler för L/L
«
Svar #1 skrivet:
27 januari 2014, 13:16:21 »
Citera
Det är inget normalt beteende. Blir det nån värme över huvud taget? Är det nån is på utedelen?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
FlyBob
Gäst
FlyBob
«
Svar #2 skrivet:
27 januari 2014, 13:20:57 »
Citera
Det blåser varm och fin luft när kompressorn går igång och under en minut ungefär. Under den tiden är det bra luftflöde också, sedan sänks tempen och luftflödet och det verkar som om hela systemet bara väntar; ett mycket litet luftflöde blåser lite fisljummen luft.
Det är ingen is alls på utomhusdelen och avfrostning sker sällan.
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
27 januari 2014, 13:23:09 »
Citera
Förmodligen slut på gas eller nån givare som visar fel. Det är ju inte direkt nån dyr kvalitetspump, så det lönar sig tyvärr inte att låta nån expert kolla på den...
Funkade den innan ni köpte huset?
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
FlyBob
Gäst
FlyBob
«
Svar #4 skrivet:
27 januari 2014, 13:32:34 »
Citera
Så vitt jag vet fungerade den likadant från att vi flyttade in, vet inte om det fungerat annorlunda tidigare. Dom bodde inte där de sista månaderna innan vi flyttade in.
Får titta på sensorerna själv, sådant kan jag ivf, men om något annat är fel får den hänga där och blåsa lite emellanåt...
då var misstanken rätt om att den borde köra mer än bara småcykler.
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
27 januari 2014, 13:50:29 »
Citera
Så länge den är inställd på högre temp än vad du har inne så skall den gå hela tiden (förutom när den frostar av).
Varför skall du låta den 'blåsa lite emellanåt'? Förmodligen drar den mer ström än vad du får ut i form av värme...
Loggat
Gävleborg.
FlyBob
Gäst
FlyBob
«
Svar #6 skrivet:
27 januari 2014, 13:56:49 »
Citera
Får gå loss på tempsensorn då och se om det hjälper.
Sant, den arbetar bara upp tryck innan den slutar så då är det väl möjligt att det blir negativt resultat för hela cykeln...
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2709
Karma +5/-1
torbjorn_forsman
«
Svar #7 skrivet:
27 januari 2014, 18:17:29 »
Citera
Var det inte någon som hade ett liknande problem på en "fulpump" i höstas, där det visade sig att felet heöt enkelt var att filtren i innedelen var totalt igengrodda så att den tempgivare som sitter där innanför kände av något helt annat än omgivande rumstemperatur?
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
FlyBob
Gäst
FlyBob
«
Svar #8 skrivet:
28 januari 2014, 10:38:28 »
Citera
Kan vara liknande för mig, jag tog bort dammiga filter och öppnade upp lådan lite mer samt satte tempen till måttliga 30° och maxfläkt. Plötsligt får jag ökade cykler och pumpen kör mer kontinuerligt, fick upp 21°C i rummet istället för 19° som det legat på innan. Utvärdering pågår och fungerar det inte tillfredsställande blir det nog att sätta en trimpot parallelt/seriellt till tempsensorn så man kan hacka den till rätt inställning så 20° faktiskt ligger på rätt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Körcykler för L/L
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 744
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Josth
tyke
Bjober
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info