0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Jag undrar om någon har erfarenhet av nya Viessmann serien. Jag har själv installerat en 343G och undrar om er varmvattenproduktion fungerar bra. Pumpen är otroligt tyst i övrigt känns det som att det är lite väl mycket styr, elektronik.
Vilka vp fixar 60 gradigt vv med kompressorn
Hej, Du verkar ha fina värden på din pump, KirneH! Jag hade inloppstemperatur på köldbäraren -0,2C den 28/11-2013. Idag 8/2 har jag -1,1C. Jag har problem med att värmepumpen spottar ut ANVISNING larm och då slår den av. Detta händer om jag kör varmvatten varmare än 49C. Helt jävla otroligt när Viessmann säger att värmepumpen ska kunna leverera 60C varmvatten. Jag jobbar själv med FoU inom energiområdet och har bra koll på värmepumpsprocessen. Jag har även blivit insatt i Viessmann menyerna och läst alla manualer efter att försökt få värmepumpen varmvatten på +50C. Vi är 2 vuxna en tonåring och ett barn och anser att varmvattnet inte är tillräckligt. Jag skulle INTE rekommendera 343G om man vill ha +50C på varmvattnet eller om inte Viessmann släpper på kompressoromfånget vilket dom kraftigt begränsat för att kunna få lång drifttid på kompressorn.Mitt COP är på värme 3,9 med golvvärme hittills inte varmare än 33C framledning på maskinen och 2,7 på varmvattnet när börvärdet är inställt på 49C. Just nu är frågan nere hos Tyskarna efter att jag klagat på varmvattnet och hur elpatronen arbetar, bara en sån sak. Om inte viessmann ordnar upp styrningen och förbättrar varmvattenproduktion, elpatronens funktion blir jag rejält besviken. Andra värmepumpar levererar varmvatten med kompressor till 60C med samma köldmedium.Det som hittills är mycket bra är att värmepumpen går tyst. Dock har 343G en blandningspump i varmvattenberedaren som har relativt hög ljudnivå.
343G har en beredningspump som rör om vattenvolymen i beredaren? Jag kan tycka att vanlig skiktning är nog så bra för då tar man ju ut det varmaste vattnet i toppen på tanken. Om möjligt kan borde man kunna reducera hastigheten på denna.Ser fram emot hur solfångarsystemet ska börja ladda 343G beredaren för det är ju en fördel med Viessmann pumpen. Solvärme systemet är uppbyggt så att det först levererar värme i 343G tanken för att sedan gå in i en 270liters Autoterm solvärme (soltank2) för att sedan gå upp till solfångarna igen och laddas. Min tanke är att Viessmann beredaren skall hålla hög VV- temperatur och soltank 2 skall ge förvärmning på kallvattnet (som först leds genom min vedpanna (Albin720) med 90 liters beredare. Från soltank 2 ska jag även kunna shunta värme ut till golvvärmesystemet, vår och höst. Jag han prova lite i höst och faktiskt värmde solfångarna golvärmen förlagd i 27m3 betong så att det kändes skönt i huset.