Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt inomhus :/ Thermia G2  (läst 11800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #30 skrivet: 25 januari 2014, 10:38:58 »
inget strul med växelventil?

man får kolla flöden över radiatorerna genom att mäta skillnad mellan tillopp och retur på varje raditor med en IR temperaturpistol för några hundralappar på jula / biltema. Man gör även samma mätning på tillopp och retur på värmepumpen. Förslagsvis när enbart kompressor går och har gått i minst 10 minuter.

Rör som är målade går att mäta direkt annars får man sätta eltejp eller någon annan tejp på rören.

Då får man en ganska god uppfattning om hur alla radiatorer är justerade samt vilka flöden som existerar i anläggningen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #31 skrivet: 25 januari 2014, 10:39:58 »
Då ska du försöka få större flöde över dom nya. Jag tror att flödet över dom g:a är så högt att det inte blir nått "kvar" till dom nya. Försök att strypa in dom g:a, det brukar man kunna göra med en justerskruv som sitter på returen (i nedekant) från elementen. Samt ev öppna upp ev strypningar på dom nya.
Försök att lägga upp lite bilder på elementen så kan du säkert få råd om hur du ska justera in dom.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #32 skrivet: 25 januari 2014, 11:24:07 »
okej, jag har läst lite om hög/lÃ¥gtemp system. Att högtempsystem inte skulle vara anpassat för värmepumpar. Mitt system är sannolikt ett högtemp dÃ¥ de tidigare eldat med ved.    Samtidigt har jag sÃ¥ svÃ¥rt att se att ett lÃ¥gtempsystem skulle klara att värma hela kÃ¥ken om inte 60 grader idag klarar av det. Detta skulle innebära att dom nya elementen skulle vara mer än dubbelt sÃ¥ effektiva än dessa gamla flänselement. Har jag förstÃ¥tt de rätt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #33 skrivet: 25 januari 2014, 11:34:21 »
Moderna radiatorer med flera paneler är ganska effektiva. Det finns en del sidor på nätet, bl a här: http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-radiator/ , där man kan räkna ut effekten på olika sorters radiatorer och räkna på hur stor skillnad man skulle kunna få i framledningstemp med olika typer/storlekar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #34 skrivet: 25 januari 2014, 11:38:27 »
Mina element bestÃ¥r av gamla flänselement med kran pÃ¥ nedervÃ¥ningen och 3 st modernare med termostat pÃ¥ övervÃ¥ningen.  Flänselementen är i princip lika varma över som underkant. De modernare är dock bara ljummen i överkant. 

Det betyder att det i princip är elementen på undervåningen som värmer huset. Är termostaterna på elementen på övervåningen helt öppna? Är tillräckligt varmt på övervåningen när det är varmare ute än -8 och pumpen ensam klarar av att värma huset?

Om elementen på undervåningen installerades för länge sedan, före låt oss säga 1940, bör värmesystemet vara konstruerat för självcirkulation med grova rör till elementen. Sådana radiatorsystem brukar fungera med tillsammans med värmepumpar.
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 11:42:25 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #35 skrivet: 25 januari 2014, 13:10:44 »
Från en annan tråd diskuterade vi vikten av att ha liiiiite varmare på övervåningen om det finns goda möjligheter för värme/luft att gå mellan entreplan och övre plan. Risken är att man stryper och stryper på övre plan och till slut är nedre plan med och aktivt värmer övre plan i så stor utsträckning att man inte utnyttjar den totala värmeagivande ytan på ett optimalt sätt. Och man måste gå lite högre i temp för att få samma temperatur som ett bättre balanserat system.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #36 skrivet: 25 januari 2014, 21:13:28 »
Jag föreslår att du försöker ta reda på hur stor Värmepump du har, via någon Thermiainstallatör eller från tidigare ägare.
Någon i grannskapet har säkert installerat den och känner till ev. problem
Se till att ha en brukarmanual.
Det finns många möjligheter till felinställningar i menyn så en fabriksåterställning kanske inte är helt fel? Hur många har pillat på den tidigare?
Ta dit en kunnig installatör och be han gå igenom inställningarna tillsammans med dig och få förklarat varför det ska vara si och så, det kan vara väl så lönande.
Du kanske ska bo där resten av livet! Låt värmepumpen bli din jobbarkompis.
Lycka till!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2975
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #37 skrivet: 26 januari 2014, 08:47:35 »
Jag föreslår att du försöker ta reda på hur stor Värmepump du har,
Om du lyfter av panelen, det finns en skruv på ovansidan som du skruvar motsols 1/4 varv, så finns det en etikett som berättar hur stor pump du har.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #38 skrivet: 26 januari 2014, 12:03:37 »
Det finns många möjligheter till felinställningar i menyn så en fabriksåterställning kanske inte är helt fel? Hur många har pillat på den tidigare?
Jag tror inte det handlar om fel inställning av pumpen om det behövs nästan 60 graders framledningstemperatur när det är -10 ute. Då bör problemet vara radiatorernas förmåga att avge värme i förhållande till husets värmebehov.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #39 skrivet: 26 januari 2014, 12:10:07 »
och lösningen på radiatorernas dåliga värmeavgivning är att byta till modernare radiatorer för att kunna använda sig av lägre framledningstemp? Roland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #40 skrivet: 26 januari 2014, 12:26:57 »
Är min diagnos rätt behövs radiatorer med högre kapacitet att avge värme. Men jag är lite förvånad över att det är ett högtemperatursystem. Det är inte vanligt när en gammal installation med sektionsradiatorer.

Hade vi uppgifter om pumpens effekt och hur många och hur stora radiatorerna är på undervåningen skulle det gå att räkna på det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #41 skrivet: 26 januari 2014, 13:19:41 »
vilken panel ska ja ta bort menar ni för att se pumpens effekt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #42 skrivet: 26 januari 2014, 13:22:19 »
Frontplåten. Men sitter det inte en klisterlapp uppe på pumpen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

900rr

  • Gäst
900rr
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #43 skrivet: 26 januari 2014, 13:25:44 »
Hela höga frontplåten alltså? de sitter ett par klisterlappar men inget som anger effekt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kallt inomhus :/ Thermia G2
« Svar #44 skrivet: 26 januari 2014, 13:27:31 »
Ja, men var lite försiktig så att du inte rycker ur någon kabel
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!